TEST: Škoda Superb 2.0 TSI | 1080 kilometrov

9458

V „dlhonohom“ manažérskom sedane je naftový motor akousi nutnosťou. Mnoho z týchto áut, ktoré „nabehajú“ pohodlne viac než tisíc služobných kilometrov za jediný týždeň. Poviete si, že prečo by si niekto objednával do auta, akým je Škoda Superb, benzínový motor? Odpoveď nájdete už paradoxne v nadpise. Čo viac, v modernizovanej podobe máte na to o dôvod viac.

Škoda Superb je auto, ktoré vo mne budí tie najkonzervatívnejšie pocity. Vidím v ňom človeka v bledomodrej károvanej košeli, sakom prehodeným na vešiaku za šoférovou opierkou hlavy a s niektorým z radových albumov Erica Claptona pusteným na veľmi decentnú hlasitosť.

Od takéhoto človeka nečakáte žiadne nepríjemné prekvapenia ani vybočenie z koľají. Toto auto ho dokonale vystihuje.

Rovnaký vzor, iná farba

Pokiaľ by ste poslali takéhoto chlapa do obchodu po novú košeľu, príde s piatimi kúskami s rovnakým vzorom, no v rôznych farbách. Plus sa vám zaručene pochváli, že ako dobre nakúpil. Pri pohľade na modernizovaný Superb teda neočakávajte žiadne šoky.

Vpredu na vás čaká prísnejší pohľad užších svetlometov a mierne pozmenená maska s novými odbočovacími LED svetlami. Nové svetlá s automatickými diaľkovými svetlami a Matrix LED technológiou fungujú spoľahlivo a bez chyby. Na zadku sa však udial asi najzásadnejší odskok od predošlej verzie tohto konzervatívca.

Novú grafiku zadných svetlometov spája kovová lišta naprieč vekom kufra. Čerešničkou na torte zmien je logo automobilky nahradené nápisom „ŠKODA“.

Digitalizácia

Interiéry modelov Škoda nie sú umeleckými dielami, no nenechajú vás ani len sekundu rozmýšľať nad tým, kde sa čo nachádza. Preto sú citlivé zmeny pri ich modernizácii absolútne na mieste. V interiéri novej Škody Superb nájdete nový 10,25-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý nájdete v cenníku doplnkovej výbavy pod názvom „virtuálny kokpit“.

Palubná doska sa po facelifte nijak zásadne nezmenila. Najdôležitejšou zmenou si prešiel displej multimediálneho systému.

Toto je jedna z vecí, ktorú si zamilujete. Detailne zobrazuje mapu navigácie či vám dovoľuje prehľadne listovať v telefónnych kontaktoch. Na druhej strane, infotainment s 9,2-palcovou uhlopriečkou ma prinútil v dobrom spomínať na predchodcu faceliftovaného Superbu.

9,2-palcový displej systému COLUMBUS je v zásade dobrý. Neviem však uchopiť logiku rozmiestnenia a využitia externých tlačidiel MENU či HOME.

Fyzické tlačidlá infotainmentu sú preč a nahradila ich séria piatich dotykových tlačidiel. Nie je mi celkom jasné, prečo potrebuje mať systém rozsiahle menu s dvojicou obrazoviek a zároveň voliteľnú domovskú obrazovku.

10,25-palcový displej digitálneho prístrojového štítu si zamilujete. Superbu chýbal ako soľ.

Pričom, obe z týchto zobrazení dostali separátne dotykové tlačidlo, ktoré dopĺňajú ďalšie dve tlačidlá voličov hlasitosti a ďalšie tlačidlo, ktorým systém vypnete. Predošlé riešenie sa mi páčilo omnoho viac a dávalo mi v reálnom svete viac zmyslu.

Prekvapenie

Pod kapotou tohto konzervatívca by väčšina ľudí čakala naftový dvojliter. Tento Superb poháňa 2-litrový benzínový motor TSI s výkonom 140 kW/190 koní. Najviac som bol prekvapený z dojazdu. Po prvom sadnutí za volant som zbadal na palubnom počítači číslovku 1080. Nezabúdajme, že sa bavíme o aute s benzínovým motorom, preto ma dojazd 1080 prekvapil viac ako som zvyknutý.

Motor 2.0 TSI je v Superbe prehliadaným hrdinom. Vo vyšších otáčkach počujete hutný zvuk sania, podobný tomu, ktorý nájdete v Octavii RS.

Tento dojazd má na svedomí kombinácia dvoch faktorov. Jedným je, samozrejme, pomerne veľká 66-litrová nádrž. Druhou je spotreba, ktorá dosiahla v mestských podmienkach úroveň 7,2 litra a za jeho hranicami sa predviedla podobne solídnym výsledkom na úrovni 5,2 litra na 100 km.

10,25-palcový displej digitálneho prístrojového štítu si zamilujete. Superbu chýbal ako soľ.

Diaľničná spotreba v teste nepresiahla hranicu 7 litrov a znamená len dve veci. Mal som dočinenia s jedným skutočne vynikajúcim motorom, ktorý okrem skvelého výkonu ponúka aj prekvapivo dobrú spotrebu. Druhou vecou je, že či skutočne potrebujete naftový motor, keď vám dokáže benzínový agregát dopriať takéto pohodlie a ekonomický zmysel.

Základná cena modelu – Škoda Superb 1.5 TSI 110 kW 6°MP ACTIVE: 24 870 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Superb 2.0 TSI 140 kW 7°AP: 34 990 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190)/4200-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:320 /1500-4100
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:6,6 - 8,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:590625/1760
Objem nádrže [l]:66
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1535-1708
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4869
Šírka [mm]:1864
Výška [mm]:1488
Rázvor [mm]:2841