TEST: Škoda Octavia combi – voľba ľudu

1579
Testovacie novinárske autá bývajú väčšinou veľmi dobre vybavené. Automobilky sa chcú predviesť a ukázať, čo všetko môže zákazník v ich najnovšom modeli mať. Preto majú autá určené pre novinárov, o ktorých sa píše všade, väčšinou siahodlhý zoznam príplatkovej výbavy. Aby proste vyzerali dobre a zanechali skvelý dojem ako na autora článku, tak následne aj na čitateľa. Občas sa však dá natrafiť aj na výnimku.
Nič nie je zadarmo
Najpredávanejšou verziou novej Octavie Combi je vraj silnejší variant motora 1.6 TDI (77 kW/105 k) v kombinácii so strednou úrovňou výbavy Ambition. To, čo by vám mohlo chýbať, Škoda ponúka vo výhodných akciových balíčkoch výbavy. Napríklad taký balíček „Ambition Plus“ za 599 €, ktorý malo aj nami testované auto, zahŕňa vyhrievané predné sedadlá, 16-palcové disky kolies a multifunkčný volant s ovládaním rádia aj telefónu. Nič viac nám v aute nechýbalo. Naozaj. Hnevali nás ale detaily.
V minulom čísle sme kritizovali strednú úroveň výbavy Hyundaia i30 kombi za to, že automatické plné stiahnutie/vytiahnutie elektrických okien sa týkalo iba toho vodičovho. Tiež sa nám nepáčilo, že na ovládaní teploty manuálnej klimatizácie neboli naznačené teploty aspoň orientačne. To isté ale platí aj pre strednú úroveň výbavy novej Octavie, pričom za zmienku určite stojí aj to, že predošlá generácia to mala. V tomto si teda Kórejci a Česi môžu podať ruky.
Ďalšie sklamanie sme zažili pri pohľade do obrovského batožinového priestoru. Z rekordnej kapacity 610 litrov mu síce nikto neukrojil, ale napríklad sklápanie sedadiel priamo z batožinového priestoru má Octavia iba za príplatok. Rovnako ako dvojité dno batožinového priestoru, ktoré zabezpečuje rovnú podlahu po sklopení zadných sedadiel. Dokonca ani tie plastové úchytky so suchým zipsom, ktoré zabezpečujú menšie predmety v kufri pred neželaným posúvaním, nie sú dve ako vo verzii Elegance, ale výbava Ambition má iba jednu.
Kráľovstvo za šestku
Agregátu 1.6 TDI nemáme čo vyčítať. Je veľmi dobre odhlučnený a jeho chod je naozaj kultivovaný. Výkonu síce nemá na rozdávanie, no stačí to. Predsa len je prioritou tejto pohonnej jednotky spotreba paliva. Tento motor má predpoklady byť mimoriadne úsporným, keby sa nemusel trápiť s dlhými prevodmi iba päťstupňovej manuálnej prevodovky. Prečo tento agregát doteraz nedostal „šesťkvalt“ je nám záhadou. Veď pri 60-tke netočí motor na štvorke ani 1 500 ot./min…Každopádne, v meste sme jazdili aj tak za prijateľných 5,5 litra nafty na 100 km. Mimo mesta nám palubný počítač nameral priemer 4,3 l/100 km. Sme však presvedčení, že so šesťstupňovou prevodovkou by sa dali dosiahnuť hodnoty približne o pol litra nižšie. Na diaľnici možno ani nie. Prevodovka je dlhá a výnimkou nie je ani piaty stupeň. Pri 130 km/h motor točí 2 400 ot./min. a z nádrže si každých 100 km potiahne päť litrov nafty.
Resumé
Tretia generácia Škody Octavia je vynikajúce auto vo všetkých smeroch. Oproti predchodcovi je to pokrok nie o jednu, ale možno aj o dve generácie. Prichádza nie len s premyslenou konštrukciou ako takou, ale aj mnohými šikovnými riešeniami či pomôckami. Treba si však dobre preštudovať, či je tá či oná špecialitka, ktorá vás zaujala, súčasťou výbavy, o ktorú máte záujem. Tie najlepšie chuťovky si totiž Škoda nechala pre najvyššiu výbavu Elegance. Čo sa týka motora 1.6 TDI, skvelo funguje so sedemstupňovou prevodovkou DSG. Tá je však o 2 320 € drahšia.

Základná cena modelu – Škoda Octavia Combi 1.2 TSI (63 kW) Active: 15 190 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Combi 1.6 TDI (77 kW) Ambition: 20 270 €
Registračná daň na testované auto: 0€

 

Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1598
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
77 / 3000-4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
250 / 1500-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
11,0
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
5,0 / 3,7 / 4,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
610/1740
Objem nádrže (l):
50
Prevádzková hmotnosť:
1317
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka (mm):
4659
Šírka (mm):
1814
Výška (mm):
1465
Rázvor (mm):
2686

Škoda je na Slovensku vnímaná ako takmer domáca značka a Octavia patrí medzi najpredávanejšie modely. Ale čo presne Slováci kupujú? Novú Octaviu Combi sme si vyskúšali v najrozšírenejšej verzii.