TEST: Škoda Octavia Combi RS iV | Škoda Playstation

617
Zdroj: Redakcia

Nespratní rodičia, dobrodružné “neterénne” typy, mladí ľudia. Toto je presne vzorka majiteľov áut typu hothatch, medzi ktorých Škoda Octavia RS vždy akosi patrila. Príchodom štvrtej generácie ale prichádzajú zmeny, ktoré nezamiešali kartami len z hľadiska dizajnu ale aj v ponuke pohonov. Aká je teda Škoda Octavia Combi RS iV a prečo je v nadpise článku meno hracej konzoly?

Octavia RS sa priblížila športovým autám vo svojej tretej generácii, kedy ponúkla na prednej náprave elektronický samosvorný diferenciál. Od tej doby je dilema o jej označovaní za športové auto pomerne výrazne nahnutá k legitimite.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Žijeme ale v roku 2020, ktorý je známy mnohými zvratmi ale aj faktom, že sa celý automobilový svete ženie vpred do náručia elektromobility. No a známe české motoršportové logo v tomto hone jednoducho nesmie chýbať. Nech sa páči, jedno z najzvláštnejších a najzaujímavejších nových áut roka, Škoda Octavia Combi RS iV.

Športovec na dotyk

Výnimočne vás nebudem zdržiavať komentovaním zovňajška. Vrhnime sa teda na interiér. Plastová lišta tiahnúca sa naprieč palubnou doskou dostala matnú úpravu v podobe uhlíkových vlákien a dopĺňa ju Alcantara obšitá červenou niťou miesto textilnej vsúvky naprieč “prístrojovkou”.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Volant je už typicky obtiahnutý v perforovanej koži a na rozdiel od bežných verzií Octavie má trojicu ramien s plaketkou RS na tom spodnom. Korunkou na hlave športovo ladeného interiéru sú robustné športové sedadlá, ktoré majú veľmi rozumné a nie príliš agresívne bočné vedenie a disponujú prekvapivo mäkkými sedákmi a operadlami.

Prvá z rodu

Pohonná sustava obsahuje 1,4-litrový štvorvalec TSI s výkonom 110 kW/150 koní a krútiacim momentom 250 Nm. S ním spolupracuje elektromotor s výkonom 85 kW/115 koní, ktorý dokáže vyvinúť až 330 Nm krútiaceho momentu. Aj vďaka nemu je možné s iV jazdiť až do rýchlosti 130 km/h pri úctyhodnom zrýchlení. Sústava ženie svoj kombinovaný výkon 180 kW/245 koní a 400 Nm na predné kolesá cez 6-stupňovú prevodovku DSG a klasický otvorený diferenciál.

Batéria v kufri vám dovoľuje zájsť v mestských a prímestských podmienkach do vzdialenosti medzi 45 a 50 km. To predstavuje dĺžku trasy od nabijačky po prvé naštartovanie motora počas testu. Menovite, najskôr v prímestských a neskôr v mestských podmienkach. Pokiaľ auto nenabijete, pracuje ako klasický hybrid a podľa toho vyzerá aj spotreba benzínu. V meste jazdíte za 5,5 litra, mimo mesta za 5,2 litra a na diaľnici za očakávaných 7,5 litra. Auto teda treba nabíjať, pre využitie jeho plného potenciálu a nie len toho ekologického.

Očakávania

Jedna vec, vlastná Octavii RS po celé generácie, je vynikajúce zrýchlenie v priamom smere. Systém dokáže na predné kolesá poslať poriadny kopanec aj keď disponuje len dvomi či tromi percentami kapacity batérie. Pokiaľ sa vyberiete prevetrať auto na okresky s nabitou batériou, máte vyhraté.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Medzi “nakladačkami” však môžete využiť generátor, ktorý vám v manuálnom hybridnom režime nabije požadované množstvo batérie a jej kapacitu bude na úkor spotreby benzínu udržiavať pre využitie elektrického pohonu v meste alebo na ďalšom horskom priesmyku. Ako rýchle auto je Octavia RS iV veľmi dobre použiteľné a aj napriek svižnej jazde či dokonca návšteve okruhu som nevidel na palubnom počítači hodnotu spotreby benzínu vyššiu ako 10 litrov.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Kde však Octavia RS iV mierne zaostáva za klasickými benzínovými bombardérmi sú logicky zákruty. Nadváhu okolo 160 kilogramov, ktoré má na svedomí komplikovaný pohon a batéria jednoducho neoklamete. Dobrou správou je, že táto hmotnosť je lokalizovaná v zadnej časti auta a prakticky medzi nápravami. Aj vďaka tomu pôsobí podvozok a rozloženie hmotnosti neutrálnejšie než v prípade klasickej Octavie.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

V tiahlych zákrutách vo vysokej rýchlosti môžete pri pustení plynu pociťovať miernu pretáčavosť, ktorú však skôr ako zasiahnete, skoriguje permanentne fungujúci stabilizačný systém. V režime ESC Sport však jemnejšie, než pri “plnom vedomí”. Má svoje nedokonalosti, napríklad, pri výjazde zo zákruty ide na predné kolesá jednoducho príliš vysoký výkon a krútiaci moment, ktorý bez pokročilého diferenciálu auto nedokáže dať efektívne na cestu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

RS iV ma aj napriek svojim nedokonalostiam a nie zrovna športovo definovanému určeniu bavilo. Je s ním treba pracovať a rýchlosť si zaslúžiť. Prevodovke DSG však nefušujte do remesla. Kvôli komplikovanému prejavu hybridného ústrojenstva je lepšie nechať rozhodovanie o jej práci na mozgu auta. A syntetizovanému zvuku osemvalca, teraz bez srandy, som v niektorých prípadoch dokonale podľahol. Pri tejto srandičke by som ale pre budúcnosť určite doporučil zapracovať na kompletnom spektre tónov, vrátane dobehu motora. Do reproduktorov sa valí len pri akcelerácii. Máte tak trošičku pocit, že sedíte v Mustangu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Jazda, respektíve jej komfort, pripomína v RS iV klasickú Octaviu. Podvozok si dokážete nastaviť v desiatich stupňoch od komfortného, ktorý vás prehompáľa výmoľmi až po citeľne tvrdý a športový. Celkovo je to rýchle a veľmi úsporné auto, ktoré si nájde svojich zákazníkov, no pod podmienkou, že majú kde svoje auto dobíjať či už v dome alebo modernej bytovke. Je to náramná zábava, aj keď sa miestami cítite ako vo videohre.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Zvuk osemvalca z reproduktorov, brzda, plyn, točenie volantom ako vaše jediné vstupy do chodu auta, to vám nedáva príliš veľký priestor na precíznu jazdu. Na druhej strane, ani na chybu, ktorú by ste mohli ľutovať. Keď sa však uvoľníte, necháte sa unášať zrýchlením, odpustíte mu jeho hmotnosť a začnete si auto užívať.

Základná cena testovaného modelu – Škoda Octavia RS iV Combi: 38 410€
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 180 €

Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1395
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)/ot./min.]:180(245)
Najvyšší krút. moment spaľ. motora [Nm]:400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Spotreba - kombi [l/100 km]:6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:490
Objem nádrže [l]:39,5
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1707 - 1828
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4702
Šírka [mm]:1829
Výška [mm]:1474
Rázvor [mm]:2681
NEPREHLIADNITE: