I s naftovým srdcom má SX4 tie správne nastavenia pre gazdinú, resp. gazdu. Poskytuje totiž všetko, čo by ste od rodinného auta ako vášho služobníka, pomocníka, miláčika v zásade chceli. A keďže vám ani nezruinuje rodinný rozpočet, mali sme v spoločnosti s ním ten správny pocit satisfakcie, kde zostáva dobré a prichádza lepšie.
Dieslová gazdiná
1,6 nie je vysoké číslo na objem motora a povedali by ste, že na cestách to nebude žiadny šprintér. SX4 v normálnom móde naozaj súťaž „kto bude prvý“ nevyhrá, ale veľmi skoro som prišla na ťahák. Prepla som podvozok do režimu SPORT a s menej dynamického introverta sa stáva niekto iný. Auto stuhne, „stvrdne“ a zvýši sa mu sebavedomie. Priznávam, že som tento režim mala zapnutý 90% celotýždňového testu. To všetko pri nie príliš zvýšenej spotrebe. No a podľa mňa, na tento spôsob jazdy prejdú určite všetci chlapci a aj väčšina dám. Ak sa vo vás ozvú dobrodružné chúťky, ešte je tu režim SNOW na nespevnené povrchy ako blato, štrk (a v zime aj sneh), vďaka ktorému som i v hlavnom meste mala väčšie možnosti víkendového trávenia času.
Rovnováha hormónov
Hádam, nebudem zlá, keď poviem, že minulá SX4 oslovila aj veľmi veľa žien a dokonca to bolo prvé prístupne SUV, ktorých sa skromnejšie ženy nebáli. Žena má byť ženou a hľadať si naozaj auto, ktoré jej sedí. Myslím si, že ak má žena životný štýl ako muž, tak aj auto si volí „mužskejšie“. Nový S-cross sa totiž posunul viac k testoterónovej skupine. Jeho tvar a dizajn má chladnejšie, ale aj hladšie línie a márne som hľadala detaily, ktoré by boli stvorené k obrazu ženskému. Skúšala som loviť vo voliteľnej výbave, či sa dá niečo ženské doobjednať. Výbava Elegance je už ale vrcholom a tak zostáva priestor iba pre vlastnú kreativitu každej ženy, aby pocítila nejakú emóciu, keď nasadne za volant. Istú dávku krásy púšťa do auta panoramatické sklo, ktoré dovoľuje prenikať slnečným lúčom. Toto okno hore vyvolalo pre mňa na začiatku testu výrazný pocit radosti. Šedosť interiéru mi ale vŕtala v hlave po celý čas testu.
Otázka emócií
Ak som sa zamyslela, že čo vás presvedčí, či si SX4 kúpiť, trochu som sa strácala v kritériách. Nová SX4 na rozdiel od predchádzajúcej tratí na emóciách. Tá staršia sa vám buď páčila alebo nepáčila, ale mali ste pocit. Nejaký. Nová generácia je moderná, funkčná, hospodárna, elegantná, ale je tak trocha bez-emočná. Tento stav je plus pre tých, ktorým sa staršia generácia nepáčila, ale – je mínus, pre tých, ktorým sa páčila? Musím priznať, že v prvý deň testu som si myslela, že áno, ale v posledných dňoch som je prišla na chuť. Jednoducho len potrebuje viac času na vypestovanie vzťahu. A možno sú tieto vzťahy potom trvácnejšie… Všetko je tam kde má byť, všetko viete hneď nastaviť a obslúžiť, pripadá vám to ako známe a jasné. Tú čerešničku na torte – emóciu „Prečo si to mám kúpiť“ si tam ale musíte pridať sami.
Funkčnosť i v kufri
Pochvalu si nová SX4 zaslúži za veľa odkladacích priestorov. Je to väčšie auto, s tým by predsa nemal byť problém, ale často aj vo väčších autách problém je. Buď ich je naozaj málo, alebo sú „bezforemné“, takzvane – len aby boli. Tu máme priestor vo dverách aj na väčšiu fľašu vody, aj na mobil (s ktorým síce nemáme pri šoférovaní volať, ale musí byť po ruke), aj na kľúče od domu, vreckovky, mince do nákupných vozíkov. Ak chcete mať tieto drobnosti schované pre pocit poriadku, aj to vie schovať veľká stredová opierka na ruky či skrinka v prístrojovej doske. Rovnako batožinový priestor je čistý a hladký, s možnosťou schovania citlivých vecí ako notebook pod „poschodovú“ čalúnenú dosku. Samozrejmosťou sú háčiky na tašky, ktoré si rada všímam, pretože nie je nič horšie ako rozsypaný nákup. Najmenšie veci sú potom úplne hlboko v útrobách batožinového priestoru a pri ich vyberaní si my ženy musíme dávať pozor, aby v okolí nebol pán, ktorý by sa na našom nakláňaní a naťahovaní dobre bavil.
Hodnotný ale nie drahý darček
Ak sa dámy blížia k okrúhlemu výročiu a môžu si pýtať trúfalejší darček na štyroch kolesách, určite by som im poradila, nech im manžel kúpi SX4. Muž ako dobrý gazda vyhodnotí toto moderné auto ako výrazne praktické a slušné a za dobrú cenu. Okrem motora, ktorý sa nehrá na šprintéra, ako som písala vyššie, vyššieho posedu pre bezpečnosť nielen detí, veľa priestoru v kabíne a batožinovom priestore, je ďalším žolíkom veľmi dobrá spotreba a vlastne aj celkovo nízke prevádzkové náklady. Na diaľnici sme hravo, bez sledovania zámeru urobili spotrebu 4,5 l/100 km, v meste nám to aj v športovom režime nezožralo o veľmi veľa viac – 5,2l. S naftovým motorom a v štvorkolkovej verzii, ktorú si každá statočná žena a matka určite zaslúži je spojená najvyššia výbava Elegance a tá už obsahuje všetko potrebné, čo do džungle mesta či vidieka potrebujete.
Výstup z miláčika
Z SX4 sa mi lepšie vystupovalo ako nastupovalo. Zasa ide o pocit. Kým pri nastupovaní myslíte kam vaša cesta mieri a či budú po ceste zápchy, pri vystupovaní som si vždy povedala, ako sa mi išlo fajn. Nevadili ani zápchy, pretože auto je vzdušné a príjemné aj keď tam trávite viac času, ako by ste nutne chceli. SX4 je moderné auto, ktoré síce prišlo o pár emocionálnych znakov, dostalo však niekoľko zručností, ktoré ho posunulo ďalej. Chválim hospodárnosť, funkčnosť, variabilitu a svetlo vďaka panoramatickému oknu. Chválim aj motor aj pohon všetkých štyroch kolies Allgrip. Chýbala mi navigácia, pretože si môžete pripojiť iba externú a aj keď je auto výborne odhlučnené zvonka, vnútri sme však výraznejšie počuli hluk od zadnej nápravy. Myslím si však, že vývojári v Suzuki môžu byť so sebou celkom spokojní.
Základná cena modelu – Suzuki SX4 S-Cross 2WD 1.6 VVT Start: 16 000 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS All Grip Elegance: 23 300 €
Registračná daň: 217 €
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, naftový
|
Valce/ventily:
|
4/16
|
Zdvihový objem [cm3]:
|
1598
|
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
|
88 (120)/3750
|
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
|
320/1750
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť [km/h]:
|
208
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
|
10
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
|
5,7/4,0/4,6
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor [l]:
|
430-440 (1269)
|
Objem nádrže [l]:
|
47
|
Prevádzková hmotnosť [kg]:
|
1380
|
Rozmer pneumatík:
|
205/35 R17
|
Dĺžka [mm]:
|
4300
|
Šírka [mm]:
|
1765
|
Výška [mm]:
|
1570-1580
|
Rázvor [mm]:
|
2600
|
Suzuki zvládlo úlohu vylepšiť dobré a úspešné veľmi dobre. Začiatkom roka 2014 sme testovali benzínovú verziu a ženským okom sme prevetrali aj naftovú štvorkolku s najvyššou výbavou Elegance. Špeciálne sme tentokrát vsadili na pocity…