TEST: Subaru Outback | Prekvapenie roka

Viem, na koncoročné bilancovanie je ešte trochu priskoro. To však nič nemení na tom, do akej miery Subaru Outback predčilo naše očakávania.

2048

Na test Outbacku som sa celkom tešil. To auto už na pohľad vyzerá oveľa dospelejšie ako jeho predchodca. Bol som teda zvedavý, či aj rovnako dobre jazdí. Keď som sa dozvedel, že testované auto bude mať pod kapotou atmosféricky plnený benzínový motor kombinovaný s bezstupňovou CVT prevodovkou, nadšenie ma veľmi rýchlo prešlo. To som však ešte netušil, že v Subaru „znovavynašli“ pojem „bezstupňová prevodovka“.

O triedu vyššie

Pamätám si na časy, keď mal tento model pred označením ešte nápis „Legacy“. Verzia Outback bola terénne orientovaným variantom, inak pomerne športového kombi, Subaru Legacy. Po čase však tento model so zväčšenou svetlou výškou šiel vlastnou cestou a dnes tvorí Subaru Outback samostatný modelový rad. Koncepcia však ostala nezmenená, stále ide o „dvihnuté“ kombi odvodené z modelu Legacy. Aktuálna generácia sa však u nás nepredáva. Na Slovensku máme v ponuke iba Outback. V porovnaní s minulou generáciou vyzerá podstatne lepšie, no podľa mňa stále nie tak športovo ako prvý Outback z roku 2004. Je to však majestátne auto. Vo vnútri je naozaj priestranné, ale aj prekvapivo luxusné, a hlavne kvalitne vyrobené. Mám dojem, že práve na túto oblasť sa v Subaru v poslednom období sústreďujú asi najviac. Najnovšie modely, ktoré sa mi dostali do rúk, mali na pomery tohto výrobcu až nečakane kvalitný interiér. Nový Outback sa teda v tejto oblasti už smelo môže porovnávať s automobilmi prémiových značiek.

Interiér prekvapil hlavne kvalitou vypracovania, ale aj dizajnom, použitými materiálmi a množstvom odkladacích priestorov.

Zohraný pár

Outback na ceste nestretnete až tak často, takže keď sa vám to podarí, rozhodne upúta vašu pozornosť. Toto auto však nie je zaujímavé len nevšedne originálnym dizajnom, ale aj unikátnou technikou, ktorú iní výrobcovia nepoužívajú. Symetrický pohon všetkých štyroch kolies je základným stavebným prvkom DNA značky Subaru, podobne ako ploché motory s protibežnými piestami. Nami testované auto malo pod kapotou 2,5-litrový benzínový štvorvalec. Ide prakticky o rovnaký motor, aký používa aj vlajková loď značky – model WRX STi. Na rozdiel od neho je však atmosféricky plnený. Bez turba produkuje „len“ 175 koní, čo by bolo v kombinácii s manuálnou prevodovkou na také veľké auto relatívne málo. S automatom by to bolo ešte horšie, takže keď som sa dozvedel, že to dostanem s prevodovkou CVT, tak ma oblial studený pot. Ako som však začal s týmto autom jazdiť, prestával som chápať, ako sa konštruktérom v Subaru podarilo takto geniálne vyladiť bezstupňovú prevodovku. Oni ju totiž naprogramovali tak, že funguje takmer úplne ako klasický automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. A musím podotknúť, že ako veľmi dobrý automat. Jediné, na čom by som ešte popracoval, sú rozjazdy. Stačí malé pošteklenie plynu a s autom to trhne dopredu. Toto je azda jediná výčitka, ktorú by som k prevodovke mal. Fakt funguje bezchybne a ešte aj v manuálnom režime radí bleskovo ako dvojspojka. Dokonca ani spotreba paliva nebola extrémne vysoká. Mimo mesta sa dá bez problémov jazdiť so spotrebou pohybujúcou sa okolo 6,5 l/100 km. Na diaľnici, kde sa pri maximálnej povolenej rýchlosti ručička otáčkomera ustáli niekde na 2250 ot./min., si Outback každých 100 km z nádrže potiahne 7,7 litra benzínu. Jediným problémom by mohla byť spotreba v meste. Tam si Outback pýta až 11 l/100 km. Ak mám byť ale úprimný, v takejto konfigurácii som čakal ešte vyššiu spotrebu.

Skutočná prémiovka

Prémiovosť nedefinuje značka vozidla. Je to niečo, čo dostávate navyše. Nejaká pridaná hodnota v porovnaní s dobrým autom. Môže to byť posudzované aj individuálne. Každý máme predsa iné kritéria na všetko. Ja vnímam auto ako prémiové, pokiaľ jazdí nadštandardne dobre a ak má kvalitný interiér. O interiéri Outbacku som už hovoril, týmto testom prešiel. Jazdné vlastnosti u Subaru nikdy neboli problém. Čiže jasné, aj tento model zatáča, drží v zákrutách a brzdí tak, ako sa to na Subaru patrí. Ale to, čo je tým príjemným bonusom navyše, je vynikajúce odhlučnenie podvozka. Nič nebúcha, nič nevŕzga. Navyše je to auto nečakane komfortné aj bez drahých adaptívnych tlmičov, pričom v zákrutách sa zbytočne nenakláňa a nenechá sa len tak ľahko vyviesť z miery.

Do kufra sa zmestí 512 litrov batožiny.

Resumé

Čo dodať na záver? Japonská automobilka Subaru je s celkovým počtom predaných automobilov na našom trhu len okrajovým hráčom. To však môže byť jej výhodou. V dobe, kedy sa originalita cení, si viem predstaviť, že sa tieto autá stanú čoraz vyhľadávanejším artiklom. No a najlepšie je na tom to, že napríklad v prípade Outbacku nemusíte platiť žiadnu daň za to, že opustíte „mainstreamové“ prémiové značky. Rozdiel by ste nemali pocítiť prakticky v žiadnej oblasti.

Základná cena modelu – Subaru Outback 2.0 D Comfort: 32 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Outback 2.5i-S CVT Business: 38 990 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:boxer, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:129 (175)/5800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:235 /4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,7/6,0/7,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:512-1848
Objem nádrže [l]:60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1582
Rozmer pneumatík:225/65 R17
Dĺžka [mm]:4815
Šírka [mm]:1840
Výška [mm]:1605
Rázvor [mm]:2745