TEST: Škoda Fabia | Nový slovenský favorit?

2818
Zdroj: David Dejvo Schun
" "

Štvrtá generácia obľúbenej Fabie je vonku a dostupná. Vyskúšali sme si ju aj my a príjemne potešila. Fabia už nie je len „vozítko“. Poteší aj náročnejších. Otázne ale je, či bude aj naďalej slovenským naj.

Dostať na test novú Škodu Fabia je obrovskou výzvou. Dalo by sa povedať, že väčšou ako pri rôznych superšportoch či „esúvečkach“ s cenovkou nad 100-tisíc. Prečo? Pretože Fabia je autom pre širokú verejnosť, ktorej sa pozrie na zúbok asi každý Slovák. A podobné motýle v bruchu, aké sme mali počas testovania, museli mať aj v Škode, keď auto navrhovali. Už na prvý pohľad je vidno, že si dali záležať. Dizajn totiž nie je len krajší, ale aj funkčnejší.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Dizajn nemá iba ohurovať

Začnime rozmermi. Fabia totiž narástla o viac ako 10 centimetrov. To síce neznamená posun o segment vyššie, ale napriek tomu ide o významnú zmenu. Do šírky narástla o približne 5 cm a je tiež o chlp nižšia. Predznamenáva to lepšie jazdné vlastnosti, ale aj ostrejší dizajn.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Prepracovaná predná maska nás uisťuje, že úzke svetlomety sú novým dizajnovým jazykom značky s okrídleným šípom. Významné zmenšenie svetlometov, ktoré sú mimochodom Full LED, sme videli aj na modeli Kodiaq RS, ktorý tiež nájdete v tomto vydaní Autogratisu. Oba modely majú tiež novú mriežku chladiča vytvarovanú do šesťuholníka s výrazným orámovaním. Vo Fabii navyše prvýkrát obsahuje aj elektricky ovládané lamely na aktívnu reguláciu prívodu vzduchu k chladiču.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Rovnako funkčné sú nové 17-palcové disky kolies s aerodynamickým krytom, ktorý znižuje koeficient odporu vzduchu. Aj vďaka nemu je jeho hodnota iba 0,28 Cd. Škoda hovorí, že ide o najnižšie číslo v triede. To má, samozrejme, vplyv aj na spotrebu. Ale o tom potom.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Zadok Fabie je doslova prekvapivý. Spojler až takou novinkou nie je. Čo však nové je, sú koncové svetlá s úplne prepracovanou grafikou. Dynamicky krojená plastová časť zadného nárazníka celý športový dizajn iba podčiarkuje.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Interiér s nádychom luxusu

Po nastúpení sa vodič ocitne v obložení obrazovkami. Virtuálny kokpit je doplnkovou výbavou a ponúka široké možnosti personalizácie. V strede vyrastá z palubnej dosky rovnako príplatkový systém Amundsen s 9,2-palcovou uhlopriečkou. Multimediálny systém podporuje prepojenie so smartfónom prostredníctvom systémov Apple CarPlay, Android Auto aj Mirror Link. Navyše medzi jednotlivými pracovnými plochami je možné prepínať gestami rúk. A to je funkcia, ktorá pri autách v tejto triede rozhodne nie je štandardom.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Štandardom v triede nie je ani automatická klimatizácia. Ale tá nie je štandardom ani vo Fabii. Naša testovaná verzia ju však mala, a to konkrétne dvojzónovú s filtrom jemných častíc. Nechýbalo ani vyhrievanie sedadiel.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Sedenie na látkových sedadlách je veľmi príjemné. Predná dvojica má výrazné bočné vedenie, a aj vďaka nemu dokáže i jednoliter pôsobiť športovo. Sedenie vzadu nie je napriek nárastu rázvoru vhodné pre vysokých dospelých.

Nárast v rozmeroch je cítiť aj na zadnom sedení. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Spracovanie interiéru je vo všeobecnosti veľmi kvalitné. Nepočuť žiadne vŕzganie a všetky komponenty lícujú, ako majú. Škode by som však vytkol niektoré materiály použité najmä v okolí exponovaných miest. Už po pár tisícoch kilometrov sa na lesklých plastoch objavujú škrabančeky.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Veľké zmeny sa udiali v batožinovom priestore. Ten narástol o 50 litrov a ponúka množstvo Simply Clever riešení, ktoré môžete využiť na efektívne ukotvenie alebo rozdelenie nákladu. Jednoducho Škoda opäť zostala verná svojmu menu.

Plus 50 litrov! Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Živý jednoliter

Keď Škoda v rámci faceliftu tretej generácie definitívne vyškrtla väčšie motory, zostal iba benzínový jednolitrový trojvalec. Je príjemnou správou, že vo štvrtej generácii príde návrat 1,5-litrového motoru TSI. Ten však príde až o rok.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

My sme pod kapotu dostali zatiaľ najsilnejšiu motorizáciu 1,0 TSI s výkonom 81 kilowattov a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Jej tabuľkové zrýchlenie na stovku potrvá 9,6 sekundy a ťah motora je veľmi svižný. I keď reakcie DSG prevodovky na dynamike autu trochu uberajú. Na križovatkách občas zvykne pred rozjazdom rozmýšľať a počas jazdy dáva pozor na spotrebu. Režim S však túto charakteristiku čiastočne upraví.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pri prvom športovejšom zatočení volantom sa vo mne prebudili pretekárske myšlienky. Riadenie je veľmi presné a dokonale predvídateľné. Hoci je podvozok ladený relatívne komfortne, dokáže držať tempo s riadením a poskytnúť zábavnú jazdu. Aby Škoda tento dojem ešte umocnila, pripravila výborný ergonomický kožený volant s manuálnym radením rýchlostí po stranách.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Úsporná aj bez hybridu

Hlavným poznávacím znakom Škody je ale rozum. A ten sa objavuje aj pod kapotou. Na mysli máme, samozrejme, spotrebu. Tabuľkových 5,5 – 6 l/100 km je úplne reálnych. Na okresných cestách túto hodnotu bez problémov dokážete podliezť až na úroveň 4,8 litra. Na druhej strane, v meste si zatiaľ najsilnejšia Fabia vypýtala približne 6,8 l/100 km.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Napriek záblesku pretekárskych myšlienok je jasné, že Škoda Fabia nemá v pláne konkurovať hot-hatchom, a to ani s motorizáciou 1,5 TSI. Pre mnohých však bude ich súkromným športiakom, nákladiakom, teréniakom a každodenným priateľom. Ponúka veľmi dobré jazdné vlastnosti, konektivitu a príjemný a pohodlný interiér. Navyše aj bez akejkoľvek hybridnej sústavy dokáže držať spotrebu v rozumných reláciách.

Model Fabia je dlhodobo najpredávanejším autom na Slovensku. Na krk mu však dýcha konkurencia prevažne z Ázie. Okrem toho samotné SUV modely Škody dokážu pritiahnuť zákazníkov Fabie k vyššie položeným karosériám. Ak budú Slováci spokojní s cenou, má všetky predpoklady zostať číslom jeden.

Základná cena modelu – Škoda Fabia Active (1,0 MPI): 11 760 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Fabia Style (1,0 TSI): 17 260 €
Záruka: 2 roky všeobecne / 3 roky na lak / 12 rokov na neprehrdzavenie karosérie
Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor1,0 TSI
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k) / ot.]:81 (110) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 / 2000 - 3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,6
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:5,5 - 6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:380
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [t]:1339
Dĺžka [mm]:4108
Šírka [mm]:1780
Výška [mm]:1459
Rázvor [mm]:2564