TEST: Volvo V60 – nová éra Volva

1004

Keď sa povie Volvo, väčšina z nás si asi predstaví luxusné auto, ktoré je robustne postavené, bezpečné a jeho majitelia najmä v zime oceňujú, že bolo vyvíjané vo Švédsku. Volvo však vie robiť aj autá so športovým nádychom. Jedným takým je napríklad Volvo S60 T5, ktoré sa s príplatkovým športovým balíkom R-Design tvári naozaj drsne. Ak si k agresívnejším nárazníkom, inak tvarovanej maske chladiča či unikátnym LED svetlám na denné svietenie prirátate aj pútavú červenú farbu, z elegantného sedanu strednej triedy sa razom stane mimoriadne dynamicky pôsobiace auto.

Prvotriedna kvalita
Rovnako aj v interiéri je cítiť orientáciu na športovo zameraného vodiča. Do tejto skupiny radím aj sám seba a môžem s rukou na srdci prehlásiť, že prevedenie interiéru je perfektné. Viem oceniť aj elegantný interiér štandardných modelov značky Volvo, ale tento interiér je nie len mimoriadne kvalitný ako obvykle. Zároveň pôsobí aj veľmi športovo – ideálna kombinácia. Čo sa týka priestrannosti, vzadu sa sedí priam kráľovsky. Jediným problémom by možno mohla byť kapacita batožinového priestoru (380 litrov) a jeho prístupnosť, keďže Volvo S60 je klasický sedan, nie liftback. Mne osobne by toto auto maximálne vyhovovalo, ale pre rodiny s malými deťmi resp. kočiarmi to nebude ideálna voľba. Pre nich je tu ale pochopiteľne Volvo V60 – praktickejšia kombi verzia tohto štýlového sedanu.

Valec cez palubu
Označenie T5 u Volva roky znamenalo, že pod kapotou nájdete turbodúchadlom prepĺňaný päťvalec (či už 2,5-liter, alebo ešte predtým 2,4 a 2,3-liter). Dnes to už neplatí. Modernizované Volvo S60 T5 poháňa turbodúchadlom prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec z novej rodiny motorov Drive-E, ktorá nahradí päťvalce, šesťvalce a v kombinácii s elektromotorom dokonca aj osemvalce. Štvorvalec je citeľne menší a ľahší ako spomínané urodzenejšie agregáty s vyšším počtom valcov a samozrejme je aj výkonnejší. Zároveň by údajne mal byť aj úspornejší, no bohužiaľ, pod 10 litrov sme sa s ním v meste aj tak nedostali. Je ale pravda, že mimo mesta sa dá s ľahkou nohou jazdiť aj za šesť, prípadne za 6,5 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici spotreba paliva vďaka novej osemstupňovej automatickej prevodovke stúpla iba na 7,5 litra, keďže pri 130 km/h sa motor iba prevaľuje na 2 000 ot./min. Každopádne, nemyslím si, že rovnako výkonný ale objemnejší päťvalec s rovnakou prevodovkou by mal vyššiu spotrebu. Záleží len na štýle jazdy. Emisie sú síce jedna vec, ale spotreba paliva s nimi nie vždy úplne korešponduje. Bohužiaľ, automobilky sú nútené striktne znižovať emisie, a to aj na úkor pôžitku z jazdy. Starý päťvalec mal totiž nádherný zvuk, ktorý dodával jazde úplne iný rozmer. Nový štvorvalec vôbec nepočuť a ak áno, tak je to úplne neemotívny a bezcharakterný zvuk.

Švédska oceľ
Podvozky áut značky Volvo sú štandardne vyladené skôr komfortnejšie ako u konkurencie. Jazda v nich je vďaka tomu naozaj pohodová. S balíčkom R-Design však dostanete aj iné naladenie podvozku. Všetky silentbloky sú tvrdšie a auto je o 15 mm viac prikrčené k zemi. Rozdiel je badateľný. V zákrutách je auto stabilnejšie, na čom majú určite značný podiel aj 18-palcové kolesá obuté do nízkoprofilových pneumatík, ktoré sú taktiež súčasťou balíčka R-Design. Stále je pritom dostatočne komfortné. Jedine na väčších priečnych nerovnostiach je cítiť tvrdšie dorazy pruženia.

Resumé
Volvo S60 T5 je azda v každom ohľade dokonalé auto. Zrejme vďaka balíčku R-Design mi za ten týždeň tak prirástlo k srdcu, že sa mi ho ani nechcelo vrátiť. Veľmi rýchlo som si zvykol aj na adaptívne bixenónové svetlá, ktoré mohli byť stále zapnuté v diaľkovom režime, keďže vďaka aktívnemu tieneniu neoslňujú ostatné vozidlá. Paradoxne je však najväčším mínusom tohto auta najdôležitejšia novinka – nový motor. Nie, že by bol zlý. Naopak, vo všetkých smeroch je veľmi vydarený. Nemá však charakter a to je dnes veľmi cenná komodita.

Základná cena modelu – Volvo S60 T3 Base: 29 090 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo S60 T5 Momentum R-Design: 44 690 €
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 1 697 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1969
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
180 (245)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350 /1500-4800
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
8,2/4,6/6,0
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
380
Objem nádrže [l]:
67,5
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1664
Rozmer pneumatík:
235/40 R18
Dĺžka [mm]:
4635
Šírka [mm]:
1865
Výška [mm]:
1484
Rázvor [mm]:
2776

Švédska automobilka Volvo, ktorá je okrem bezpečnosti známa aj svojimi charakternými päťvalcovými motormi, sa vzdáva tejto unikátnej koncepcie a zahajuje postupný celoplošný prechod na štvorvalce. Testovali sme nové Volvo S60 T5 – ako inak, so štvorvalcom pod kapotou.