TEST: Suzuki Vitara Hybrid | Ten správny hybrid

707

Položili ste si niekedy otázku, čo sa skrýva pod označením hybrid? Aký je podiel využitia elektrickej energie v rozličných hybridných systémoch? Znižujú reálne spotrebu paliva a tým aj objem toľko nenávideného oxidu uhličitého vypusteného do ovzdušia? Alebo ide iba o premyslený marketing výrobcov automobilov, aby ulahodili prísnemu oku európskych politikov?

Áno aj nie. Full Hybridy dokážu pri svojej, aj keď obmedzenej, schopnosti jazdiť iba na elektrinu a ušetriť v určitých podmienkach slušné percento paliva. Plug-in hybridy poskytnú viac „čistých“ kilometrov, ich efektivita však závisí od ochoty a možností čo najčastejšieho nabíjania akumulátorov. A čo takzvaný Mild-hybrid? Nedokáže jazdiť výlučne na elektrinu, mal by však pomáhať konvenčnému motoru pri rozbiehaní a zrýchľovaní. Vitara je ďalším modelom značky Suzuki, ktorému bol tento pohon pridelený.

Tvary, ktoré nestarnú

Myslím si, že Vitara nič podobné nepotrebovala. Pôvodná „jedna-štvorka“ bola veľmi vydarená pohonná jednotka poskytujúca viacerým modelom Suzuki slušnú dynamiku, ktorá však nebola vykúpená vysokou spotrebou. Jej kombinácia s výborným automatom musela uspokojiť aj náročnejších vodičov.

Nový motor si zachoval rovnaký objem, zvýšil kompresný pomer a maximálny krútiaci moment, znížil však maximálny výkon. Podľa oficiálnych údajov klesla aj najvyššia rýchlosť, jazdná dynamika ale ostala na veľmi podobnej úrovni. Technické údaje popisujú schopnosť elektrického motora dodávať krútiaci moment na kompenzáciu časového oneskorenia odozvy benzínového motora. Tento fakt môžem potvrdiť, „turbodiera“ je pri jazde skoro nepozorovateľná a reakcia motora na stlačenie veľmi rýchla. Elektromotor dodáva sústave energiu hlavne pri nízkych otáčkach. Dorovnáva nižší maximálny výkon benzínového motora.

Terénne schopnosti Vitary prevyšujú väčšinu bežných SUV

Výhody hybridu sa uplatnia aj pri využívaní systému štart – stop. Vitara je jedno z mála áut, pri ktorých systém fungoval na sto percent a ani raz som necítil potrebu ho vypnúť. Motor zhasína ešte pred zastavením vozidla, a to veľmi jemným spôsobom. Rovnako nebadane motor naskočí, pričom o tejto skutočnosti informuje aj výstup palubného počítača na prístrojovom paneli.

Interiér Vitary nenadchne, ale ani neurazí.

Ďalším poznávacím znakom hybridu je rekuperácia energie, ktorá prebieha hlavne pri brzdení motorom. Pri prvej jazde prekvapí svojou intenzitou aj na vyšších prevodových stupňoch.

Krátke dráhy páky manuálnej prevodovky potešia nadšených vodičov

Na porovnanie spotreby paliva by bol nutný priamy súboj hybridnej a nehybridnej Vitary s manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies za rovnakých podmienok. Túto možnosť sme nemali, musíme vychádzať z oficiálnych technických parametrov, ktoré uvádzajú litrovú úsporu v prospech hybridného motoru. Reálne som dosiahol priemernú spotrebu 7,2 litra na 100 km, pričom jazda pozostávala z 80 percent diaľníc a 20 percent mestskej premávky pri dodržiavaní povolených limitov. Spotrebu iste navýšilo aj použitie zimných pneumatík, ktoré malo testovacie auto v máji pri teplote 20°C obuté.

Batožinový priestor má pravidelný tvar a je skvele využiteľný. So sklopenými zadnými sedadlami tvorí podlaha vo vrchnej polohe skoro rovnú plochu.

Verdikt

Hybrid-nehybrid, Vitara ostáva vydareným autom. Vyčítať je mu možné iba niektoré drobnosti v interiéri a trochu slabšie odhlučnenie od aerodynamického hluku. Škoda, že v ponuke chýba možnosť výberu automatickej prevodovky. Otázny je viac ako trojtisícový cenový rozdiel medzi modelmi s a bez elektromotoru, aj keď zmiernený akciovou ponukou práve na hybridný model. Žiaľ, pri súčasnom trende rastu cien naprieč všetkými značkami ide o očakávaný krok tejto japonskej automobilky.

Základná cena modelu – Suzuki Vitara Premium 2WD 1,4 l Boosterjet : 17 190 EUR
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Vitara Elegance+ 4WD 1,4 l Boosterjet Hybrid: 24 600 EUR

Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (+7 rokov poistenie na hybridný motor a prevodovku) Registračná daň: 150 EUR

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1373
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:95 (129)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:235/2000 - 3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]:6,2 -6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:375
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 275
Rozmer pneumatík:215/55 R17
Dĺžka [mm]:4175
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1610
Rázvor [mm]:2500