TEST Toyota Yaris Hybrid 130: Nová generácia hybridu, výborné jazdné vlastnosti

587
Zdroj: David Dejvo Schun

Toyota Yaris je s nami už 25 rokov. Predstavili ju v roku 1999 a doposiaľ z nej predali viac ako 10 miliónov kusov. Štvrtá generácia je s nami od roku 2019 a iba prednedávnom dostala aktualizáciu. Tá zmenila hlavne pohon.

Je celkom prekvapujúce, že dizajnovo aktualizácia nepriniesla takmer žiadne zmeny. Stále má svoj ikonický zovňajšok, ktorý dopĺňajú 17-palcové disky, a vzadu je to tiež tak, ako ste zvyknutí. Sklo, výrazný čierny panel s koncovými svetlami a masívny rozšírený nárazník, ktorý pôsobí tak, ako keby Yariska dostala bodykit už vo výrobe.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Rovnako po starom zostáva kufor, ktorý má 286 litrov, alebo sedenie vzadu. Aj pre dospelých, ale len na krátke trasy. Zmena sa udiala vpredu. Tam sú dostupné nové multimédiá s rozmerom 10,5 palca a perfektnou navigáciou známou z väčších modelov.

Z hľadiska komfortu oceňujeme separátny panel klímy s dvomi zónami, čo v autách tejto veľkosti vôbec nie je obvyklé. Sedačky sú adekvátne účelu Yarisky, čiže nie úplne na 600 kilometrov bez zastavenia, ale dosť komfortné, aby vám v nich bolo príjemne.

Viac koní, viac ticha

A teraz v rýchlosti na ponuku motorov. Čo zostáva po starom, je 125-koňová jedna-päťka s manuálom alebo automatom, a 116-koňový hybrid štvrtej generácie. Tiež s objemom 1,5 litra. Hlavným ťahúňom modernizácie je ale nový pohon. Jedna-päťka zostáva, no v novej piatej generácii hybridu, s väčším výkonom, lepším zrýchlením a rovnakou maximálkou.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Aby sme boli úplne exaktní, ide o 130-koňový hybrid, ktorý sa na stovku dostane za 9,2 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 175 km/h. Po celom týždni jazdenia nás najviac zaujali dve veci. Prvou z nich je komfort na palube. Je fakt, že po nasadnutí Yariska nepôsobí práve ako Lexus. Sú tu tvrdé plasty a všetko je navrhnuté funkčne. Ale motor, ten tu pracuje extrémne ticho. Keď sa sústredíte, budete ho počuť. No keď máte zapnuté rádio, premýšľate nad životom alebo vediete konverzáciu s vaším kolegom, vôbec ho nevnímate.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

A to je celkom skok aj oproti 116-koňovej verzii, ktorá je stále v ponuke. V tejto 130-tke vylepšili prevodový mechanizmus, preprogramovali riadiacu jednotku, aby motor nepúšťala zbytočne do privysokých otáčok, a prepracovali aj batériu. Navyše nabíjanie a vybíjanie baterky je po novom regulované aj v spolupráci s mapami. Asi aj preto dostanete Yarisku s týmto motorom len vo verziách Premiere Edition a GR Sport, kde je navigácia už v základnej výbave. Počas týždňa sme niekoľkokrát zaregistrovali, že auto sa naozaj snaží prispôsobiť úroveň nabitia tomu, čo nás čaká.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Nepýta veľa

Pokiaľ jazdíte v meste a s normálnou nohou, otáčky sa nikdy nedostanú nad približne 2100 za minútu. Taká bežná akcelerácia je asi 1600 otáčok a nabíjanie baterky v kľude na červenej sa deje asi na 1200 otáčkach. A už zo spaľovákov viete, že to sú naozaj tiché otáčky. Mimochodom, otáčkomer v hybride je vlastne celkom zbytočný, ale ako automaniaci ho oceňujeme, lebo máme prehľad. Spotreba Yarisky v cykle WLTP predstavuje 4,2 – 4,3 l/100km. Naša spotreba v meste bola 4,1, na okreskách 3,8 a na diaľnici 5,2 litra na stovku.

Druhou vecou je jej obratnosť. Kým nezažijete, nezistíte. Ale Yaris má fakt priame riadenie, je extrémne obratný, a keď vyložíte deti v škole a hodíte si športový režim, Yariska vie byť aj zábavným autom. Máte tu dokonalý prehľad o situácii a ešte aj baterky sú niekde pod zadným sedadlom, čiže ťažisko je nižšie a hmotnosť je lepšie rozložená. Yariska má svoje plusy, jazdné vlastnosti a spotreba, a do budúcna by mohli popracovať na takých detailoch, ako sú tvrdé plasty v kabíne. Celkovo však musím povedať, že Toyota Yaris je do detailu vyladený kus auta so všetkým, čo je pre šoférov naozaj dôležité.

Základná cena modelu – Toyota Yaris 1,5 125k 6MT Active: 15 990 €
Základná cena testovanej motorizácie – Toyota Yaris 1,2 Hybrid 130k e-CVT Premiere Edition: 24 690 €
EuroNCAP: 5* (2020)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1490
Najvyšší výkon sústavy [k]:130
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm/ot./min.]:-
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Spotreba - kombi [l/100 km]:4,2-4,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:286
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1140-1190
Dĺžka [mm]:3940
Šírka [mm]:1745
Výška [mm]:1500
Rázvor [mm]:2560