Škoda Superb je veľmi frekventovanou súčasťou fauny a flóry európskych ciest. Pokiaľ by ste postavili brigádnika k diaľnici D1 a nechali ho čiarkou na papier zaznamenávať celý deň prechádzajúce Superby, okolo obeda má vypísané pero. Hybridná Škoda Superb iV by mu pritom celý deň jazdila popod nos a novinku by si ani len nevšimol.
Presne tak. Škoda Superb iV je prvou hybridnou Škodovkou na našom trhu a nijak výrazne to nekričí do sveta. Tento model má totiž imidž dokonale diskrétneho auta „z davu“.
Udržuje si ho dokonca aj v momente, keď ako vlajková loď stojí na prahu revolúcie svojej vlastnej značky. Ako sa podaril prvý český hybrid do zásuvky?
Mlčať je zlato
Nebudem vás v tomto odstavci nudiť zbytočnými rečami, tak to zbehnem čo najrýchlejšie to bude možné. Škoda Superb iV sa od bežného modelu s pohonom čisto na spaľovací motor líši pri pohľade na zovňajšok v dvoch drobnostiach. Prvou je malý emblém „iV“ umiestnený na dverách kufra a druhým je zaslepená maska chladiča, ktorá v sebe ukrýva zásuvku pre nabíjanie akumulátora.
Rovno sa však bez zbytočného zdržiavania presuňme do interiéru, kde je pri vypnutom aute jediným poznávacím znamením hybridného pohonu poloha „B“ na radiacej páke. Nič viac. Stále však platí jedna stará ľudová múdrosť, že „Ako sa do interiéru Škody Superb Combi volá, tak sa z interiéru Škody Superb Combi ozýva“. Priestoru je tu požehnane, čiže si batéria nijakým spôsobom nevyžiadala daň na praktickosti miesta pre pasažierov. Keďže nejde o „čistý“ elektromobil, bolo to aj tak trošku jasné.
Daň
Prítomnosť elektromotora a batérie sa ukazuje pri batožinovom priestore. Za normálnych okolností gigantický kufor Superb sa z pôvodných 660 litrov scvrkol na 485.
Tu však zoznam papierových nedostatkov prakticky končí. Nasledovné benefity však do istej miery závisia od vás, vašich návykov, podmienok či celkového prístupu k tomu, ako chcete auto používať.
Dva motory, dva štýly jazdy
Superb iV má pod kapotou trojicu elementov, ktoré spolu tvoria prvý komerčný plug-in hybridný pohon predávaný značkou Škoda. Hlavou celého systému je 1,4-litrový benzínový štvorvalec preplňovaný turbom, ktorý produkuje výkon 115 kW/156 koní.
S ním však spolupracuje elektrický pohon pozostávajúci z batérie s kapacitou 13 kWh a elektromotora. Kombinovaný výkon sústavy je 160 kW/218 koní a jej maximálny krútiaci moment 400 Nm je zhodný s najsilnejšou naftovou motorizáciou v ponuke. Teraz však prejdime k tomu, ako celý tento systém funguje.
Ako používateľa bežného auta so spaľovacím motorom vás jazda v Superbe iV nijak zásadne neprekvapí. Vďaka veľkej dobíjateľnej batérii si môžete vybrať z dvoch nastavení používania auta. Pokiaľ je batéria dostatočne nabitá, môžete si zvoliť jazdu čisto na elektrický pohon, až kým nevyčerpáte všetku energiu.
Ak idete na dlhú trasu, na ktorej vás čaká jazda po diaľnici, môžete si ušetriť energiu nastavením auta do režimu “hybrid”. Vtedy sa Superb iV správa ako klasický hybridný model, ktorý prepína medzi spaľovacím a elektrickým motorom podľa potreby.
Bežný deň
Máte teda na výber z dvoch scenárov. V prvom prípade ste poctivým majiteľom a váš Superb iV nabíjate, a teda ho využívate na plný potenciál. Od nabíjačky po prvé zapnutie spaľovacieho motora pri kompletne vybitej batérii ubehne presne 45 kilometrov v mestskej prevádzke. Tento dojazd je veľmi podobný, prípadne o trošku nižší, pokiaľ jazdíte na batériu v medzimestskej prevádzke a dochádzate, povedzme, do Bratislavy zo širšieho okolia mesta.
Rečou čísel sa bavíme o spotrebe 15 kWh na 100 kilometrov, čo je na takto veľké auto veľmi dobrý údaj. Nabíjanie z domáceho 3,6-kilowattového wallboxu vám potrvá 3 a pol hodiny. Za predpokladu, že budete nabíjať v čase nočného prúdu, počítajte s nabitím použiteľnej kapacity batérie na úrovni 10,4 kWh za cenu 56 centov. Pokiaľ nabíjate auto na nákupoch v obchodných domoch, základný program od ZSE bez viazanosti ponúka sadzbu 0,29 eur za jednu kWh.
V tom prípade zaplatíte za plné nabitie necelé 2 eurá. Nabíjanie na striedavý prúd je však výhodnejšie a vyššie programy s viazanosťou vám môžu ponúknuť neobmedzené nabíjanie cez konektor Type 2, ktorý je v Superbe iV jedinou vstupnou zásuvkou pre nabíjanie.
Je to na vás
Škoda Superb iV Combi má pomerne efektívny elektrický pohon. Keď však nenabíjate batériu, stále ide o veľmi použiteľné auto. Na diaľnici si 1,4-litrový preplňovaný štvorvalec žiada len 6,5 litra benzínu na 100 km a mimo mesta 5,5 litra. Čo sú na veľké auto s malým benzínovým motorom vynikajúce čísla.
V meste dokáže spotreba klesnúť až na hranicu 5 litrov. Superb iV je teda aj s vybitou batériou, prakticky vzaté, klasickým hybridom. Keď však bývate v dome a máte možnosť nabíjať svoje auto aj v práci, boli by ste blázon, keby ste to nevyužili. Tak viete stlačiť náklady na prevádzku auta o šialené sumy a jedna nádrž vám môže vydržať pokojne aj niekoľko týždňov.
Základná cena modelu – Škoda Superb iV Combi AMBITION: 34 500 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Superb iV Combi STYLE: 37 950 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1395 |
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)/ot./min.]: | 160(218)/5000-6000 |
Najvyšší krút. moment spaľ. motora [Nm]: | 400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,7 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,8 - 7,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 485 |
Objem nádrže [l]: | 55 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1730 - 1861 |
Rozmer pneumatík: | 235/40 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4862 |
Šírka [mm]: | 1864 |
Výška [mm]: | 1496 |
Rázvor [mm]: | 2841 |