Kodiaq vo verzii RS vzbudzoval v minulosti rôzne emócie. Niektorí mu dokonca vyčítali, že dehonestuje značku RS. Napriek ambiciózne nastavenej cenovke však išlo o pomerne úspešný počin, ktorému žiaľ v ďalšom rozlete zabránili stále sa sprísňujúce emisné normy. Dvakrát prepĺňaný naftový dvojliter tak musel odísť do motorového neba a na stole ostala otázka, či v športovej verzii Kodiaqu pokračovať a ak áno, s akým pohonom.
Po fámach o použití plug-in hybridného agregátu z Passatu GTE konštruktéri Škody siahli po osvedčenom benzínovom dvojlitri s výkonom 245 koní. Silnejšie verzie žiaľ ostali vyhradené pre materskú značku koncernu.
Novinky
Nový Kodiaq RS je rozpoznateľný hlavne vďaka novej, dopredu vystupujúcej šesťuholníkovej maske a užším svetlám. Tie sú po novom vybavené výlučne LED technológiou, pričom vo výbave RS ponúkajú navyše „Matrix“ funkciu. Nový je predný nárazník s väčšími bočnými otvormi a lakovanými lištami.
Zadné svetlá zmenili grafiku a viac zasahujú do bočnej siluety auta. Pochvalu si zaslúžia veľké koncovky výfukov, ktoré sú vkusne zapracované do difúzora a dopĺňajú športový charakter modelu. Nové 20-palcové disky odhaľujú efektné červeno lakované strmene bŕzd a obúvajú široké a nebezpečne nízke pneumatiky s rozmerom 255/40.
V interiéri sa objavil športový volant, ktorý už poznáme z Octavie RS. Pribudli reproduktory v predných dverách a červené prešívanie na mäkkých častiach palubnej dosky. Generačná výmena grafiky prístrojového panelu ako aj nový infotainment Kodiaqu pomohli držať krok s konkurenciou a to nielen v rámci materského koncernu.
Na rozdiel od nových modelov značky si Kodiaq zachováva jednoúčelové tlačidlá na ovládanie ventilácie a niektorých základných funkcií.
2.0 TSI
Motor vďaka svojmu výkonu nemá s pomerne ťažkým autom veľa práce a dokáže mu udeliť zaujímavú dynamiku. Nepôsobí príliš výbušne, naopak, dokáže lineárne „ťahať“ v širokom spektre otáčok. Pri prudkom zrýchľovaní sa už spolieha na vrchnú časť otáčkomera. Sýty zvuk samotného agregátu mi pri pomerne veľkom SUV príde trochu nedôstojný. Jeho umelé dofarbenie je súčasťou jazdného režimu Normal a Sport a vypnúť sa dá žiaľ jedine v móde Individual.
Privítal by som možnosť jeho vypnutia v každom režime zvlášť a to z dôvodu možnosti jeho rýchlej voľby bez nutnosti nastavovania detailov.
Režim Normal sa ukázal ako ideálne nastavený pre väčšinu jazdných situácií. Prevodovka si ale niekedy vyžadovala prepnutie do S-módu pre jej rýchlejšie reakcie. Režim Sport som využíval výhradne na kvalitnom povrchu. Kombinácia nízkoprofilového obutia a tvrdých tlmičov si žiada svoju daň v podobe prenosu každej nerovnosti k telám posádky.
Ľahší motor v porovnaní so svojim naftovým predchodcom pomáha podvozku jednoduchšie vykrajovať zákruty a pomocou pohonu všetkých štyroch kolies potláčať prirodzenú nedotáčavosť. Strata adhézie sa dá korigovať ešte pred zásahom stabilizačného systému, čo prispieva k zábave za volantom. Náklony v zákrutách príliš necítiť, náhla zmena smeru však dokáže auto trochu zneistiť.
Kto očakával nízku spotrebu paliva, bude asi sklamaný. V meste sú hodnoty medzi 12 a 13 litrami na 100 km štandardom. Na diaľnici ľahko prekročíte desiatku a na okreskách som sa napriek snahe nedostal pod osem.
Verdikt
Škoda Kodiaq ostala aj po facelifte skvelým rodinným autom. Poradí si s ľahším terénom, ponúka nadpriemerný priestor pre posádku a množstvo simply clever riešení. Výbava RS je už iba čerešničkou na torte.
Základná cena modelu – Škoda Kodiaq Active 1.5 TSI ACT 110 kW (150 k) 6° MP: 29 120 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 180 kW (245 k) 7° AP DSG 4×4: 52 080 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km (za príplatok 150 000 km)
Registračná daň: 1900 €
Technické údaje | Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI 4x4 |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce: | 4 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1984 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 180(245) / 5000-6500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 370/ 1600-4300 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 234 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 6,5 |
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]: | 8,6 - 8,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 835 |
Objem nádrže [l]: | 58 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1 785 - 1 934 |
Rozmer pneumatík: | 255/40 R20 |
Dĺžka [mm]: | 4699 |
Šírka [mm]: | 1882 |
Výška [mm]: | 1687 |
Rázvor [mm]: | 2790 |