TEST: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI | Klasicky, racionálne

1745
Zdroj: Redakcia

Nový Volkswagen Golf Variant prichádza do turbulentnej doby. V spleti rôznych karosárskych výmyslov, zvýšených podvozkov a znížených siluet pôsobí svojím výzorom veľmi konzervatívne. No nebude práve to jeho výhodou? Pretože sa mi nechce veriť, že sme všetci slepo zahľadení do víru trendov a zabúdame na to, čo bolo a je dobré na rodinných kombi.

Na rozdiel od hatchbacku, ktorý prišiel na svet už vo svojej ôsmej generácii, existuje Volkswagen Golf Variant ako praktickejšia verzia Golfu len od jeho tretej generácie.
Úžitková hodnota spojená s komfortom bola v jeho prípade vždy skĺbená s beztriednym a neutrálnym výzorom.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Sú veci, v ktorých exceluje, v ktorých je to auto z dokonalého stredu ponuky automobilového trhu, no prvýkrát prináša riešenia, ktoré môžu zákazníkov mierne polarizovať.

Všetko má svoj dôvod

Podobne ako v prípade historicky prvého Golfu nesie dizajn ôsmeho pokračovania podpis dizajnérskej legendy meno Giugiaro. Netajím sa tým, že po krásnom a jednoduchom dizajne Golfu 7 mi príde “osmička” pomerne kontroverzná. Dovolím si tvrdiť, že rovnako ako každý jeden famózny dizajn potrebuje nový Golf v očiach verejnosti dozrieť. Jeho výzor len mierne predbieha dobu, verte mi.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Talianskym dizajnom oplýva, samozrejme, aj model Variant, ktorý sa však líši od hatchbacku v niekoľkých ohľadoch. Po B-stĺpik sú obe autá na nerozoznanie. Od tohto bodu smerom k zadnej časti auta sa však línia Variantu tiahne pod rozdielnym uhlom a smeruje k zadku auta v miernejšom sklone. Preto je kombík elegantnejší a pôsobí nižšie, pri dĺžke o 35 centimetrov väčšej. Tá v sebe ukrýva vysoký komfortný potenciál.

Milovník posádky

Rozdiel v celkovej dĺžke výrazne pomohol rázvoru kolies, a to o rovných 5 centimetrov. Tie sa prakticky kompletne pretavili do zväčšeného priestoru pre nohy zadných pasažierov. S výškou 185 centimetrov som mal sediac “za sebou” skutočne komfortné sedenie. Moje kolená nemali absurdne veľa priestoru, no na takéto príležitosti existuje predsa väčší Passat.

Nárast priestoru pre nohy zadných pasažierov o 5 centimetrov je skutočne cítiť
Zdroj: Redakcia

Skladanie zadných sedadiel je extrémne jednoduché a so zvýšenou podlahou kufra dokážu vytvoriť rovinu so skutočne zanedbateľným sklonom. Batožinový priestor má objem 611 litrov a pod jeho podlahou nájdete dojazdovú rezervu. V rámci rodinne spriaznených modelov nemá Golf najväčší kufor, no to, kde ťahá za kratší koniec, vyvažuje cenovkou.

Bohatý základ

Už v základnej výbave dostávate predné LED svetlá, kľučky dverí a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie a mriežku chladiča v chrómovej úprave. V interiéri na vás čaká digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10 a ¼ palca, infotainment s 8 a ¼ palcovou obrazovkou, multifunkčný volant v koži alebo automatická klimatizácia Air Care Climatronic.

Interiér nepôsobí prémiovo, no jeho vyhotovenie je na špičkovej úrovni. Trošku lepšie ako v Leone, no menej nápadité.
Zdroj: Redakcia

Práve táto klimatizácia je veľmi šikovnou technologickou vychytávkou, keďže môžete skrz skratky nasmerovať teplý či studený vzduch na vaše nohy, ruky alebo čelné sklo.

Klimatizácia Air Care Climatronic disponuje sériou šikovných skratiek
Zdroj: Redakcia

Pri voľbe základného motora 1.0 TSI dostanete 15-palcové oceľové disky kolies, no pri naftovom 2.0 TDI už získavate 16-palcové zliatinové disky. Prečo vám to vravím? Volkswagen Golf Variant totiž základnou cenovkou podlieza Škodu Octavia Combi o rovných 1000 eur.

Golf a jeho najlepší podvozok

Testovací Golf Variant poháňal mild-hybridný pohon 1.5 eTSI s výkonom 110 kW/150 koní a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. K tomuto pohonu dostávate automaticky 7-stupňovú prevodovku DSG, ktorá je v tejto generácii modelov vyladená prakticky do dokonalosti.

Prevodovke DSG, ktorá spolupracuje výhradne s mild-hybridným pohonom, nie je čo vyčítať. Po rokoch evolúcie sa priblížila dokonalosti.
Zdroj: Redakcia

Oproti bežnému 1,5-litrovému benzínu má mild-hybrid už od nízkych otáčok šťavnatejší ťah, ktorý pretrváva až po červené pole otáčok. Určite nejde o ťah lokomotívy, akým sú známe naftové motory, no ten progres je tu značne cítiť.

Široký rám z lesklého plastu v okolí 10,25-palcového prístrojového štítu mi “nešmakoval”. Verím, že podobne, ako sa Mercedes vysporiadal s týmto dizajnérskym prvkom v Triede S po facelifte, Volkswagen ho vyrieši pri modernizácii Golfu.
Zdroj: Redakcia

Bez akejkoľvek debaty ide o najzábavnejší a najpríjemnejší podvozok v histórii modelu Golf. Od výkonu 110 kW/150 koní dostávate viacprvkovú zadnú nápravu. V skratke vám poviem, že jej prácu oceníte pri dynamickejšej jazde a pri prejazdoch nerovnosťami, kedy je zasiahnuté len jedno zo zadných kolies.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

V tomto prípade absorbuje náraz len jedno koleso, druhé zostáva nedotknuté a auto je stabilnejšie na menej kvalitných cestách. Riadenie je v meste ľahučké, no na diaľnici zostáva veľmi presné a akustický komfort v kabíne je fantastický. Jeden z najlepších v danej triede, bez debaty.

Ako sa rozhodnúť?

Ak máte dilemu v tom, ktorú motorizáciu si zvoliť, je to veľmi jednoduché. Pokiaľ nejazdíte denne stovky kilometrov a aspoň raz týždenne necestujete s rodinou cez polku republiky, išiel by som do tohto motora. Je tichší, rýchlejšie sa zohrieva a žerie ani nie o liter viac než porovnateľné TDI. Ak ste si na tieto podmienky odpovedali negatívne, odporúčam naftový motor.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Spotreba je veľmi dobrá, keďže v meste si vypýtalo eTSI len 5,5 litra, na diaľnici 6,2 litra a mimo mesta 4,7 litra benzínu na stovku. Do voľby motorizácií môžete zakomponovať aj výber podvozka, ktorý môže byť zvýšený alebo znížený o 15 milimetrov. Náš štandardný bol ale absolútne dostačujúci, no pri jazde mimo cestu, alebo pokiaľ vo vás žije športovejší šoférsky duch, môžete túto opciu využiť.

Základná cena modelu – Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI: 17 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI ACT DSG Style: 26 070 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + štartér-generátor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/5000-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:611
Objem nádrže [l]:
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1382
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]:4636
Šírka [mm]:1789
Výška [mm]:1440
Rázvor [mm]:2669