Peugeot 208 je podľa mňa jedno z najkrajších dostupných áut posledných rokov. Značka sa postupne od príchodu modelu 3008 vyšvihla dizajnom, kvalitou a imidžom do mútnych vôd medzi prémiovými a masovými brehmi automobilového veľtoku. Peugeot e-208 je však prvým serióznym pokusom značky vkročiť na pole elektromobilov. Základ je dobrý, no čo ten zvyšok?
Ako základ mám, samozrejme, na mysli samotný Peugeot 208. Ako som spomínal, je to pekné auto, interiér má nadčasový, premyslený a kvalitný, no a po stránke zábavy za volantom vám dokáže krásne vyplaviť endorfíny, keď sa s ním začnete blázniť.
V podobe elektromobilu by malo byť toto malé levíča prakticky dokonalé. Veď je to malé auto do mesta. Presne toto som si dal za úlohu zistiť.
Inkognito
Keďže do cirka 15 až 20 rokov majú zo showroomov zmiznúť všetky osobné autá poháňané fosílnymi palivami, robiť z elektromobilov na pohľad niečo extra už vôbec nie je témou dňa. Je to však zvláštne, vzhľadom na to, že elektrické autá nepotrebujú veľké masky chladiča, či pod kapotou nenosia vysoké a rozmerné motory.
Tvarom a svojím dizajnom sa e-208 od bežného modelu príliš nelíši. Zopár detailov si ale výrobca neodpustil a tie nájdete ako v interiéri, tak v exteriéri. Zovňajšku kraľuje maska chladiča vo farbe karosérie, logo leva, ktorý dostal ekologickú tyrkysovú srsť, alebo malé “e” na stĺpiku zadných dverí.
V kabíne nenájdete žiadne doplňujúce obrazovky či ďakovný dopis od Greenpeace na palubnej doske. V najvyššej výbave GT máte k dispozícii sedadlá potiahnuté Alcantarou, no popri zelenom prešívaní na nich pribudla niť v modrej farbe.
Nulové straty
Keďže e-208 využíva prakticky totožný podvozok ako klasický model 208, s veľkou batériou, ktorá je umiestnená v podlahe, sa počítalo vopred. V kabíne teda elektrifikáciou nevznikli žiadne straty, či už z hľadiska výšky podlahy, alebo na poli batožinového priestoru, ktorý aj v elektromobile ponúkne objem 311 litrov.
Jednou slabosťou pohonu na baterky je nemožnosť dokúpenia dojazdovej rezervy, ktorá sa nevojde pod podlahu kufra, a v prípade defektu si budete musieť poradiť jedine s lepiacou sadou. Okrem toho by som vám však odporúčal mať v kufri balenie s dobíjacími káblami, ktoré vám logicky uberajú kapacitu z kufra.
Najsilnejší
Keďže najvýkonnejším spaľovacím motorom pod kapotou Peugeotu 208 je 1,2-litrový benzínový trojvalec s výkonom 96 kW/130 koní, elektrická verzia je síce o málo, no predsa silnejšia. Elektromotor produkuje výkon 100 kW/136 koní a maximálny krútiaci moment 260 Nm. Na takéto malé auto ide o veľmi príjemné hodnoty, no nie je to také jednoznačné.
Totiž, podobne ako v prípade iných modelov značky aj e-208 disponuje možnosťou voľby jazdného režimu. V móde ECO je auto ospalé a reakcia na plyn dokonca evokuje maličkú turbodieru. Režim normal je už živší, ale auto stále hľadí v prvom rade na čo najnižšiu spotrebu energie.
No a režim SPORT doluje z elektromotora všetok šťavnatý záťah. Dupnite na plyn a auto ťahá až po maximálnu rýchlosť 150 km/h. Žiadny progresívny nábeh krútiaceho momentu a výkyvy ťahu pri radení rýchlostí. Jeden prevod, jeden maximálny krútiak, jedna noha na podlahe a v meste dávate na semaforoch dole 100-tisícové naftové opachy.
Pocit z jazdy je iný
Dobrými správami sú napríklad skvelý záťah motora alebo nízke ťažisko, ktoré je vďaka ťažkej batérii v podlahe posunuté výrazným spôsobom bližšie k ceste. Nie tak dobrou správou je však fakt, že toto malé auto váži v danej výbave ohromných 1558 kilogramov.
To je o 286 kilogramov viac, než má najsilnejší benzínový model v totožnej výbave, a o celých 480 kilogramov viac, než má základný model. Kým ale túto hmotnosť necítite pri akcelerácii a nijako výrazne vás netrápi v zákrutách, pri zjazdoch z obrubníka či pomalých prejazdoch nerovnosťami túto masu cítite.
Pruženie je kvôli hmotnosti zosilnené, brzdy sú väčšie a zadná náprava je spojená s karosériou tyčou Panhard. Jazda je pohodlná, no keď vletíte do výmoľu, samozrejme, že vám cvaknú zuby. Nie je to však prezidentská limuzína.
Realita
Reálna spotreba v mestskej a medzimestskej premávke je na úrovni 16 kWh, resp. 16,6 kWh. To znamená, že použiteľná kapacita batérie na úrovni 45 kWh vám vystačí na jazdu do vzdialenosti 280 km, resp. 270 km. A to som meral spotrebu pri teplote 10°C, pri zapnutom kúrení a úvodnom zohrievaní sedadiel po nasadnutí do auta.
Tak si to zhrňme. Na prejdenie vzdialenosti 15 000 kilometrov ročne v prípade benzínového modelu, ktorý v 130-koňovej verzii spotrebuje okolo 6,5 litra benzínu na 100km a pri cene 1,18 eur za liter paliva, vás bude len na pohonných hmotách stáť 1 140 eur. Pri nabíjaní elektromobilu na vonkajších nabíjacích staniciach a cene 0,29 eur za kWh odberu vás vyjde pri nami nameranej spotrebe 555 eur a menej, v prípade výhodnejších paušálov.
Pokiaľ by ste však auto nabíjali poctivo v domácich podmienkach na nočnom prúde pri cene 0,0538 eur za kWh, cenovka za prejdenie 15 000 km bude na úrovni cirka 130 eur. Jedno nabitie vás teda vychádza na čiastku len o niečo málo viac než 2,40 eur.
Základná cena modelu – Peugeot e-208 Electric 50 kWh ACTIVE: 29 390 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot e-208 Electric 50 kWh GT: 31 990 €
Euro NCAP: 4 hviezdy/2019
Záruka: 4 roky/60 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | Elektromotor |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 100(136) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 260 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 150 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,1 |
Dojazd – NEDC BT/WLTP kombi/WLTP mesto [km]: | 450/339 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 311 |
Kapacita batérie [kWh]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1585 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4055 |
Šírka [mm]: | 1745 |
Výška [mm]: | 1430 |
Rázvor [mm]: | 2540 |