TEST Volkswagen Tiguan R: Rrrrodinné SUV

639
Zdroj: Rasťo Bujna

Modely s označením “R” sú tými najvýkonnejšími z dielne Volkswagenu. Fakt, že je medzi nimi aj SUV, síce nie je prekvapivý, ale poriadne šialený.

Modely SUV ostrejšie ako indická kuchyňa sú dnes už relatívne zastúpenou kategóriou v ponukách značiek. Napríklad také Lamborghini Urus. Spravilo ošiaľ a spopularizovalo tento segment. A keďže aj Urus je súčasťou skupiny Volkswagen, bolo by “šokantné”, keby hlavná značka koncernu neprišla s vlastným ostrým modelom SUV. Nečakajte osemvalec a ani 650 koní. Môžem vám však sľúbiť, že keď si sadnete za volant Tiguanu R, nebude vám chýbať ani jeden jediný koník.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nepredvádza sa

Z hľadiska dizajnu sa Tiguan R snaží držať pri zemi. Iste, športovú verziu od tej štandardnej odlíšite. Prístup k dizajnu je však veľmi striedmy, a tak sa môže stať, že to bude až na druhý pohľad. Minimálne spredu. Tam sa prezrádza najmä mriežkou chladiča v maske nárazníka, ktorá sekunduje tej štandardnej oveľa intenzívnejšie. Prieduchy v nej sú masívne. A nechýba ani písmeno R, ktoré napovedá, že auto bude naozaj rrrýchle.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Zozadu je športovosť o niečo viac do očí bijúca. Písmeno R sa nachádza v strede priamo pod logom značky, a tak by ste ho neprehliadli, ani keby ste chceli. Dominantou sú však výfuky. Sú po oboch stranách a na každej nájdete dvojitú koncovku. Všetky sú skutočné a nechýba im ani označenie Akrapovič, čo napovedá, že toto auto zaručene budete počuť.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

V interiéri príslušnosť k “športovej sorte” prezrádza len zopár detailov. Napríklad športový multifunkčný volant s ovládaním režimov jazdy R a všadeprítomné prešívanie modrou niťou. Presne tak, nie červená, ale modrá je športovou farbou Volkswagenu.

Po nasadnutí pocítite objatie športových sedačiek s výrazným bočným vedením. Už tradične musím skonštatovať, že pri civilnej jazde nejde o žiadne “škrupiny”, ale o skutočne príjemné sedadlá. Volkswagen nezabudol ani na taký detail, akým je hasiaci prístroj vo dverách spolujazdca. Dodáva pocit, že tu naozaj pôjde o veľa. Predpokladám však, že ho využijete tak nanajvýš na zahasenie svojich vášní, keď sa náhodou necháte uniesť.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Vo všeobecnosti je inak Tiguan R bežným Tiguanom. Ponúka kopu miesta pre cestujúcich vzadu i pre batožinu v kufri. Aj preto ide o jeden z najrodinnejších športových automobilov na trhu. Ale o rodine sa teraz nebavme.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

320 koní?!

Pod kapotou Tiguanu R buble motorizácia, ktorú technici vo Wolfsburgu vyladili do absolútneho šialenstva. Poznáte motor 2,0 TSI? Po nasadnutí za volant tohto auta zistíte, že ste ho doteraz vôbec nepoznali. A to sa pritom vyrába v 190-koňovej konfigurácii pre „bežných“ ľudí a až v 245-koňovej napríklad pre zákazníkov Škody Octavia RS. Čo by ste však povedali na to, že z tohoto štvorvalca je možné dostať až 320 koní? A Tiguan R má všetky do jedného.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

V praxi to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, a to znie na rodinné SUV sakramentsky vulgárne. Nechýba ani automatická prevodovka a pohon všetkých kolies 4MOTION so špeciálne upraveným systémom vektorovania krútiaceho momentu tak, aby stabilita auta bola na úplne novej úrovni. A ono to funguje!

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Pri samotnej jazde stabilita vôbec neprichádza na pretras. Auto drží ako prikované a nepripúšťa zlyhania. Pri normálnej civilnej jazde je však cítiť, že toto auto nebolo zrodené na to, aby jazdilo 50-tkou po meste. Tradičné slovenské nerovnosti vás „vytrestajú“ viac ako v klasickej verzii. No povedzme si narovinu. Bude vás to trápiť, keď budete vedieť, že na stlačenie plynového pedála dokážete rozpútať búrku?

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Tiguan R je priestranným a výkonným modelom určeným na zábavu. Napriek všetkému ošiaľu však nezabúda na to, čo majú Slováci najradšej. Praktickosť. Aj preto je to jedno (za vlasy pritiahnuté) rrrrodinné SUV.

Základná cena modelu – Volkswagen Tiguan Life 1,5 TSI EVO 6MT: 30 590 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Tiguan R 2,0 TSI 4MOT DSG7: 55 890 €
EuroNCAP: 5* (2016)
Registračná daň: 2700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k).]:235 (320)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:420/2100-5350
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:270 (zvýšená)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,9
Spotreba - kombi (WLTP)[l/100 km]:8,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:615
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1790
Dĺžka [mm]:4514
Šírka [mm]:1859
Výška [mm]:1658
Rázvor [mm]:2678
Mrkni naše nové video: