TEST: Škoda Octavia CNG – budúcnosť má skratku CNG

1294

CNG, teda stlačený zemný plyn, je pomerne málo známe, ale zato veľmi ekologické, ekonomické a zároveň bezpečné palivo. Škoda začala ponúkať Octaviu G-TEC, ktorá je na spaľovanie tohto plynu pripravená od výroby.

Škodu Octavia tretej generácie netreba hádam nikomu predstavovať. Náš posledný test s motorizáciou 1.8 TSI môžete nájsť v minuloročnom septembrovom čísle (alebo na webe autogratis.sk). Octavia je po všetkých stránkach vydarené auto, no v Mladej Boleslavi prišli na to, ako ho ešte viac vylepšiť.

Alternatíva k nafte

Kedysi sme všetci jazdili na benzín, no v priebehu 80-tych rokov minulého storočia sa nafta stala hitom. Dieselové autá mali vysoký krútiaci moment a nízku spotrebu. Napriek hluku, klepotu a dymivosti si získavali obľubu, pretože znamenali lacné a dynamické vozenie. Tento trend pretrval až dodnes. Moderné prepĺňané benzínové motory sa však na dieslové doťahujú ako dynamikou, tak aj spotrebou, pričom ich cena je stále nižšia. Zaujímavou alternatívou sú ale palivá ako LPG a CNG, vďaka ktorým si auto ponecháva kultivovanosť benzínového motora, ktorú kombinuje s ekonomickosťou prevádzky naftového auta, niekedy aj nižšou. Tejto problematike sme sa taktiež venovali v spomínanom minuloročnom čísle 9/2013.

Škoda predávala aj minulú generáciu Octavie upravenú na spaľovanie LPG. Pod kapotou však pracoval nezáživný atmosféricky plnený motor s objemom iba 1,6-litra. Navyše, s LPG sa nemôže parkovať v podzemných garážach. S CNG sa takto obmedzovať nemusíte. Tu je jediným obmedzujúcim faktorom hustota siete čerpacích staníc. Pohon však zabezpečuje moderný 1,4-litrový zážihový motor s turbodúchadlom, ktorý disponuje slušným výkonom 81 kW (110 k), ale hlavne krútiacim momentom 200 Nm. Auto je tak dostatočne pružné, pričom jeho prevádzka je až prekvapivo ekonomická.

Skoro zadarmo

Výrobcom udávané údaje o spotrebe paliva si môžete pozrieť v tabuľke, no my sme v meste jazdili za 4,5 kg CNG na 100 km (čo je zhruba 5,20 €) a mimo mesta sa dá bez problémov jazdiť za 3,2 kg/100 km, čo je cca 3,70 € na 100 km. Na diaľnici je to okolo 4,3 kg CNG na 100 km. Pohon na CNG je teda ešte lacnejší, ako na naftu. Poďme rátať spoločne. Najúspornejšia Octavia, model 1.6 TDI GreenLine, potrebuje na 100 km kombinovanej prevádzky 3,2 litra nafty, čo sa rovná sume približne 4,30 €. Octavia G-TEC to pri výrobcom udávanej kombinovanej spotrebe 3,5 kg CNG na 100 km zvláda za zhruba 4,10 €. Všetko ostatné je drahšie. Normálna Octavia 1.6 TDI (77 kW) jazdí za 5,60 € na 100 km a benzínová Octavia 1.2 TSI (77 kW) za 7,30 €. Je však výrazne lacnejšia. Ak by sme porovnali výbavy Ambition, investícia do verzie G-TEC sa vám v porovnaní s týmto motorom vráti až po prejazdení vyše 80 000 km.

Resumé

Takže si to zhrňme – pohon na CNG je spoločne s pohonom na LPG citeľne lacnejší ako porovnateľné benzínové aj naftové motory. Výhodou CNG je, že ho neobmedzujú podzemné garáže. Nevýhodou je nevybudovaná sieť čerpacích staníc. Na Slovensku ich máme momentálne iba osem. Pre ľudí, ktorí nemajú čerpaciu stanicu nablízku je teda CNG mimo hry. Pre tých, ktorí majú čerpačku v mieste bydliska to ale vôbec nie je obmedzujúce. Stačí si len naplánovať tankovanie. Problém by nemal byť ani pokiaľ vycestujete mimo vášho mesta. Celé Slovensko sa dá prejsť na CNG, aj keď iba vrchnou trasou. Na strednom Slovensku totiž pumpy chýbajú. My sme s Octaviou G-TEC cestovali až do Paríža na autosalón a dalo sa to zvládnuť. Treba len rátať s tým, že si musíte tankovanie naplánovať. To, že zastavíte na najbližšej pumpe ešte neznamená, že natankujete CNG. Sú na to ale aplikácie do telefónov, alebo si to večer pred cestou pozriete na internete. Rakúsko a Nemecko majú celkom dobré pokrytie, ale vo Francúzsku je to horšie. Tam CNG prakticky nepoužívajú. Tankovali sme v nejakom plynárenskom podniku, čiže situácia je podobná ako na Slovensku. Aj keď by bola ale nejaká pumpa zavretá, nič sa nedeje. Stále môžete pokračovať na benzín, len to už nebude také príjemne lacné. Jediným problémom je vstupná investícia, ktorá sa vám (podobne ako pri naftových autách) vráti až po prejazdení vyššieho počtu kilometrov.

Základná cena modelu – Škoda Octavia 1.2 TSI 63 kW Active: 14 490 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Business: 22 540 €
Záruka: 4 roky /120 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 167 €

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1395
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
81 (110)/4800-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
200 /1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km (kg CNG/100 km)]:
7,0 (4,5)/4,5 (2,9)/5,4 (3,5)
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
460 / 1450
Objem nádrže [l]:
50 (­+15 kg CNG)
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1390
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka [mm]:
4659
Šírka [mm]:
1814
Výška [mm]:
1461
Rázvor [mm]:
2680