Top 10 ikonických áut Československa

26831

Automobilová história nie až tak vzdialenej minulosti, ktorú ešte stále môžete vidieť na ulici vedľa vás.

 10.  Dacia 1300

Nie je Dacia ako Dacia. Náš rebríček otvárame vozom z Rumunska, ktorý bol kópiou Renaultu 12TL vďaka zakúpenej licencii. Čím viac dielov pochádzalo priamo z Rumunska, tým menej spoľahlivým sa automobil stával. Paradoxne dobrý bol však vo vyhrávaní pretekov. Tím Dacie jazdil v roku 1985 s troma vozmi a v triede do 1,3 l získali prvé tri miesta. Model 1310 bol vyrábaný až do roku 2004, keď bola jeho výroba ukončená kvôli nesplneným požiadavkám Európskej únie. Dnes sa práve v tých istých závodoch vyrába Dacia Logan a iné moderné modely.

 09.  Moskvič 408

Auto toho divného suseda, čo býva sám na okraji dediny. Vznikol na báze Opel Kadett, vzhľad bol nadčasový, a i dnes sa obzrieme, čoby za oldtimerom. V prípade, že nehrá všetkými farbami. V Československu trocha netypická voľba popri výbere Škodoviek a Žigulákov, Moskvič sa uchytil pomerne rýchlo. Prekvapivé je, že bola dokonca navrhnutá aj verzia 408 Turist – elegantný dvojdverový kabriolet s odnímateľnou pevnou strechou, táto však ostala len ako koncept. V krajinách bývalého Sovietskeho Zväzu sa Moskvičov 408 na cestách stále nachádza slušný počet.

 08.   Oltcit

Stručné pomenovanie. Rumunský ekvivalent francúzskeho Citroënu Axel, meno Oltcit sa skladalo zo slov Oltenia (historická oblasť v Rumunsku) a cit zo slova Citroën. Moderne pôsobiaci voz bol na našich cestách veľmi rozšírený. Charakterizovali ho hlavne jednoramenný volant a disky uchytávané len troma skrutkami. Aj napriek tomu, že nebol vyrábaný vo Francúzsku, na kvalite mu samozrejme pridané nebolo. Notoricky nespoľahlivý, nikto mu nevedel prísť na chuť, no napriek tomu sme ich mohli vidieť na každom rohu.

 07.   GAZ M-24 Volga

Jeden z najdlhšie vyrábaných vozov Sovietskeho Zväzu a veľmi obľúbený voz hodnostárov KSSS. Tento Cadillac východu bol ďalšia voľba verejnej bezpečnosti. Obľúbený, hlavne kvôli priestrannosti a luxusu, bol aj u taxikárov, vo verzii kombi slúžil dokonca ako sanitka. Tento voz bol inšpirovaný veľkými mašinami z Ameriky. Do špeciálov slúžiacich pre KGB montovali vidlicový osemvalec s objemom 5,5 l. Chyrovalo sa, že pred každým hokejovým šampionátom dostali hráči Sovietskeho Zväzu na výber podľa výsledku – Volga alebo Volga: jazdiť alebo preplávať. Možno preto sa stali legendami.

 06.   Fiat 126p

Písmeno „p“ v označení symbolizovalo, že bolo vozidlo vyrábané v Poľsku. „Maluch“ bol nasledovník talianskeho Fiatu 500. Malé autá začali byť moderné, spomínanú päťstovečku vlastnili aj tie najväčšie hviezdy. Hranatejšia 126p vznikla ako nápad motorizovať Poľsko, keďže veľké Fiaty boli len na kupóny a putovali hlavne do štátnych inštitúcií. Maluch bol lacný a hlavne dostupný aj pre bežného človeka. Mimochodom, zmestilo sa do neho aj 7 veľmi odvážnych ľudí naraz.

 05.   Wartburg 353

Podobne, ako člen top trojky, sa aj tento pýšil svojim typickým zvukom, ktorý pramenil z dvojtaktného trojvalcového motora. „Varťas“, ako sa mu domácky hovorilo, predstavoval vo svojej dobe luxus a boli na neho dokonca poradovníky. Trojvalec však tomuto autu rozhodne neuberal na dynamike. Tento šarkan bol prekvapivo účinný v teréne a hotový tryskáč na diaľniciach. S ukončením výroby legendy skončila doba východonemeckých dvojtaktov.

 04.   Tatra 603 a 613

Zemiaková medaila patrí obom mašinám naraz. Nedá sa totižto rozhodnúť, ktorá je populárnejšia. Ak pred vaším domom zastavilo viac než jedno takéto vozidlo, mali ste pravdepodobne pred sebou buď veľký problém, alebo veľa vysvetľovania. Boli často využívané hodnostármi, či už z vlády alebo polície. Luxusné vozy využívali aj prezidenti, nakoľko to bola domáca verzia ruskej Čajky alebo nemeckého Mercedesu. Mala na tú dobu neuveriteľne pokročilú techniku, ako bezpečnostné pásy, elektrické centrálne zamykanie, zapaľovač, telefón, a teraz sa podržte – digitálne hodiny! Jednoducho, vrchol luxusu.

 03.  Trabant 601

Tretie miesto obsadilo bakelitové monštrum z východného Nemecka, taktiež známe ako „Sputnik na kolečkách“. Notorický zvonivý zvuk mu dodával malý dvojvalec s objemom 0,6 l, na ktorého údržbu človek potreboval dva vidlicové kľúče, kladivo a kliešte. Prekvapivo bol bakeliťák kvôli odolnej a ohybnej plastovej karosérii často bezpečnejší než ostatné plechové vozidlá. Miesto v Top 3 mu právom náleží hlavne preto, lebo ho aj dnes spoznať absolútne bez problémov. Najprv vidieť kopu bieleho dymu, potom nezameniteľný zvuk motora, až ho nakoniec uvidíte (a hlavne ucítite) prichádzať. V spomínanom Nemecku má tento kus motoristickej histórie status kultu.

 02.  Škoda 1000 MB a Rapid

Na druhé miesto sa dostali dve legendy z Mladej Boleslavi, keďže je veľmi ťažké sa medzi nimi rozdhodnúť. Kým klasická „Embéčka“ dominovala hlavne vo vlastníctve súdruhov staršieho dátumu výroby, „Rapidka“ bola snom mnohých nevybúrených tínedžerov. Škoda Rapid bola inšpirovaná modelom 110 R pochádzajúceho z následovníka Embéčky – Škody 100. Aj dnes vidieť, do akej vrstvy tieto autá patrili. Kým je 1000 MB vyhľadávaný zberateľský kúsok, Rapid schytili do rúk väčšinou domáci „tuzeri“, ktorí toto československé Porsche sprznili na nepoznanie.

 01.  Lada 1200

Poznáme ju aj pod pomenovaním Lada/VAZ 2101 a Kopejka, najfamiliárnejšie pomenovanie je však „Žigulák“. Technicky vychádzal z talianskeho Fiatu 124, prešiel ale mnohými úpravami, aby bol prispôsobený na tvrdé ruské cesty. O tejto 1,5 tony vážiacej pravej ruskej oceli kolovali rôzne chýry a vtipy. Napríklad aj to, že jej v prieraznosti mohol konkurovať jedine väčší brat Lada Niva. Možno aj preto si ich pamätáme hlavne v typických farbách verejnej bezpečnosti. Na vrch rebríčka sa táto ikona dostala práve kvôli tomu, že to v tej dobe bola hotová limuzína, najmä oproti klasickej Škode 110 alebo 120, ktorá sa nachádzala takmer všade. Vidieť dnes práve verziu s okrúhlymi svetlami v slušnom stave na cestách podvihne kútiky nejednému pamätníkovi.


FOTOGALÉRIA