TEST Toyota Corolla Cross: Najväčšia japonská výzva

3154
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Priniesť novú Corollu je extrémna výzva. Ide o najpredávanejší model sveta, a tak je tlak na vývojárov doslova obrí. A teraz je o to väčší, že nejde o novú generáciu alebo facelift, ale úplne novú karosársku verziu.

Za 56 rokov produkcie už bola Corolla všeličím. Začínala so štandardnou karosériou v roku 1966, neskôr sa predávala ako fastback, hatchback či kombi. V roku 2021 po dvanástich generáciách zaznamenala 50 miliónov predaných kusov a zapísala sa ako najpredávanejšie auto sveta s obrovským náskokom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Úplne nová Corolla sa spolieha na platformu TNGA-C, na ktorej stoja aj všetky ostatné Corolly. Čiže priame spojenie s ostatnými Corollami je jasné. Zvonka sa však nepodobá ani na jednu. Má svoju vlastnú prednú masku, svoju vlastnú mriežku chladiča a aj Full LED svetlomety sú úplne iné. Vzadu nechýba odolne vyzerajúci nárazník a vizuál pripomínajúci Highlander.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Corolla Cross sa veľkostne radí pod RAV4-ku. Na dĺžku meria o 14 centimetrov menej a rázvor predstavuje 2 640 mm rovnako ako v prípade Corolly hatchback. Svetlá výška je nižšia o približne 2,5 centimetra. Pohybuje sa na úrovni 16 centimetrov v najnižšom bode, ktorý by ale pokojne mohol byť vyššie, keby Toyota zvolila iný tvar výfukového potrubia.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Corollovský interiér

Nižší cestujúci budú profitovať z nástupnej lišty, no pri spomínanej svetlej výške slúži najmä ako vizuálny doplnok. Funkčné je však perfektne prekryté prahy. Samotné sedenie vzadu je skôr priemerom. Sedadlá sú typické crossoverové, poskytujú len malé bočné vedenie a sú príjemné aj na dlhšie cesty.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pred vodičom sa rozprestiera 12,3-palcový digitálny prístrojový štít rozdelený akoby do troch segmentov. Multimédiá majú uhlopriečku 10,5 palca, a i keď sú podstatne menšie ako v Lexusoch, ktoré sme testovali, už majú podobné rozhranie. Responzivita je naozaj dobrá a podporujú hlasové ovládanie a aj bezdrôtové Apple CarPlay.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pod vekom kufra sa nachádza 390 litrov na batožinu. Nie je to najviac na svete, no pod dnom sa nachádza elektromotor a časť batérií hybridného pohonu. Nájdete tu aj štandardnú autobatériu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Štyri motory??

Jeden plnohodnotný elektromotor vpredu, jeden vzadu, štartérgenerátor a dvojlitrový spaľovací štvorvalec. Všetky štyri motory pracujú spolu vďaka novej piatej generácii hybridného pohonu, ktorý debutoval práve v Corolle Cross. Systémový výkon predstavuje 197 koní, ktoré Corollu Cross rozpohybujú z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Prekvapilo nás, že pri odpichu z miesta sa zadná náprava nezapájala naplno podobne ako pri štandardných štvorkolkách. Nuž, tu sa pohon všetkých kolies zapína naozaj len v hraničných situáciách.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čo sa týka dynamiky motora, tu Corolla funguje naozaj výborne. Reakcie na plynový sú prakticky okamžité a spaľovací motor sa zapája len vtedy, keď stlačím plynový pedál na podlahu. Dovtedy sa snaží jazdiť čo najdlhšie na elektrinu.

Z hľadiska komfortu musím Toyotu pochváliť za to, že sa pri Corolle Cross nesnažila preháňať to s diskami. 18-palcové kolesá sú na dnešnú dobu už priemerom. Perfektne však spolupracujú s podvozkom. No a spotreba? Výrobca udáva priemer 6,3 litra na 100 kilometrov. No keďže ide o hybrid, všetko je naopak! Auto si vypýta najviac na diaľnici vo vysokých rýchlostiach a, naopak, najmenej v meste, kde môže rekuperovať a využívať plný potenciál elektromotorov.

Toyota uviedla novú karosársku verziu najpredávanejšieho modelu preto, že segment SUV sa stále nafukuje. Využila technológie, v ktorých má azda najväčšiu prax, a rozhodne si neurobila hanbu. My sme zostali príjemne prekvapení.

Základná cena modelu – Toyota Corolla Cross FWD Comfort: 32 990 €
Základná cena testovanej verzie –Toyota Corolla Cross AWD Premiere Edition: 41 790 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km / 5 rokov alebo 100 000 km na hybridný systém / 12 rokov proti prehrdzaveniu karosérie
EuroNCAP: 5* (2022)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1987
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:112(153)/6000
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :190/4400
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:145 (197)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,1
Spotreba - WLTP [l/100 km]:5,1-5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:390
Prevádzková hmotnosť [kg]:1510
Dĺžka [mm]:4460
Šírka [mm]:1825
Výška [mm]:1620
Rázvor [mm]:2640