15 zaujímavých áut, ktorých vývoj dostal v poslednej chvíli STOPKU!

1441

1. BMW 767iL

V 80.rokoch sa v BMW pohrávali s myšlienkou vytvoriť majestátnu limuzínu, ktorá by svojou výbavou prekonala všetky existujúce varianty radu 7. Výsledkom tohto neúnavného úsilia bola limuzína s mohutným 6,7-litrovým motorom V16 s výkonom 408 koní. Tento spomínaný motor vznikol pridaním ďalších štyroch valcov k motoru V12 s objemom 5 litrov.

V16 bol o niečo dlhší ako V12 a to si vyžiadalo odstránenie predného chladiča, ktorý bol nahradený dvojicou menšich chladičov umiestnených v batožinovom priestore. Vývoj si vyžadoval aj pridanie vzduchových kanálov v podobe otvorov v zadných blatníkoch. Predstavenstvo značky BMW sa po dlhom období váhania rozhodlo tento projekt ukončiť. Zistilo sa, že ísť nad limit v podobe motorov V12 vôbec nie je potrebné.

2. Porsche 989

Porsche verilo, že predstavenie tohto športového sedanu mu dokáže pomôcť dostať sa zo svojich finančných a existenčných problémov. Porsche 989 bolo verejnosti predstavované ako štvordverový variant ikonického modelu 911, avšak plochý šesťvalec bol nahradený 4,2-litrovým osemvalcom s výkonom 350 koní.

Vedenie značky Porsche tento projekt ukončilo po dvoch (1991), prišli totižto na to, že vývoj a výroba tohto športového sedanu, by bola príliš drahá. Pozitívom však je, že Porsche 911 radu 996 si požičala niekoľko vizuálnych prvkov z tohto nešťastného projektu, ale myšlienka športového sedanu bude na takmer 20 rokov odložená.

3. Nissan Mid4

Nissan Mid4, ktorý bol prvý krát videný na autosalóne vo Frankfurte v roku 1985 predstavoval odpoveď Nissanu na športové autá značky Lotus a Porsche. S 3-litrovým motorom V6 posadneným v strede a pohonom všetkých štyroch kolies dosahoval Nissan Mid4 maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu a aj keď zozadu vyzeral fádne, spredu vyzeral atraktívne.

Dva roky po predstavení pôvodneho konceptu prišiel Nissan s pokračovaním. Mid4 II vyzeral o niečo lepšie, ale umiestnenie motora a pohon všetkých štyroch kolies zostal bez citeľných zmien. Nissan do testov zainvestoval množstvo času, ale nakoniec sa rozhodlo, že uvedenie na trh a následná výroba by stála veľmi veľa.

4. Volkswagen W12

Koncom 90.rokov nemala žiadna automobilka vo svojom arzenáli motor W12, to sa však vo Volkswagene rozhodli raz navždy zmeniť so svojim odvážnym projektom. Superšport s označením W12 používal motor W12 s objemom 5,6 litra, avšak neskôr mal byť použitý 6,0-litrový motor W12.

V roku 2002 počas testovania na okruhu Nardo v Taliansku prekonal prototyp W12 množstvo rekordov, no ani to nestačilo na to aby sa toto auto dostalo do sériovej výroby. Šef Volkswagenu Ferdinand Piëch sa nakoniec rozhodol, že tento projekt ukončí a sústredí všetkú svoju pozornosť na značku Bugatti.

5. Morgan EV3

Morgan EV3 mohol byť dôkazom, že elektrické autá môžu byť aj zábavné, spoločnosť Morgan nemala ani najmenší problém so sériovou výrobou tohto šialeného počinu, keď bol v roku 2015 predstavený verejnosti. Na vývoji sa podieľala aj spoločnosť Frazer-Nash Research. Keď sa však spolupráca v roku 2018 pokazila, auto bolo odsúdené na na zánik. Ale ktovie, možno príde jedného dňa niekto s niečím podobným.

6. Dodge Slingshot

Keď máte vo svojom portfóliu superšport s burácajúcim 8-desaťvalcom, myšlienka dvojmiestneho športového auta s motorom s výkonom 100 koní znie prinajmenšom bláznivo, no v prípade značky Dodge sa stal opak takmer realitou. Dodge Slingshot bol postavený na základoch modelu Smart Roadster, vďaka tomu mohol byť úspešný na Starom kontinente. Materská spoločnosť Daimler Chrysler sa však obávala, že týmto projektom by Dodge narušil predaje Smartu v Európe a následne bol ukončený.

7. Seat Formula

Seat Formula z roku 1999, bol navrhnutý podľa vzoru, ktorým bol v tých časoch novučičký športiak Lotus Elise. Seat Formula ponúkal 2-litrový štvorvalec s umiestnením v strede a pohotovostnú hmotnosť, ktorá dosahovala iba 900 kilogramov. Vďaka týmto vlastnostiam bol výkon dokonale rozložený, zrýchlenie z nuly na stovku trvalo menej ako 5 sekúnd.

Vzhľadom na to, že koncern Volkswagen Group chcel posilniť športovú identitu značky Seat, športiak Formula bol spočiatku považovaný za správny krok. No po čase bol tento projekt ukončený v prospech vývoja hot hatchov značky Volkswagen.

8. Volkswagen Passat GTI

V roku 1977 automobilka Volkswagen experimentovala s modelom Passat, výsledkom bol 1,6-litrový štvorvalec umiestnený pod kapotou, táto pohonná jednotka s výkonom 110 koní pochádzala z Audi 80 GTE. Volkswagen taktiež vymenil pôvodné brzdy za väčšie, širšie pneumatiky a športový bodykit, ktorý vizuálne nadväzoval na mrštný Golf GTI.

Dvojdverový prototyp s označením Passat GTI bol počas niekoľkých mesiacov testovaný na cestách v blízkosti mesta Wolfsburg s dobrým výsledkom. Avšak vtedajší šef Volkswagenu tomuto projektu nedôveroval, nevidel v ňom žiaden potenciál a preto bol tento projekt zrušený. V súčasnosti môžete ten prototyp stretnúť v múzeu značky Volkswagen.

9. Audi R8 V12 TDi

V roku 2008 bola nafta a výkon naftových motorov na vzostupe. Najlepším príkladom tohto trendu bola spoločnosť Audi, ktorá obsadila svoj vrchol ponuky s naftovým preplňovaným dvanásťvalcom. Tento monštruózny naftový motor bol prvý krát použitý v modeli Audi Q7.

Audi sa však neuspokojilo s umiestnením tohto motora do svojho najväčšieho SUV, chcelo byť prvou značkou s naftovým superšportom a tak vznikol koncept s označením R8 V12 TDi. Keď bol v roku 2008 tento koncept predstavený na autosalóne v Los Angeles, uvažovalo sa o jeho sériovej výrobe, avšak netrvalo dlho a tento projekt bol zrušený.

10. Jaguar C-X75

Jaguar predstavil futuristický koncept s označením C-X75 v roku 2010 na oslavu svojich 75.narodenín. C-X75 s turbínovo-elektrickým hybridným pohonným ústrojenstvom vyvolal u nadšencov áut mimoriadne pozitívne reakcie a preto sa Jaguar rozhodol vyrobiť limitovanú sériu s počtom 250 kusov. Krátko na to bol projekt zrušený, pretože globálna finančná recesia vytvorila “priepasť” na automobilovom trhu.

V roku 2015 oznámil Jaguar možný reštart svojho veľkolepého projektu, pri príležitosti 80.výročia svojho vzniku, avšak projekt sa už nikdy nerozbehol. Vtedajší šéf dizajnu, ktorý odišiel do dôchodku v roku 2019 sa vyjadril, že zrušenie toto projektu bolo jeho najväčšou chybou počas celej jeho kariéry. Jediným pozitívom je, že Jaguar C-X75 sa stal filmovou hviezdou v Bondovke Spectre z roku 2015.

11. Mercedes-Benz 600 coupé

Varianty modelu 600 s dlhším rázvorom vyhovovali najmä skupinke majiteľov so svojim vlastným šoférom. V roku 1965 sa však Mercedes rozhodol “posadiť” na svoj vrchol ponuky luxusných áut nový ddvojdverový variant svojej najpredávanejšej limuzíny. Odhliadnuc od počtu dverí, kupé variant bol na vlas rovnaký so štandardnou limuzínou, s výnimkou bočných vetracích otvorov za prednými kolesami.

Mercedes uprednostnil vyčlenenie svoj finančných prostriedkov na iné projekty a model 600 Coupé zostal vo fáze prototypu. Jediný exemplár sa dnes nachádza v súkromnej zbierke áut a šepká sa, že jeho hodnota je nevyčísliteľná.

12. Porsche C88

V 90.rokoch sa Čina snažila povzbudiť neázijských výrobcov automobilov, aby vyvíjali a vyrábali nové modely áut výlučne pre čínsky trh. Porsche prišlo s lacným sedanom dostupným pre masy, ktorý bol vyvinutý za rekordné štyri mesiace a následne predstavený na autosalóne v Pekingu v roku 1994.

Po rekordne rýchlom vývoji a následnom predstavení však spoločnosť Porsche nedostala žiadnu pozitívnu odozvu od čínskych výrobcov. V dôsledku týchto nevýhodných vzťahov bol vyrobený iba jeden jediný prototyp.

13. Ford Comuta

Tento doslova mikroskopický automobil z roku 1967 predstavoval budúcnosť mestskej mobility. Ford Comuta dosahoval maximálnu rýchlosť 40 kilometrov za hodinu, pričom maximálny možný dojazd bol 40 kilometrov. Taktiež disponoval polovičnými rozmermi v porovnaní s bežnými mestskými autami z tohto obdobia. Pred oficiálnym začiatkom sériovej výroby, ktorá nikdy nezačala, Ford postavil dva plne funkčné prototypy, pričom jeden z nich sa dodnes nachádza vo Vedeckom múzeu v Londýne.

14. Range Rover SV Coupé

Keď britská automobilka Land Rover predstavila v roku 2018 na ženevskom autosalóne Range Rover SV Coupé za 240 000 libier, bola optimistická a verila, že tento model bude populárny, no nestalo sa tak. Plán vyrobiť a zároveň aj predať 999 kusov tejto verzie zlyhal až natoľko, že sa nepredal a nevyrobil ani jeden.

15. Mercedes-Benz C112

C112, ktorý mal byť cestnou verziou pretekárskeho Mercedesu C11 z roku 1990, ktorý pretekal vo farbách tímu Sauber, bol duchovným nastupcom legendárneho modelu 300SL s krídlovými dverami a výkonom špičkového superšportu.

Výkon modelu C112 mal na starosti 6,0-litrový motor V12 s výkonom 400 koní, pričom množstvo pozornosti bolo venované aj úspore hmotnosti a aerodynamike. Aj napriek 700 objednávkam po predstavení bola výroba tohto modelu zrušená.