TEST Range Rover Velar: Luxus, ktorý ide s dobou

1439
Zdroj: David Dejvo Schun

Range Rover faceliftoval svoj najmladší model v portfóliu. Velar je digitálnejší, no dizajnovo sa drží svojho receptu.

Na svete je len zopár modelov, ktoré prakticky nepodliehajú zubu času. A Velar je jedným z nich. Britská automobilka predstavila v roku 2017 jeho prvú generáciu, ktorá iba tento rok dostala svoj facelift. Nečakajte žiadne zásadné zmeny, na minimalistickom umeleckom diele sa toho nedá zmeniť veľa.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Predná maska dostala ešte jednoduchšie tvary a rovnako sú na tom aj svetlá, ktorých denné svietenie sa uskromnilo na jednu krivku. Zadok kopíruje trend nastolený vpredu, tiež zjednodušovanie koncových svetiel. Dokonca ešte aj výfuky už zmizli zo svetla sveta.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Téza o minimalizme pokračuje aj v interiéri. Nie však téza o minimálnych zmenách. Práve naopak, tie v interiéri sú radikálne. A kým zovňajšok sa dá považovať za umelecké dielo, interiér musí presvedčiť, že je schopný uspokojiť všetky nároky moderných ľudí aj po technologickej stránke.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Správne, narážame na systém PiVi Pro, ktorý nie je zapracovaný do palubnej dosky, ale vyčnieva. Odstránili aj absolútne všetky ovládače s výnimkou voliča smeru jazdy. Ten vyzerá na stredovom tuneli dosť osamotene, no pri ovládaní infotainmentu nám ani jedno fyzické tlačidlo nechýbalo.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ovládanie najčastejších funkcií je dostupné stále a okamžite poruke. Zaujímavosťou sú materiály použité v interiéri. Na jednej strane nás trochu sklamalo plastové spracovanie stredového tunela, no dojem vylepšili pádla pod volantom zo skutočného kovu.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Z hľadiska priestrannosti pôsobí velar obrovským dojmom. Napokon, v porovnaní s Tiguanom Allspace vyhráva o takmer 7 cm do dĺžky a o viac ako 10 cm do šírky. Dokonca ešte aj rázvor je dlhší o približne 9 centi. No napriek tomu sa nedá povedať, že by ste to cítili na zadných sedadlách. Miesta vzadu je hojne, no nečakajte zázraky.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pod kapotou pracuje trojlitrový radový šesťvalec D300 s výkonom 300 koní a najvyšším krútiacim momentom 650 Nm. Samozrejme, už z označenia je jasné, že ide o naftu. No a z povesti značky zas to, že sila pôjde na všetky štyri kolesá. A to cez 8-stupňovú automatickú prevodovku.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Spolupráca prvkov pohonu sa dá popísať jedine ako výborná. Motoru nikdy nechýbal výkon a reagoval pružne tak, ako by sa na takmer 100-tisícové auto patrilo. Napokon, tabuľkové zrýchlenie na stovku za 6,5 sekundy pri 2,1-tonovom aute je toho dôkazom.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V testovanej verzii sme si vyskúšali štandardný podvozok. Že nejde o “vzducháč”, zistíte už v priebehu pár kilometrov. Najmä malé nerovnosti, ako napríklad záplaty na ceste, v kabíne cítite. No jazda je sebavedomá a väčšie nerovnosti naopak takmer nepočuť.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

A ticho je ďalšou silnou stránkou tohto auta. Odhlučnenie je také dokonalé, že aj v tomto SUV dokážete ísť po diaľnici vysoko nad maximálnu povolenú rýchlosť a cítiť sa, ako by ste išli stovkou. Samotná spotreba tiež potešila. Počas nášho týždenného testu sme sa dostali na úroveň 7,7 l/100 kilometrov. Zahŕňa dokopy asi 800 kilometrov po diaľniciach, meste aj okreskách.

No i keď nás Velar vo svojej podstate uchvátil, je tu jedna vec, ktorá nás doslova zarazila. Absencia matrixových svetiel. Výbava Dynamic SE je druhou najnižšou, no napriek tomu by sme takzvané Pixel LED očakávali ako štandard.