TEST Škoda Enyaq iV 80 Loft: Elektromobilita začína dávať zmysel

1703
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Škodu Enyaq iV sme otestovali vo verzii, ktorá nie je vrcholom ponuky. A sklamaní sme rozhodne neboli.

Škoda Enyaq iV je prvým elektromobilom, ktorý značka vyvíjala s batériovým pohonom od samotného začiatku. Po Citigo iV tak priniesla všestrannú alternatívu do mesta, ale aj mimo neho. A my sme sa s ním vydali na cestu po Slovensku. Bez obmedzovania sa a kompromisov. Otázka je len jedna. Je už dnešná doba na elektrinu v autách pripravená?

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

To, že Enyaq iV je nádherným autom, hovoríme nielen my, ale aj široká verejnosť. Ocenenie Red Dot za dizajn, ktoré jej udelila porota za rok 2021, to len dokladuje. I keď naša konfigurácia nemala svietiacu masku Crystal Face, stále vyzerala super. Výrazné línie a skutočné aerodynamické prieduchy v prednom nárazníku len podtrhávajú funkčnosť auta.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pri pohľade vzadu poskytuje Enyaq iV “výhľad”, na aký sme už zvyknutí. Dvojica koncových svetiel zviera ostrý uhol. Ak sa na auto pozriete zboku, charakter SUV nezaprie. Navzdory tomu bežné “esúvečka” nepripomína. Napriek svetlej výške 186 milimetrov pôsobí učupenejšie a kladie väčší dôraz na aerodynamiku.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Interiér Škoda vybavila výbavou s názvom Loft. Kombinuje sivé a čierne odtiene, takže pôsobí luxusne nielen na pohľad, ale aj na dotyk. Ak si však kupujete väčší elektromobil, pravdepodobne sa neplánujete pohybovať iba po meste. A tak by mala byť prioritou ergonómia.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na rozdiel od koncernových súrodencov sa v Škode nachádza všetko ovládanie na miestach, na ktoré ste zvyknutí. Po zošliapnutí brzdového pedála nemusíte štartovať. Stačí si zvoliť smer jazdy voličom na stredovom tuneli a idete. Sedadlá z kombinácie látky a koženky sú komfortné a poskytujú výbornú oporu aj na dlhších trasách.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na stredné Slovensko a späť

Ak sa vyberiete elektromobilom na dlhšiu cestu, plánovaniu sa nevyhnete. V porovnaní s čerpacími stanicami, kde sa rozdiely v cenách palív pohybujú v rozmedzí dvoch centov, nabitie plnej batérie na komerčnej ultrarýchlonabíjačke a doma sa odlišuje extrémne. Zatiaľ čo 77 kWh kapacity našej batérie by sme nabili doma za približne 10 eur, pri najrýchlejšom nabíjaní cena dokáže presiahnuť 45 eur.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Cestu na Stredné Slovensko by sme bez problémov zvládli diaľničnými rýchlosťami aj bez nabíjania. Aby sme však mali dostatočne nabitú batériu aj na cesty po okolí, zastavili sme sa na ultrarýchlonabíjačke v Budči, kde sme strávili len zopár minút. Tak akurát na návštevu toalety a kávu. Diaľničná spotreba predstavovala približne 26 kWh/100 kilometrov aj so zimnými pneumatikami.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak ste v elektromobilite čerství, cesta horami vám určite zvýši hladinu kortizolu v krvi. Momentálna spotreba sa totiž začne rapídne zvyšovať a presiahnuť hranicu 40 kWh/100 km vôbec nie je ťažké. Treba však pamätať na to, že ak niekam stúpate, pôjdete aj smerom nadol. A tu prichádza kompenzácia. Na rozdiel od spaľovákov majú totiž elektromobily pri klesaní negatívnu spotrebu. Inými slovami, jazdou nabíjajú batériu. A tak sa môže bez problémov stať, že prejdete niekoľko kilometrov a váš dojazd sa zároveň zvýši. Náš výlet do Banskej Bystrice, okolitých kopcov a naspať, sa tak zaobišiel len s dvomi zastávkami na nabitie, a aj to sme nenabíjali plnú batériu.

Začal dávať zmysel

Hustota nabíjacích staníc v strede a na západe je dostatočná na to, aby ste si elektromobil mohli dopriať. A spaľovákom sa vyrovná minimálne komfortom, no už aj dojazd sa približuje. Aby ste však vyrovnali cenový rozdiel medzi konvenčným a elektrickým pohonom, budete musieť plánovať. Ak si chcete kúpiť auto na elektrinu, bez zvýhodnených predplatených nabíjacích programov a wallboxu sa s najväčšou pravdepodobnosťou nezaobídete. No ak adaptujete svoj uhol pohľadu, elektrina môže dávať zmysel aj vám.

Základná cena modelu – Škoda Enyaq iV 60 Loft: 44 830 €
Základná cena testovanej verzie –Škoda Enyaq iV 80 Loft: 53 450 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km / 8 rokov alebo 160 000 km na batériu
EuroNCAP: 5* (2021)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor vzadu
Najvyšší výkon [kW (k)]:150 (204)
Najvyšší krút. moment [Nm]:310
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,5
Spotreba - WLTP [kWh/100 km]:15,8 - 17,0
Dojazd – WLTP mesto [km]:340
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:585
Kapacita batérie [kWh]:77
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2111
Dĺžka [mm]:4 649
Šírka [mm]:1 879
Výška [mm]:1 620
Rázvor [mm]:2 765