TEST: Suzuki Swift Sport – malý, ale jarý

2013

Japonská automobilka Suzuki vyhovela prosbám praktickejšie orientovaných zákazníkov a začala ponúkať športovú verziu Swiftu aj v päťdverovom prevedení. Získal na praktickosti, ale našťastie nestratil nič zo svojej dravosti.

Na Slovensku je to bohužiaľ tak – človek si kúpi trojdverové auto kvôli dizajnu a už ho nikdy nepredá, lebo je údajne nepraktické. Ak nesúhlasíte, nie ste sami, ale drvivá väčšina súhlasí. Preto sa športovo orientované autá, ako napríklad Polo GTI alebo Focus ST, už ani nedajú kúpiť ako trojdverové. Suzuki zrejme taktiež cítilo, že Swift Sport prichádza o klientelu kvôli svojej trojdverovej karosérii, a tak mu v maďarskej továrni namontovali pár dverí navyše.

Hlavne nenápadne

Tým, že väčšina Swiftov má päťdverovú karosériu, stráca päťdverová verzia Sport na výnimočnosti. Je teda ťažšie rozpoznať ju. Človek sa musí orientovať na detaily ako 17-palcové kolesá, dva výfuky, inak tvarované nárazníky, strešný spojler, či tmavé pozadie predných svetiel. V interiéri je tiež cítiť, že sedíte v športovo ladenom Swifte. Celý interiér je prešívaný červenou nitkou – volant, radiaca páka aj sedadlá. Tie ale bohužiaľ nemajú integrované opierky hlavy ako v minulej generácii. Jediným nedostatkom interiéru a vlastne celého auta, sú tvrdé plasty. Nie, že by som mal potrebu chytať ich, ale ani na lakťovej opierke dverí nie je čalúnenie. Na váš lakeť tam teda čaká opäť iba nepohodlný tvrdý plast. Lícovanie plastov sa tiež nedá porovnať so špičkou triedy a kvôli tomu aj občas kde tu čosi zavŕzga.

Unikátny motor

Všetky nedostatky však dokáže hravo vyvážiť motor, akým sa môže pochváliť dnes už iba Suzuki. Ešte Peugeot 208 sa dá kúpiť s atmosférickou „jedna-šestkou“, ale tá nie je tak výkonná ani tak ostrá. Všetci ostatní konkurenti na to idú prepĺňaním. Suzuki je verné „starej škole“, pričom dosahuje nie len vysoký výkon, ale aj prekvapivo dobrú spotrebu. V meste sme sa bez problémov zmestili do siedmich litrov a mimo mesta sme jazdili za 5,5 litra 95-oktánového benzínu (minulá generácia SwiftuSport potrebovala minimálne 98 oktánov). K nízkej spotrebe paliva prispieva aj indikátor vhodného okamihu preradenia, ktorý sa začal do Swiftov montovať v máji. Sport si už pri 60-tke pýta šestku, takže takýmto štýlom sa dá jazdiť naozaj úsporne. Na diaľnici sa už ale spotreba pohybovala okolo 7,5 litra, pretože napriek šesťstupňovej prevodovke točí motor pri rýchlosti 130 km/h zhruba 3 500 ot./min.

Ak chcete jazdiť rýchlo, na SwiftSport treba ísť tvrdo. Plynový pedál je dosť dlhý a má relatívne tuhý chod – ďalší dôkaz, že auto je nastavené primárne na spotrebu. Pocítil som tiež rozdiel, keď som pridal pol plynu a plný plyn. U väčšiny turbomotorov je to v podstate jedno. Ak ale SwiftuSport poriadne šliapete na krk, odmení sa vám skvelými výkonmi. Motor ožíva až za 4 000 ot./min. a krásne ťahá skoro až k 7 000 ot./min.

Resumé

Ak ste fanúšikom športových áut, ale máte hlboko do vrecka, SwiftSport je pre vás ideálna voľba. Je to mimoriadne úsporné auto, ale keď na to človek poriadne dupne, mení sa na motokáru. Jeho motor miluje otáčky a na podvozok sa môžete spoľahnúť za každých okolností. Dokonca aj stabilizačný systém ESC je robený s ohľadom na športový charakter auta, takže nepanikári pri každom rýchlejšom prejazde zákrutou. Zábavu môže prekaziť len nekvalitný povrch, na ktorom sa SwiftSport so svojimi 17-palcovými kolesami necíti práve najkomfortnejšie.

Základná cena modelu –Suzuki Swift 1.2 VVT 5 dv. GRAPE: 9 590 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Swift Sport 1.6 VVT 5 dv.: 14 690 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 327 €

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1586
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
100 (136)/6900
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
160 /4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
8,4/5,2/6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
211/512
Objem nádrže [l]:
42
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1045
Rozmer pneumatík:
195/45 R17
Dĺžka [mm]:
3890
Šírka [mm]:
1695
Výška [mm]:
1510
Rázvor [mm]:
2430