Položili ste si niekedy otázku, čo sa skrýva pod označením hybrid? Aký je podiel využitia elektrickej energie v rozličných hybridných systémoch? Znižujú reálne spotrebu paliva a tým aj objem toľko nenávideného oxidu uhličitého vypusteného do ovzdušia? Alebo ide iba o premyslený marketing výrobcov automobilov, aby ulahodili prísnemu oku európskych politikov?
Áno aj nie. Full Hybridy dokážu pri svojej, aj keď obmedzenej, schopnosti jazdiť iba na elektrinu a ušetriť v určitých podmienkach slušné percento paliva. Plug-in hybridy poskytnú viac „čistých“ kilometrov, ich efektivita však závisí od ochoty a možností čo najčastejšieho nabíjania akumulátorov. A čo takzvaný Mild-hybrid? Nedokáže jazdiť výlučne na elektrinu, mal by však pomáhať konvenčnému motoru pri rozbiehaní a zrýchľovaní. Vitara je ďalším modelom značky Suzuki, ktorému bol tento pohon pridelený.
Myslím si, že Vitara nič podobné nepotrebovala. Pôvodná „jedna-štvorka“ bola veľmi vydarená pohonná jednotka poskytujúca viacerým modelom Suzuki slušnú dynamiku, ktorá však nebola vykúpená vysokou spotrebou. Jej kombinácia s výborným automatom musela uspokojiť aj náročnejších vodičov.
Nový motor si zachoval rovnaký objem, zvýšil kompresný pomer a maximálny krútiaci moment, znížil však maximálny výkon. Podľa oficiálnych údajov klesla aj najvyššia rýchlosť, jazdná dynamika ale ostala na veľmi podobnej úrovni. Technické údaje popisujú schopnosť elektrického motora dodávať krútiaci moment na kompenzáciu časového oneskorenia odozvy benzínového motora. Tento fakt môžem potvrdiť, „turbodiera“ je pri jazde skoro nepozorovateľná a reakcia motora na stlačenie veľmi rýchla. Elektromotor dodáva sústave energiu hlavne pri nízkych otáčkach. Dorovnáva nižší maximálny výkon benzínového motora.
Výhody hybridu sa uplatnia aj pri využívaní systému štart – stop. Vitara je jedno z mála áut, pri ktorých systém fungoval na sto percent a ani raz som necítil potrebu ho vypnúť. Motor zhasína ešte pred zastavením vozidla, a to veľmi jemným spôsobom. Rovnako nebadane motor naskočí, pričom o tejto skutočnosti informuje aj výstup palubného počítača na prístrojovom paneli.
Ďalším poznávacím znakom hybridu je rekuperácia energie, ktorá prebieha hlavne pri brzdení motorom. Pri prvej jazde prekvapí svojou intenzitou aj na vyšších prevodových stupňoch.
Na porovnanie spotreby paliva by bol nutný priamy súboj hybridnej a nehybridnej Vitary s manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies za rovnakých podmienok. Túto možnosť sme nemali, musíme vychádzať z oficiálnych technických parametrov, ktoré uvádzajú litrovú úsporu v prospech hybridného motoru. Reálne som dosiahol priemernú spotrebu 7,2 litra na 100 km, pričom jazda pozostávala z 80 percent diaľníc a 20 percent mestskej premávky pri dodržiavaní povolených limitov. Spotrebu iste navýšilo aj použitie zimných pneumatík, ktoré malo testovacie auto v máji pri teplote 20°C obuté.
Verdikt
Hybrid-nehybrid, Vitara ostáva vydareným autom. Vyčítať je mu možné iba niektoré drobnosti v interiéri a trochu slabšie odhlučnenie od aerodynamického hluku. Škoda, že v ponuke chýba možnosť výberu automatickej prevodovky. Otázny je viac ako trojtisícový cenový rozdiel medzi modelmi s a bez elektromotoru, aj keď zmiernený akciovou ponukou práve na hybridný model. Žiaľ, pri súčasnom trende rastu cien naprieč všetkými značkami ide o očakávaný krok tejto japonskej automobilky.
Základná cena modelu – Suzuki Vitara Premium 2WD 1,4 l Boosterjet : 17 190 EUR
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Vitara Elegance+ 4WD 1,4 l Boosterjet Hybrid: 24 600 EUR
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (+7 rokov poistenie na hybridný motor a prevodovku) Registračná daň: 150 EUR
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1373 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 95 (129)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 235/2000 - 3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,2 |
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]: | 6,2 -6,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 375 |
Objem nádrže [l]: | 47 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1 275 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4175 |
Šírka [mm]: | 1775 |
Výška [mm]: | 1610 |
Rázvor [mm]: | 2500 |