TEST: Lexus NX 300h | Hutný vývar

2626
Lexus NX300h_Autogratis

Pokiaľ vidíte Lexus NX 300h ako menšieho súrodenca veľkého SUV RX, v princípe vás nemám prečo vyvádzať z omylu. Tieto dve autá sú však v niektorých prípadoch tak ohromne odlišné, že ma až mierne prekvapuje, že ich má na svedomí jedna a tá istá značka.

V mestskej premávke niet lepšieho riešenia z hľadiska efektívneho využitia paliva či po stránke komfortu, než je hybridný pohon. V prípade áut, ktoré sa presúšajú po meste pri katastrofálne nízkej priemernej rýchlosti, však nevidím dôvod na to, prečo by nemali byť hybridné. V dobe výhodných operatívnych lízingov a vtipov smerom k SUV-čkam, ktoré ich odsúvajú do miest a na parkoviská obchodných centier, už dvojnásobne.

Vzrušenie

NX-ko vyzerá fantasticky a len možno 10 rokov dozadu by sme jeho dizajn tipovali na obdobie rokov dvetisíctridsiatych. NX a RX sa líšia hlavne rozložením LED modulov svetiel alebo umiestnením „fajok“ denného svietenia, ktoré je v prípade NX pod samotnými svetlometmi.

Lexus NX300h_Autogratis

NX je z profilu „bucľatejšie“, celistvejšie vďaka absencii tiahlej tmavej línii cez „C“ stĺpik a pôsobí vyššie, než jeho väčší súrodenec. Rozdiely sú rovnako evidentné i na grafike zadných svetlometov.

Koncentrát

Síce Lexus NX je zatiaľ najmenším SUV, ktoré Japonci aktuálne ponúkajú, no je potrebné uznať, že omnoho viac pripomína sedan IS, či už volantom, alebo ovládacími prvkami. V každom prípade, čierny interiér v kombinácii s čalúnením vo farbe ťavej kože pôsobí energicky a elegantne.

Lexus NX300h_Autogratis

Kým sa však interiér RX rozprestiera na ohromnej ploche, NX koncentruje luxus a nápaditosť na menšom a kaskádovitom priestranstve. Koža je mäkučká a voňavá, ako je to už u značky zvykom.

Evolúcia

Zásadným rozdielom medzi malým a veľkým SUV od Lexusu je ovládanie multimediálneho systému. Na palube NX už nenájdete „myšku“ so zvláštnym odporovým ovládaním. Miesto neho používa NX na ovládanie multimediálneho systému dotykovú plochu, podobne ako vrcholné modely LS a LC.

Lexus NX300h_Autogratis

V každom prípade ide o zásadne lepšie riešenie. Je síce pravdou, že v prípade dotykovej plochy nedostávate spätnú väzbu o polohe kurzora, no omnoho ťažšie sa s ňou pomýlite pri triafaní žiadanej funkcie a nastavenia.

Je špecifický

Jazdu v Lexus NX nie je rozhodne možné označiť za dynamickú či športovú. Podvozok sa teda rozhodne prikláňa na stranu komfortu. Z hľadiska jazdy však zatiaľ najmenšie SUV značky na našom trhu nepripomína svojich veľkých súrodencov.

Lexus NX300h_Autogratis

Nečakajte od neho typickú plavnú jazdu, ktorá je vlastná či už RX, GS, alebo veľkým komfortným modelom značky vo všeobecnosti.

Na všetky štyri

Lexus NX300h kombinuje 2,5-litrový atmosférický štvorvalec s funkciou DUAL-VVT-i a elektromotor. Systém produkuje dohromady 145 kW/197 koní. Samotný benzínový štvorvalec má na svedomí krútiaci moment 210 Nm a je výkonovo evidentne poddimenzovaný.

Lexus NX300h_Autogratis

Systém spolupracuje s prevodovkou s variabilným prevodom E-CVT, ktorá si s motorom rozumie absolútne bez problémov. V prípade NX300h však na rozdiel od väčších modelov značky rozumiem použitiu voliča jazdných režimov. Športový režim udržuje motor v strehu a napomáha k lepším reakciám pohonného systému v kopcoch, či pri predbiehaní.

Lexus NX300h_Autogratis

Táto konfigurácia prináša svoje ovocie z hľadiska úspory paliva. V meste jazdí toto kompaktné SUV za 5,2 l/100 km a medzimestská spotreba sa zastavila na hranici 5,6 l/100 km. Diaľnica je najslabším teritóriom hybridného systému so spotrebou 7,9 l/100 km, no odhlučnenie kabíny pri jazde vo vysokej rýchlosti musím pochváliť.

Základná cena modelu – Lexus NX300h Elegance 2WD: 39 000 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus NX300h LUXURY 4×4 E-FOUR: 62 390 €
Záruka: 5 rokov/160 000 km
Registračná daň: 435 €
Technické údaje:

Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2494
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:145 (198)/5700
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:210/4200-4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:-/-/5,7-5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:555
Objem nádrže [l]:56
Prevádzková hmotnosť [kg]:1785
Rozmer pneumatík:225/65 R17
Dĺžka [mm]:4630
Šírka [mm]:1845
Výška [mm]:1645
Rázvor [mm]:2660