TEST: Škoda Octavia – Keď jedno auto nestačí

1815

Tretiu generáciu Škody Octavia sme už mali možnosť vyskúšať si. Test verzie s motorom 2.0 TDI ste si mohli prečítať v aprílovom vydaní nášho časopisu. Nie len vďaka novej podvozkovej platforme MQB je to skvelé a mimoriadne praktické auto. Tentokrát sa nám však do rúk dostala veľmi dobre vybavená verzia s vrcholnou benzínovou motorizáciou pod kapotou (teda ak nerátame Octaviu RS).

Jediná s multilinkom
Medzi týmito dvomi verziami novej Octavie je okrem motora ešte jeden pomerne výrazný konštrukčný rozdiel – zadná náprava. Okrem Octavie RS je verzia s motorom 1.8 TSI jedinou, ktorá využíva viacprvkové zavesenie kolies. Slabšie motorizácie majú vzadu jednoduchú nápravu s vlečnými ramenami. V motoristických médiách sa okolo toho robí pomerne veľký rozruch, pretože nové modely koncernu Volkswagen postavené na platforme MQB sú asi prvé, na ktorých sa používa rozdielna zadná náprava v závislosti od výkonu motora. Že by to ale malo nejaký zásadný vplyv na jazdné vlastnosti, sa nám nezdá. Nepostrehli sme výrazne rozdielne správanie auta v zákrutách. To by si vyžadovalo naozaj vysokú rýchlosť a nekvalitný povrch v zákrute. Jediným rozdielom je azda o čosi lepšie odhlučnenie viacprvkovej zadnej nápravy. To je tak všetko.
Parametre Octavie RS
Prepĺňaný benzínový motor 1.8 TSI produkuje 132 kW (180 k), čo je presne rovnaký výkon, ako mala prvá generácia Octavie RS. Taktiež pritom išlo o 1,8-litrový štvorvalec s turbom. Nový model je však ešte o čosi ľahší ako prvá generácia Octavie. Aj vďaka tomu je táto Octavia na stovke o pol sekundy rýchlejšie ako prvá „RS-ka“. Nový motor je však ďaleko pružnejší ale aj úspornejší. Pravda, hodnoty spotreby udávané výrobcom (pozri tabuľku) sú až neuveriteľne optimistické. Zjavne sú dosiahnuté nie len v laboratórnych podmienkach, ale aj v úspornom režime prevodovky DSG. Tá okrem klasického športového ponúka aj spomínaný ekonomický režim, kedy radí pri nižších otáčkach a po pustení plynu vyradzuje do neutrálu. Je však skvelé, že pri zatlačení brzdy okamžite pomáha brzdiť motorom. Keď sa však v režime Eco rozhodnete obnoviť rýchlosť uloženú v pamäti tempomatu, zrýchľovanie je priam nekonečné. Je teda možné, že v tomto úspornom režime dosahuje Octavia 1.8 TSI výrobcom udávanú spotrebu.
My sme však jazdili normálne – ako vždy. Nenechali sme sa obmedzovať úsporným režimom, ale zase sme nejazdili ani v športovom režime. Výsledok? Spotreba sa v meste pohybovala okolo 8,5 litra benzínu na 100 km. Mimo neho dá spotreba paliva dokonca udržať pod šiestimi litrami. Na auto s výkonom 180 koní to naozaj nie je zlé. Na diaľnici točí motor pri rýchlosti 130 km/h príjemných 2 700 ot./min. a ani pri tomto tempe neubúda benzín z nádrže rýchlejším tempom ako 7 l/100 km.
Resumé
Škoda Octavia 1.8 TSI je až prekvapivo všestranné auto. Je mimoriadne priestranná a praktická ako všetky Octavie. S týmto motorom je ale aj naozaj dosť rýchla. Jej spotreba paliva pritom nezruinuje rodinný rozpočet. No a vo výbave Elegance a s nejakými tými príplatkovými prvkami výbavy je to aj celkom luxusné auto. Samozrejme, už nestojí „ľudových“ 13 990 € ani základných 24 290 € v prípade tejto verzie, no dobre vybavená Octavia sa skrátka nemusí hanbiť ani pred oveľa drahšou a luxusnejšou konkurenciou. Veď napríklad taký navigačný systém Columbus síce stojí 2 200 €, ale interiéru dodá poriadny šmrnc. Jeho displej s priemerom 8 palcov a rozlíšením 800×480 pixelov dokáže zapôsobiť. Tento multimediálny systém robí skvelo všetko to, čo sa od neho očakáva, ale ešte aj niečo navyše. Do USB portu sme zastrčili kľúč, na ktorom nebola iba hudba, ale aj film vo formáte AVI. Po prehratí všetkých pesničiek sa zrazu začal bez problémov prehrávať aj film. Je potrebné pri tom síce stáť, ale netreba chodiť do autokina.

Základná cena modelu – Škoda Octavia 1.2 TSI (63 kW) Active: 13 990 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia 1.8 TSI DSG Elegance: 24 290 €
Registračná daň na testované auto: 657€

 

Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce / ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1798
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
132 / 5100-6200
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
250 / 1250-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
231
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
7,4
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
7,1 / 4,8 / 5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
590/1580
Objem nádrže (l):
50
Prevádzková hmotnosť:
1335
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka (mm):
4659
Šírka (mm):
1814
Výška (mm):
1461
Rázvor (mm):
2680

 

Všetci máme nejaké to svoje auto snov, no stavím sa, že nikto nemá na piedestáli Škodu Octavia. „Oktávka“ je proste obyčajné auto – spotrebný tovar. Alebo sa mýlim?