Je mnoho spôsobov ako sa uspokojiť bez zbytočného vzrušenia. Pokiaľ sa bavíme o nápojoch, pohár vody by mal zvládnuť každý. Podobne na mňa zapôsobil SEAT Ibiza vo výbave LIMITED. Tá, ktorá dokonale zodpovedá reálnej zákazníckej špecifikácii. Budeme sa teda baviť o rozumných nákupoch, tak si držte klobúky!

Viete, pokiaľ sa nám do redakcie dostane auto na testovanie, často je v plnej výbave, aby sme opísali všetky hračky, pri ktorých môžete minúť svoje ťažko zarobené peniaze. V tomto prípade som však mal dočinenia s hatchbackom SEAT Ibiza, ktorý by značka na billboardy rozhodne nedala.

Nemá krásne veľké disky a ani moderné LED svetlá s agresívnym pohľadom. Je to auto, ktoré dáva zmysel. Jeho kúpa na dennodenný život.

Na nepoznanie

Ako som už spomenul na začiatku, tento SEAT Ibiza je partnerom ako je ten váš. Bez make-upu, tehličiek na bruchu a dokonalého účesu. Pretože krása niečo stojí a keď sa bavíme o autách, samozrejme, vravím o peniazoch. Ako musí pekný človek chodiť do posilňovne, aby sa udržal vo forme, nejesť po 18-tej hodine či musí ráno stráviť v kúpeľni 2,5 hodiny života, podobný osud majú aj autá.

Na Ibizu si viete objednať aj 18-palcové disky kolies, ktoré z nej spravia hotovú sexbombu. Prejdite sa však po slovenských cestách a po roku mi povedzte, že máte v poriadku chrbticu a ani raz ste neoškreli disk o obrubník. Testovaný model mal obuté 15-palcové disky s pohodlnými „balónmi“. Podobne je to aj s FULL LED svetlometmi, ktoré si viete dokúpiť za 555 €. Za túto sumu by ste však mohli niekoľko mesiacov tankovať.

Praktické zmýšľanie

Strohá palubná doska obsahuje 6,5-palcový dotykový displej. Mohli by ste mať aj 8-palcový, no tým by ste prišli o fyzické tlačidlá. Osobne mám rád tento lacnejší systém práve kvôli tomu, že počas jazdy nemusíte „šmátrať“ po tlačidlách, no pekne ich cítite pod prstami. Multifunkčný volant s prekvapivo tenkou obručou však tento problém rieši dostatočne aj v prípade drahšieho systému.

Volkswagen Gorup síce nerobí tie najnápaditejšie interiéry, no ich prehľadnosť a funkčnosť je na nezaplatenie. To isté platí aj pre kokpit Ibizy.

No a najväčším prekvapením v pozitívnom zmysle slova je manuálna klimatizácia. Automatické systémy sú hlavne v lete obmedzené, keďže si pri ich letnej prevádzke často neviete nastaviť teplotu vyššiu než cirka 26 stupňov. Nad touto hranicou sa vám už pustí kúrenie. Keď sú vonku teploty okolo 35 stupňov, sami si zvolíte, ako veľmi sa chcete schladiť. Mne osobne to padlo vhod, hlavne počas vlny horúčav a častého vystupovania a nastupovania do auta.

No a tu sa nešetrilo

Pod kapotou si vrčal najvýkonnejší litrový trojvalec 1,0 ECO TSI. Tento motor produkuje 85 kW/115 koní výkonu a 200 Nm krútiaceho momentu. Ide o druhý najvýkonnejší motor v ponuke. Drobný liter má však pekný ťah aj s plne obsadeným interiérom na palube. Na diaľnici si vypýta 6,2 litra na 100 km a v plynulej mestskej premávke pokojne aj 5,7 litra.

Budíky od SEAT-u sú klasika. Mierna kurzíva má naznačovať dynamickú náturu modelov značky. V tomto prípade však nečakajte žiadneho pretekára.

Mimo mesta však pri nie príliš veľkej porcii snahy dokáže klesnúť apetít aj pod 5 litrov na 100 km. Prevodovku DSG nie je nutné spomínať. Radí pohotovo, no pre rýchle reakcie pri predbiehaní a rozbiehaní odporúčam používať režim „S“. Tak eliminujete dôsledky „turbodiery“ či škrtenia motora z dôvodu emisných limitov. SEAT Ibiza je v tejto špecifikácii síce príjemne pohodlná, no musím uznať, že existujú aj zábavnejšie malé autá.

Benzínový trojvalec 1,0 TSI produkuje celkom šťavnatých 115 koní a 200 Nm krútiaceho momentu. Ide o jeho najsilnejšie prevedenie pod kapotou Ibizy.

S výbavou LIMITED na vás čaká veľmi rozumný kšeft. Podobne ako pohár vody vás síce nevzruší, no veľmi príjemne osvieži a uspokojí. Cenovku 14 868 € však nosí hlavne z dôvodu prítomnosti výkonného motora a dvojspojkovej prevodovky.

Základná cena modelu – SEAT Ibiza Reference 1,0 EVO 80: 10 880 €
Cena testovanej verzie – SEAT Ibiza Style LIMITED 1,0 TSI 115 7-DSG: 14 868 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
EURO NCAP: 5 hviezd
Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85(115) / 5000 - 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200/2000 - 3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,3
Spotreba - kombinovaná (mesto,/mimo/kombi)[l/100 km]:5,7/4,2/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:355
Objem nádrže [l]:40
Prevádzková hmotnosť [kg]:1149
Rozmer pneumatík:205/55 R17
Dĺžka [mm]:4059
Šírka [mm]:1780
Výška [mm]:1444
Rázvor [mm]:2564