TEST: Renault Clio RS – Nová doba

1387
" "

Nový Renault Clio R.S. to má ťažké. Je to skvelé auto ako na papieri tak aj v skutočnosti, no napriek tomu ho všetci nenávidia. Áno, poslal na striedačku jedno z najlepších áut tejto kategórie, no verím tomu, že v Renaulte nie sú hlúpi a nenahradili by geniálne auto horším. Na druhej strane, znížiť výrobné náklady a zarobiť tak viac je lákavé, preto sú isté pochybnosti o správnosti tohto rozhodnutia oprávnené. Poďme teda uviesť veci na pravú mieru.

Lepšia využiteľnosť
Zatiaľ čo predošlé Clio R.S. sa predávalo výhradne ako trojdverový hatchback s veľmi športovo pôsobiacou rozšírenou karosériou, to nové sa od svojich konvenčných súrodencov príliš neodlišuje. Trojdverový model skrátka Renault v prípade štvrtej generácie Clia vôbec neponúka. Výnimkou nie je ani verzia R.S., ktorá má taktiež päťdverovú karosériu. Navyše nerozšírenú. Všetku tú drámu teda musia urobiť nárazníky, spojlery a iné „čačky“. Z pohľadu puristu je to veľké mínus, no z pohľadu človeka, ktorý svoje auto plánuje používať každý deň a na zadných sedadlách chce napríklad voziť deti, je to určite potešujúca správa.
Vo vnútri sa Clio R.S. od bežných modelov líši iba minimálne. Aj tu plasty na dverách vŕzgajú lacnotou a na zadných sedadlách nie je miesta na rozdávanie. V porovnaní s predchodcom sú vďaka páru dverí navyše prístupnejšie, no viac priestoru na nich nie je. Pre 180 cm vysokého človeka je to len tak tak. Vyšší by sa už zrejme tlačili. Hlavným rozdielom oproti bežným verziám sú ale perfektné predné sedadlá s vynikajúcim bočným vedením. Nie sú to síce „Recará“ ako v minulej generácii za príplatok, ale svoju úlohu si plnia znamenite.
Francúzska revolúcia
Azda k najväčším zmenám došlo pod kapotu. Po tom, čo Honda ukončila výrobu Civicu Type R, bola továreň vo francúzskom Dieppe posledným miestom na svete, kde vznikal ostrý vysokootáčkový dvojlitrový štvorvalec. Emisné normy však minulý rok zabili aj tohto posledného mohykána, a tak má nové Clio R.S. pod kapotou turbodúchadlom prepĺňanú „jedna-šestku“. Výkon je rovnaký, no charakter totálne odlišný. Zatiaľ čo atmosférický dvojliter poskytoval maximum výkonu až pri 7 100 ot./min., nová „fúkaná jedna-šestka“ dosahuje rovnaký výkon už pri 6 000 ot./min. Ešte citeľnejší rozdiel je v krútiacom momente. Starý motor produkoval 215 Nm pri 5 400 ot./min., ten nový sa môže pochváliť hodnotou 240 Nm, a to už od 1 750 ot./min. Vďaka tomu jazdia obidve autá diametrálne odlišne aj napriek rovnakému výkonu. V novom Cliu R.S. je sila motora dostupná prakticky kedykoľvek. V tom starom ste museli „motoru držať nôž pod krkom“. Paradox je ale ten, že práve to je na tom to zábavné a u športových áut je tento štýl jazdy preferovaný.
POROVNANIE GENERÁCIÍ
Renault Clio R.S. III
Renault Clio R.S. IV
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
147 (200)/7100
147/200/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
215/5400
240/1750
Maximálna rýchlosť [km/h]:
225
230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,9
6,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
11,3/6,4/8,2
8,1/5,1/6,3
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1240
1279
Použitím menšieho turbomotora sa zlepšila pružnosť a znížila spotreba. V tabuľke si môžete porovnať výrobcom udávané spotreby paliva. My sme s novým Cliom v meste jazdili za 8,5 litra benzínu na 100 km. So starým sa pod 10 litrov nedostanete. S rovnakou spotrebou treba rátať na diaľnici, kedy motor točí až 3 800 ot./min. V novom Cliu vám otáčkomer pri 130 km/h ukáže iba niečo málo nad 3 000 ot./min. a palubný počítač nám nameral priemernú spotrebu 8,3 l/100 km. Mimo mesta to bolo okolo 6,5 l/100 km, pričom predošlý model si mimo mesta vypýta aj o 1,5 litra naturalu na každých 100 km viac.
Myslí to vážne
Dobre, nové Clio R.S. možno nevyzerá zvonku tak svalnato ako to predošlé, ale v Renault Sporte sa s týmto autom naozaj vyhrali. Museli. A veru že ich snaha priniesla ovocie. S dvojspojkovou prevodovkou si človek za volantom možno toľko nezacvičí, ale určite bude na okruhu rýchlejší. Prevodovka od Getragu (vyrábajú tiež prevodovky DSG pre koncern VW) radí v režime „RACE“ bleskovo. Rýchla je aj v režime „SPORT“. Iba v tom normálnom režime je trochu pomalšia, ale hlavne váhavá. Niekedy drží zaradenú rýchlosť aj niekoľko sekúnd počas ustálenej jazdy, aj keď by už dávno mohla preradiť vyššie. Kto by ale nesúhlasil s názormi riadiacej jednotky prevodovky, vždy je tu manuálne radenie. Meniť rýchlosti je možné sekvenčne pomocou radiacej páky (správne usporiadanie: dopredu -, dozadu +) alebo veľkými kovovými pádlami pod volantom. Škoda len, že sa netočia spolu s volantom, pretože aj keď sú naozaj dosť veľké, niekedy sa na ne nedá dosiahnuť. Najmä v ostrých zákrutách. Ale zase prečo radiť v zákrute, však? Raz som to urobil v režime „RACE“, kedy sú vypnuté všetky elektronické stabilizačné systémy. Ešte som nebol s autom celkom zžitý, zákrutu som odhadol na „trojku“, no ešte pred apexom som si podradil do dvojky. Zrazu ma začal predbiehať zadok. Bez milosti a bez varovania. Staré Clio by takúto zákernosť asi neurobilo. Podľa môjho názoru za to ale mohli aj pneumatiky, ktoré už mali niečo za sebou a nedržali až tak, ako by som čakal. Každopádne, keď to auto človek lepšie spozná, dovolím si tvrdiť, že je možno ešte o malý kúsok hravejšie a zábavnejšie ako to predošlé Clio R.S. Najmä zvukový prejav je neskutočne návykový. Nie je to síce vysokootáčkový rev, no pri každom preradení sa z výfuku ozve výstrel. Občas si výfuk zabuble aj pri ubratí plynu a keď aktivujete „Launch control“, auto na mieste prdí do výfuku s motorom vytočeným na cca. 2 500 ot./min., aby následne vystrelilo z miesta s maximálnou efektivitou.
Resumé
Ťažko objektívne posúdiť, či je lepšie nové Clio R.S. alebo to staré. Keby nebolo starého, to nové je úžasné auto. Jediný problém je, že predchodca nastavil latku príliš vysoko. Ľudia ohŕňajú nosom, lebo nové Clio má prepĺňaný motor, automatickú prevodovku, päť dverí a nudnejšiu karosériu. Čo sa však týka jazdných vlastností, je to ako porovnávať vanilkovú a čokoládovú zmrzlinu. Každý má rád tú svoju, no obidve sú pritom sladké a studené. Čo dodať? Clio R.S. minulej generácie bolo úžasné, no vďaka predpisom Európskej únie nemohlo ostať vo výrobe dlhšie. Renault bol nútený hľadať nové riešenia, a preto je nový model úplne iný. Je merateľne lepší – silnejší záťah od nižších otáčok a nižšia spotreba paliva. Niekedy sa však človek rozhoduje srdcom…
Základná cena modelu – Renault Clio 1.2 16v Authentique: 9 190 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Clio R.S.: 22 290 €
Registračná daň na testované auto: 957€
Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1618
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
147 (200)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
240 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
8,1/5,1/6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
300
Objem nádrže [l]:
45
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1279
Rozmer pneumatík:
205/40 R18
Dĺžka [mm]:
4090
Šírka [mm]:
1732
Výška [mm]:
1432
Rázvor [mm]:
2589

Športová verzia novej generácie Renaultu Clio prichádza ako nepozvaný hosť. Nahrádza totiž jeden z najlepších hot-hatchov všetkých čias, ktorý bol fanúšikmi štyroch kolies milovaný. Podarí sa novému Cliu R.S. nadviazať na úspech predchodcu?