TEST: Škoda Superb iV Combi | Diskrétny pokrok

1654
Zdroj: Redakcia

Škoda Superb je veľmi frekventovanou súčasťou fauny a flóry európskych ciest. Pokiaľ by ste postavili brigádnika k diaľnici D1 a nechali ho čiarkou na papier zaznamenávať celý deň prechádzajúce Superby, okolo obeda má vypísané pero. Hybridná Škoda Superb iV by mu pritom celý deň jazdila popod nos a novinku by si ani len nevšimol.

Presne tak. Škoda Superb iV je prvou hybridnou Škodovkou na našom trhu a nijak výrazne to nekričí do sveta. Tento model má totiž imidž dokonale diskrétneho auta „z davu“.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Udržuje si ho dokonca aj v momente, keď ako vlajková loď stojí na prahu revolúcie svojej vlastnej značky. Ako sa podaril prvý český hybrid do zásuvky?

Mlčať je zlato

Nebudem vás v tomto odstavci nudiť zbytočnými rečami, tak to zbehnem čo najrýchlejšie to bude možné. Škoda Superb iV sa od bežného modelu s pohonom čisto na spaľovací motor líši pri pohľade na zovňajšok v dvoch drobnostiach. Prvou je malý emblém „iV“ umiestnený na dverách kufra a druhým je zaslepená maska chladiča, ktorá v sebe ukrýva zásuvku pre nabíjanie akumulátora.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Rovno sa však bez zbytočného zdržiavania presuňme do interiéru, kde je pri vypnutom aute jediným poznávacím znamením hybridného pohonu poloha „B“ na radiacej páke. Nič viac. Stále však platí jedna stará ľudová múdrosť, že „Ako sa do interiéru Škody Superb Combi volá, tak sa z interiéru Škody Superb Combi ozýva“. Priestoru je tu požehnane, čiže si batéria nijakým spôsobom nevyžiadala daň na praktickosti miesta pre pasažierov. Keďže nejde o „čistý“ elektromobil, bolo to aj tak trošku jasné.

Daň

Prítomnosť elektromotora a batérie sa ukazuje pri batožinovom priestore. Za normálnych okolností gigantický kufor Superb sa z pôvodných 660 litrov scvrkol na 485.

Batožinový priestor utrpel pre umiestnenie batérie pod podlahou značnú ujmu. Z klasických 660 litrov spadol objem kufra na 485 litrov
Zdroj: Redakcia

Tu však zoznam papierových nedostatkov prakticky končí. Nasledovné benefity však do istej miery závisia od vás, vašich návykov, podmienok či celkového prístupu k tomu, ako chcete auto používať.

Dva motory, dva štýly jazdy

Superb iV má pod kapotou trojicu elementov, ktoré spolu tvoria prvý komerčný plug-in hybridný pohon predávaný značkou Škoda. Hlavou celého systému je 1,4-litrový benzínový štvorvalec preplňovaný turbom, ktorý produkuje výkon 115 kW/156 koní.

Pohon vychádza z kombinácie 1,4-litrového motora TSI s výkonom 115 kW/156 koní a elektromotora s výkonom 85 kW/115 koní. Vektorový súčet výkonov číní 160 kW/218 koní.
Zdroj: Redakcia

S ním však spolupracuje elektrický pohon pozostávajúci z batérie s kapacitou 13 kWh a elektromotora. Kombinovaný výkon sústavy je 160 kW/218 koní a jej maximálny krútiaci moment 400 Nm je zhodný s najsilnejšou naftovou motorizáciou v ponuke. Teraz však prejdime k tomu, ako celý tento systém funguje.

Ku klasickým budíkom virtuálneho kokpitu pribudol ukazovateľ využitia elektromotora
Zdroj: Redakcia

Ako používateľa bežného auta so spaľovacím motorom vás jazda v Superbe iV nijak zásadne neprekvapí. Vďaka veľkej dobíjateľnej batérii si môžete vybrať z dvoch nastavení používania auta. Pokiaľ je batéria dostatočne nabitá, môžete si zvoliť jazdu čisto na elektrický pohon, až kým nevyčerpáte všetku energiu.

Miesto známej 7-stupňovej prevodovky DSG používa plug-in hybridný pohon starší 6-stupňový systém
Zdroj: Redakcia

Ak idete na dlhú trasu, na ktorej vás čaká jazda po diaľnici, môžete si ušetriť energiu nastavením auta do režimu “hybrid”. Vtedy sa Superb iV správa ako klasický hybridný model, ktorý prepína medzi spaľovacím a elektrickým motorom podľa potreby.

Bežný deň

Máte teda na výber z dvoch scenárov. V prvom prípade ste poctivým majiteľom a váš Superb iV nabíjate, a teda ho využívate na plný potenciál. Od nabíjačky po prvé zapnutie spaľovacieho motora pri kompletne vybitej batérii ubehne presne 45 kilometrov v mestskej prevádzke. Tento dojazd je veľmi podobný, prípadne o trošku nižší, pokiaľ jazdíte na batériu v medzimestskej prevádzke a dochádzate, povedzme, do Bratislavy zo širšieho okolia mesta.

Režimom jazdy „B“ dokážete zvýšiť mieru rekuperácie energie bez toho, aby ste tlačili brzdový pedál
Zdroj: Redakcia

Rečou čísel sa bavíme o spotrebe 15 kWh na 100 kilometrov, čo je na takto veľké auto veľmi dobrý údaj. Nabíjanie z domáceho 3,6-kilowattového wallboxu vám potrvá 3 a pol hodiny. Za predpokladu, že budete nabíjať v čase nočného prúdu, počítajte s nabitím použiteľnej kapacity batérie na úrovni 10,4 kWh za cenu 56 centov. Pokiaľ nabíjate auto na nákupoch v obchodných domoch, základný program od ZSE bez viazanosti ponúka sadzbu 0,29 eur za jednu kWh.

Batéria s kapacitou 13 kWh je pod prednou časťou kufra
Zdroj: Redakcia

V tom prípade zaplatíte za plné nabitie necelé 2 eurá. Nabíjanie na striedavý prúd je však výhodnejšie a vyššie programy s viazanosťou vám môžu ponúknuť neobmedzené nabíjanie cez konektor Type 2, ktorý je v Superbe iV jedinou vstupnou zásuvkou pre nabíjanie.

Je to na vás

Škoda Superb iV Combi má pomerne efektívny elektrický pohon. Keď však nenabíjate batériu, stále ide o veľmi použiteľné auto. Na diaľnici si 1,4-litrový preplňovaný štvorvalec žiada len 6,5 litra benzínu na 100 km a mimo mesta 5,5 litra. Čo sú na veľké auto s malým benzínovým motorom vynikajúce čísla.

Konektor nabíjania je diskrétne zapracovaný do prednej masky
Zdroj: Redakcia

V meste dokáže spotreba klesnúť až na hranicu 5 litrov. Superb iV je teda aj s vybitou batériou, prakticky vzaté, klasickým hybridom. Keď však bývate v dome a máte možnosť nabíjať svoje auto aj v práci, boli by ste blázon, keby ste to nevyužili. Tak viete stlačiť náklady na prevádzku auta o šialené sumy a jedna nádrž vám môže vydržať pokojne aj niekoľko týždňov.

Základná cena modelu – Škoda Superb iV Combi AMBITION: 34 500 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Superb iV Combi STYLE: 37 950 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €

Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1395
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)/ot./min.]:160(218)/5000-6000
Najvyšší krút. moment spaľ. motora [Nm]:400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,8 - 7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:485
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1730 - 1861
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4862
Šírka [mm]:1864
Výška [mm]:1496
Rázvor [mm]:2841