TEST: Volkswagen T-Cross | Módny snaživec

6914

Volkswagen T-Cross chce byť ešte niečím viac, než len autom, do ktorého sa dobre nastupuje. Z typického talentu inžinierov Volkswagenu sa snaží vyžmýkať posledné milimetre pre dobro interiéru, v čo najmenšom a najkompaktnejšom balení. Človeka však už ani neprekvapí, že je tento model ponúkaný výhradne s pohonom predných kolies.

Všetky indície nasvedčujú tomu, že pôjde o štýlové auto, s ktorým sa dobre parkuje a odvezie haldy ľudí a batožiny. Pokiaľ sa teda máme baviť o štýlovosti, Volkswagen zašiel až do takých medzí, že materiály k svojmu novému modelu nafotil spolu s modelkou Carou Delevingne.
Tá má byť spirituálnym dvojčaťom modelu Volkswagen T-Cross. Keďže ide o extrémne multifunkčne talentovanú osobu, auto sa bude musieť poriadne snažiť.

Farebný svet

T-Cross nesie žiarivé farby na svojej karosérii vynikajúco. Videl som ho v bielej a čiernej farbe, no dojem na mňa nespravil. Keď som sa pozeral celý týždeň na tyrkysový kúsok, auto mi žilo pred očami, aj keď len chladlo na parkovisku s vypnutým motorom.
Na pohľad pôsobí auto celkom masívne a nepoznať jeho skutočné rozmery, prisúdil by som mu “o číslo” väčšiu veľkosť. V skutočnosti ide o technologického príbuzného modelu Polo. Od známeho hatchbacku je o 54 milimetrov dlhší a vyšší až o 138 milimetrov. Zároveň je však kompaktnejší, čo dokazuje až o celých 12 centimetrov kratšia dĺžka od väčšieho modelu T-Roc.
Zároveň však chválim to, že sa z neho Volkswagen nesnažil za každú cenu spraviť niečo športové. Aj napriek dizajnovému balíku R Line, ktorý zahŕňa športové nárazníky, prahy či sadu emblémov po celom obvode auta, nepôsobí na mňa komicky nabrúsene.
Veľmi sa mi páčia zadné svetlá s výraznou čiernou líniou naprieč piatimi dverami. Nepôsobia nijak inak než futuristicky a ak dizajn auta zostarne, tento prvok bude žiť a pôsobiť moderne ešte minimálne ďalšiu dekádu.

Malý zvonku, veľký vnútri

Práve interiér má byť silnou stránkou modelu T-Cross a z predošlých skúseností s modelmi značky som nemal dôvod na pochybnosti. Na zadné sedadlá dokážete bez problémov usadiť aj troch ľudí a nebudú vás na konci cesty preklínať. Najviac variability ponúka posuvná zadná lavica, ktorou viete upravovať veľkosť kufra a miesta pre nohy zadných pasažierov.
Za zadných sedadlách je na veľkosť tohto auta pomerne veľa miesta. Odvezú sa aj traja vyšší pasažieri
Pokiaľ chcete skutočne posadiť trojicu ľudí na zadné sedadlá, počítajte s batožinovým priestorom na úrovni 385 litrov. To nie je na veľkosť tohto auta vôbec zlý údaj. Posunutím lavice čo najďalej od kufra dokážete zväčšiť jeho objem až na úroveň 455 litrov.
Batožinový priestor je možné rozšíriť z 385 na 455 litrov
Sklopením zadných sedadiel získavate až 1281 litrov objemu, no čerešničkou na torte je možnosť sklopiť sedadlo spolujazdca, čím vznikne možnosť prenášania predmetov do dĺžky 2,4 metra. Palubná doska či všeobecne zvyšok interiéru je typickým produktom Volkswagenu.
Sedadlá s motívom šachovnicovej vlajky sú súčasťou interiérového balíka R Line
Palubná doska je posadená pomerne vysoko spolu s prednými sedadlami, vďaka ktorým sedia vodič a spolujazdec o 10 centimetrov vyššie oproti modelu Polo. Výhľad z kabíny je lepší nielen vďaka vyššiemu posedu, no aj vďaka dobre vyriešeným A-stĺpikom. Tie bývajú v autách tejto veľkosti problematické, no v prípade modelu T-Cross sa nie je čoho obávať.

Mestský tvor

Absencia pohonu všetkých kolies nie je žiadnou tragédiou. Majitelia tohto auta by so sebou len zbytočne vláčili desiatky kilogramov techniky, ktorá by nebola skoro nikdy využitá. Aktuálne je k dispozícii len jeden benzínový motor v dvoch výkonových vyhotoveniach. V prípade testovaného kúska išlo o litrový preplňovaný trojvalec s výkonom 85 kW/115 koní, spolupracujúci so 7-stupňovou prevodovkou DSG.
Silnejší z dvoch vyhotovení motora 1,0 TSI produkuje 85 kW/115 koní. Mimo mesto dokáže jazdiť aj výrazne pod 5 litrov
Táto kombinácia pohonu je bezproblémová, no pre svižnejšiu reakciu na plynový pedál musíte aktivovať športový režim a tým dať autu najavo, že nežartujete a máte skutočne naponáhlo. V mestskom prostredí sa malý crossover predviedol apetítom 5,8 l na 100 km, za jeho hranicami klesla až k príjemným 4,5 litrom, no na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h zas vyskočila k rovným 7 litrom na 100 km.
7-stupňová prevodovka DSG je bezproblémová. Po intenzívnom brzdení a následnej prudšej akcelerácii však dokáže chvíľku rozmýšľať a nezareagovať tak bleskovo vo väčšine prípadov
Maximálny krútiaci moment 200 Nm v spektre od 2000 do 3500 otáčok si poradí aj s plne naloženým autom. Pokiaľ máte skutočne silné nutkanie s T-Crossom opustiť spevnené cesty, k bezproblémovej jazde vám pomôže 184-milimetrová svetlá výška.
Digitálny prístrojový panel Active Info Display môžete mať v oboch výbavách za príplatok 350€
To je až o 40 milimetrov viac, než ponúkne model Polo či o 13 milimetrov viac, než v prípade Škody Octavia Scout. S autom nemáte problém vybehnúť na poľnú cestu a nepočúvať pri tom škrípanie trávy o podvozok medzi koľajami.

Jeho špecifiká

Jednou z najšpecifickejších čŕt T-Crossu sú jeho nízko položené parkovacie snímače na prednej maske. Nie je teda nič nezvyčajné pokiaľ sa vám pri výjazde na cestu rozospieva parkovací asistent.
Ďalším varovaním, respektíve dobrou radou je voľba diskov s menším priemerom. Auto nie je nijak výrazne nepohodlné, no na slovenských cestách plných výmoľov by som miesto štýlových 17-tok prijal o palec menšie disky.
V zásade sa do neho vďaka vyššiemu posedu nasadá omnoho lepšie než do Pola, ponúkne zásadne viac batožinového priestoru a v meste si poradí s vysokými obrubníkmi a kreatívnym parkovaním s ľahkosťou.
Základná cena modelu – Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG Style: 18 300 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km (možnosť rozšírenia za príplatok)
Registračná daň: 90 €
Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85(115)/-
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200/2000-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,8-5,7/4,4-4,6/4,9-5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:455
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1250
Rozmer pneumatík:205/55 R17
Dĺžka [mm]:4108
Šírka [mm]:1760
Výška [mm]:1584
Rázvor [mm]:2551