TEST: Toyota Land Cruiser | Pokoj a stabilita

677
Zdroj: Redakcia

Mierne úpravy modelov s dlhoročnými produkčnými cyklami sú akousi typickou črtou japonských značiek. Bláznivé tempo európskych automobiliek chrliacich nové generácie platforiem a podvozkov každé štyri roky pôsobí až únavne. Toyota Land Cruiser svojím prístupom prináša automobilovému svetu pokoj.

Práve Toyota Land Cruiser je autom, ktoré sa jednoducho nikam neženie, pretože aj tak vie, že nakoniec príde do cieľa. No a nech je cieľom napríklad aj horský hrebeň vo výške 2 000 metrov nad morom.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Generácia J150 je na trhu od roku 2010 a drobnými zmenami sa udržiava v kondícii pre šialene rýchly konzumný svet. Pod povrchom je to však jedna poriadna klasika, ktorá už dnes nemá páru.

Aby reč nestála

Nie že by to bolo akokoľvek nutné, no pre rok 2021 dostal exteriér modelu Land Cruiser zopár drobných úprav. V tejto výbave Executive pribudli tmavá chrómová maska a mreža chladiča, čierna lišta okolo okien a kryty zadných svetiel z číreho plastu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

To isté sa dá prakticky povedať aj o interiéri, ktorý je v najvyššej výbave čalúnený v čiernej koži a vybavený čiernou stredovou konzolou. Na palubnej doske však pracuje nový multimediálny systém s 9-palcovou obrazovkou. Všetko okolo vás je aj naďalej ovládané masívnymi fyzickými tlačidlami. Okrem 101 tlačidiel na každú jednu funkciu vám ale časy minulé pripomenie hlavne parkovacia kamera. Tú by si Land Cruiser rozhodne zaslúžil kvalitnejšiu. Už len z úcty k jeho legendárnemu statusu.

V kabíne som narátal vyše 100 klasických fyzických tlačidiel. Ak ste hľadali auto zo starej školy, o jednom práve čítate.
Zdroj: Redakcia

Hovoriť o nepohostinnom či stiesnenom interiéri v prípade tohto auta je absolútny nezmysel. Každá jedna osoba na palube má veľmi príjemné množstvo priestoru a, samozrejme, nezmenil sa ani objem kufra. Ten má objem 640 litrov a jeho dvere sa otvárajú do pravej strany.

Priestoru na zadných sedadlách rozhodne nie je málo. Sedadlá sú vyhrievané a kožené a vzadu sa pohodlne odvezú aj traja dospelí.
Zdroj: Redakcia

Či to znamená, že by ste mali pri vypúšťaní psa z kufra radšej parkovať v protismere, aby vám po otvorení obrovských dverí nevybehol do cesty, vám však povedať neviem. Jedna vec je ale istá: pokiaľ by sa musel nižší majiteľ tohto auta načahovať za klasickými dverami otvárajúcimi sa dohora, vznikla by nejedna komická situácia.

Auto na celý život

Objektívne povedané, je niekoľko novinárov v našej brandži, ktorí sú lepší než ostatní. Tomuto napríklad osobne nesiaham ani len po členky z hľadiska technického vzdelania a schopnosti krásne podať komplikované informácie o motoroch či konštrukcii. Sám veľký Martin Vaculík totiž označil toto posledné vyhotovenie Toyoty Land Cruiser za posledné auto svojho druhu, ktoré vám vydrží celý život. No a tento človek nezmysly teda o autách netrepe. Pokiaľ sa o Land Cruiser dobre staráte, jeho rebrinový rám vás bude nosiť nech aj z puberty do (starobného) dôchodku.

Drevená vsuvka vo volante mi osobne príliš pochuti nebola. Viem si však predstaviť, že mnoho ľudí tento detail ocení.
Zdroj: Redakcia

Ja vám poviem v skratke, že nárast výkonu na 150 kW/204 koní autu veľmi prospel. Predošlá verzia 2,8-litrového naftového štvorvalca jednoducho na monštruóznu karosériu akosi nemala paru. Tieto parametre sú absolútne adekvátne, a aj preto ide o jediný motor v ponuke. Majstrovským kúskom je však rozvážna automatická prevodovka. Či už v teréne, alebo na ceste so zhoršenými trakčnými podmienkami rozbieha Land Cruiser ako Rolls Royce. Pomaly, rozvážne, no svižne. Samozrejme, že nejde o nijaký sofistikovaný systém, no k autu perfektne sedí.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Dávno som sa necítil v aute taký uvoľnený ako v Land Cruiseri, a to som sa snažil prísť na objektívne príčiny. Nebol to len jeden z tých krajších týždňov. Sedíte vysoko, výkonu máte dostatok, spotreba je pokojne reálna aj pod hranicou 10 litrov, čo je na takéhoto giganta skvelé, a keď ľubovoľným smerom ukážete prstom, môžete vyraziť a viete, že sa dostanete do cieľa. Nech aj na vrchol hory.

Základná cena modelu – Toyota Land Cruiser Prado: 46 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Land Cruiser Executive: 64 490 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2755
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:150(204)/3400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/1600-2800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,9
Spotreba - WLTP (kombi) [l/100 km]:9,1 - 10,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:640
Objem nádrže [l]:87
Prevádzková hmotnosť [kg]:2280/2150
Rozmer pneumatík:265/55 R19
Dĺžka [mm]:4840
Šírka [mm]:1885
Výška [mm]:1845
Rázvor [mm]:2790
Mrkni naše nové video: