TEST Peugeot 508 SW PSE: Benzín, elektrina, šport

338
Zdroj: David Dejvo Schun

Keď sa povie športový Peugeot, mnohým napadne prípona GT. No Francúzi iba prednedávnom prišli s novou skratkou, ktorá je pripravená vytrieť zrak. Nazýva sa PSE a prvý s touto príponou prichádza Peugeot 508.

Peugeot Sport Engineered. Ak sa niekedy stretnete s touto skratkou, vedzte, že práve ona nahradí športové označenia, na ktoré sme boli pri mnohých modeloch s levom na kapote zvyknutí. Lenže kým doterajšie športové verzie GT sa vyznačovali benzínovými koňmi, PSE sa aspoň zatiaľ pýši elektrinou.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Peugeot 508 ako taký prešiel faceliftom a nezmenilo sa toho málo. Výrazný prerod absolvovala mriežka chladiča, ktorá stratila svoje chrómové ohraničenie a po novom prechádza plynulo do svetlometov. Mimochodom, tie sú po facelifte už v základnej verzii matrixové. Upravili aj svetelný podpis, v ktorom sa namiesto jedného pazúra začali vynímať tri. Grafika svetiel vzadu sa zmenila tiež a aby toho nebolo málo, verzia PSE prináša aj svoje špecifické zmeny v podaní širšej prednej nápravy, ktorá narástla o 24 mm, a zadná náprava je väčšia tiež, o 12 mm.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Nielen čačky, aj funkcionalita

Novinkou sú aj 4-piestikové brzdy Peugeot Sport s priemerom 380 mm v 20-palcových diskoch. A po vizuálnej stránke pribudli aj dizajnové aerodynamické prvky. Interiér nesie tiež niekoľko zaujímavých prvkov, odkazujúcich na úpravu divíziou PSE. Ide však najmä o dizajnové detaily, ako napríklad hliníkové pedále či špeciálne koberčeky.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Kufor sa oproti bežným verziám nezmenil. Kombi verzia s označením SW pojme 530 litrov, čo v porovnaní s konkurenčnými modelmi nie je najviac, no zároveň ani nie je hlavným dôvodom, prečo by sme si práve tento model v ostrej verzii vyberali. A to isté platí aj o mieste na sedení vzadu. Niežeby ho tu bolo málo, práve naopak. No ani to nie je rozhodujúce.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ak si plánujete kúpiť verziu PSE, bude vás zaujímať najmä výkon. A ten je veľmi slušných 360 koní rozdelených na všetky kolesá. Spaľovák pracuje s objemom 1,6 litra a štyrmi valcami. Do systému pritom dodáva dokopy 200 koní. Predný elektromotor prispieva 110 koňmi a výkon zadného predstavuje 112 koní. Dokopy vás na stovku dostanú za 5,2 sekundy a ak budete zrýchľovať z iných rýchlostí, o dynamiku tiež nebude núdza. Jedinou nevýhodou je, že ak chcete využívať plný výkon, auto musí byť nabité.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Naozaj dynamický

No ak už bude v baterkách šťava, výkonnému motoru budú dokonale stíhať aj ostatné jazdné vlastnosti. Výkonné brzdy s kvalitnými pneumatikami dodávali autu stabilitu aj pri prudkom brzdení na mokrom a zvlnenom asfalte. A tuhá karoséria sa postarala o to, aby ste s týmto plug-in hybridom dokázali jazdiť naozaj zábavne. Riadenie je relatívne priame a i keď menší veniec volantu nie je úplne pre každého, práve vo verzii PSE dáva najväčší zmysel. Už pri pohľade a prvých metroch vám totiž dodá ešte väčší dojem športovosti. Napokon, malé volanty, to je aj charakteristika série F1, či?

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ak baterku vybijete, stále pôjde o šikovný a dynamický elektrifikovaný plug-in hybrid, no s o niečo vyššou spotrebou. Spaľovák je výkonný aj osve a vďaka rekuperácii sa z času na čas pripoja opäť i elektromotory. Zaujímavosťou pritom je, že ak sa rozhodnete jazdiť čisto na elektrinu, 508 PSE bude prioritne zadokolkou. V režime hybrid, kedy hrá prím spaľovák, zas ťahá hlavne predná náprava. Pohon všetkých kolies pracuje v jazdnom režime 4WD a plnú silu manažuje režim Sport.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Mimochodom, batéria 508 PSE poskytne 12,4 kWh, čo v cykle WLTP predstavuje čisto elektrický dojazd viac ako 50 kilometrov. Navyše, ak sa rozhodnete pre verziu PSE, automaticky dostanete zosilnenú 7,4-kilowattovú nabíjačku, ktorá je schopná naplniť baterku z absolútnej nuly na 100 % za približne 1,5 hodiny.

Základná cena testovanej motorizácie – Peugeot 508 SW PSE: 69 990 €
EuroNCAP: 5* (2018)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotory
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:147 (200) / 6000
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:81 (110) vpredu
83 (112) vzadu
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]265 (360)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:520
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,2
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:530
Objem nádrže [l]:43
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1988
Dĺžka [mm]:4750
Šírka [mm]:1859
Výška [mm]:1420
Rázvor [mm]:2793