Automobilový priemysel je miestami poriadne jednoliaty a na revolučné riešenia sa čaká dlhšie, než kedykoľvek v minulosti. O to viac dokáže potešiť auto, ktoré ide proti všetkým zaužívaným konvenciám. Renault Sport Twingo GT má motor na zadnej náprave a nenávidí mainstream.
Twingo nie je žiadna novinka a taktiež ňou nie je jeho štipľavé prevedenie GT. Prvé správy o ostrej verzii najmenšieho Renaultu sme mohli zachytiť už začiatkom leta roku 2016. Vedeli sme, že bude malé GT-čko poháňané 0,9 litrovým preplňovaným trojvalcom, no nemali sme ani len poňatia, ako asi môže jazdiť.
Naše otázky boli zodpovedané, no s jedným malým prekvapením. Renault sľuboval, že bude predávať Twingo GT výhradne s manuálnou prevodovkou, čo sa nestalo.
Šidlo
Prvá generácia Twinga mi bola srdcu veľmi blízka už od detstva. Aktuálna generácia nemá síce so svojím predkom príliš veľa spoločného, no aj napriek tomu mi je veľmi sympatická.
Teším sa, že v Renaulte zrušili „Poirotovské“ fúziky na prednej maske z predošlej generácie a vyrobili z tohto drobca „chic“ a uhladené auto. S verziou od Renault Sport prichádzajú 17-palcové disky kolies a čierne prvky či plastové obloženie okolo kolies a prahov.
„Outside the box“
V dnešnej dobe málo videná koncepcia pohonu s motorom uloženým pod podlahou kufra, prináša svoje špecifiká aj do interiéru. Typickým znakom batožinových priestorov malých áut je nerovná plocha po sklopení zadných sedadiel.
Vďaka motoru uloženému na zadnej náprave je skok na ploche po sklopení sedadiel eliminovaný. Potrebujete ešte viac priestoru? Sedadlo predného pasažiera sklopíte bez problémov do dokonalej roviny so zvyškom zadnej plochy.
Z toho dôvodu vie byť Twingo úžitkovo celkom prijateľné a pre mladých to znamená pohodlné vyspávanie v aute na festivale. Plus, Twingo má na zadných sedadlách relatívne dosť priestoru. Síce sa tam človek vyšší než 180 centimetrov musí doslova poskladať, kratšie trasy sú znesiteľné.
Mesto ho miluje
Mierne otočeným klišé sa snažím naznačiť, že mestá, ich úzke uličky a krkolomné parkovacie príležitosti, sú k najmenšiemu Renaultu veľmi prívetivé. Vďaka motoru uloženému na zadnej náprave, vzniká predpoklad k vynikajúcemu polomeru otáčania.
Či už parkujete s Twingom do radu, stý krát do dňa ste zle odbočili a potrebujete sa otočiť, alebo sa pred vami nachádza utiahnutá „vývrtka“ na Panenskej ulici v Bratislave, malý Renault to zvládne s preľadom.
K tomu všetkému sa pridávajú skutočne skromné rozmery, kolesá v rohoch karosérie bez zbytočných previsov na nápravách a vy sa stávate samotnými bohmi parkovacích manévrov.
Kapsaicín
Renault Sport však s Twingom dostal do ruky relatívne ťažkú úlohu. Urobte dynamický voz z auta, ktoré nemá na palubovke otáčkomer a je na svoje rozmery poriadne vysoké. Športová divízia však znížila podvozok GT-čka o 20 milimetrov a pridala o 40% tuhšie tlmiče. Tento drobec sedí na ceste „jedna báseň“.
Sklamaním sa nestala ani dvojspojková prevodovka, ktorá je síce veľmi opatrná pri rozbiehaní, no pri jazde si krásne podraďuje a bolo skutočne ťažké ju rozhodiť. Musíte však vypnúť režim ECO, ktorý sa spustí pri každom spustení motora. Twingo GT sa blyslo mestskou spotrebou 6,5 l/100 km a za jeho hranicami na úrovni 5,2 l/100 km.
Pri diaľničnej rýchlosti si však drobec cucol 6,7 litra na stovku a pri dynamickej jazde sa predviedol apetítom až cez 8 l/100 km. K účtu za benzín si však prirátajte milión úsmevov na perách.
Základná cena modelu – Renault Twingo SCe 70 LIFE: 7 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Sport Twingo GT TCe 110 EDC: 14 390 €
Záruka: 5 rokov 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 33 €
Technické údaje:
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 898 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 80 (110)/5750 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 170 /2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 182 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,4 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,9/5,1/5,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 219 |
Objem nádrže [l]: | 35 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1103 |
Rozmer pneumatík: | Vpredu 185/45 R17 Vzadu 205/40 R17 |
Dĺžka [mm]: | 3595 |
Šírka [mm]: | 1646 |
Výška [mm]: | 1554 |
Rázvor [mm]: | 2492 |