Test: Peugeot 5008 GT | Jazvečík

4377

S novými SUV akoby sa roztrhlo vrece, no a v najrozšírenejšej triede, v segmente C, už dnes nestačí jeden model, ale treba rovno dva – päťmiestny aj sedemmiestny. Peugeot sa s týmto problémom popasoval šalamúnsky.

Ak sa vám zdá, že Peugeot 5008 bolo donedávna MPV, máte pravdu. Ale viete čo? MPV-čka sú mŕtve. Zmierte sa s tým. Jednoducho vyšli z módy, ale nepýtajte sa ma prečo. Automobilky tvrdia, že takto sa mení nákupné správanie ich zákazníkov. Dopyt po MPV-čkach klesá, zatiaľ čo túžba vlastniť SUV narastá vraj neustále.

Dva v jednom

Načo vyvíjať úplne nový model, keď s dnešnými modulárnymi platformami sa dá tak pekne pracovať? Takúto otázku si položili nielen v Peugeote. Napríklad v takom koncerne Volkswagen majú už toľko SUV-čiek na platforme MQB, že už sa v tom človek pomaly prestáva orientovať. Ale veľmi podobne ako Peugeot to vyriešil aj Volkswagen. Prišiel s klasickým Tiguanom a o niečo neskôr predstavil jeho predĺženú verziu Allspace, ktorá môže byť vybavená aj tretím radom sedadiel. No a presne tak to urobili aj Francúzi. Nový Peugeot 5008 nielenže využíva platformu EMP2 ako Peugeot 3008 (a niekoľko ďalších modelov), ale Peugeot 5008 je skrátka predĺženou verziou modelu 3008.

Podľa môjho názoru je toto jeden z najkrajších interiérov nielen medzi SUV, ale medzi všetými novinkami roka 2017.

Veľký, ale tupý

Oproti modelu 3008 je „päťtisíc-osmička“ dlhšia o takmer 20 cm, pričom až 16,5 cm predstavuje nárast rázvoru náprav. Viete si teda predstaviť, o koľko viac miesta na nohy musí byť v druhom rade sedadiel. Ten je tiež unikátny tým, že ponúka tri samostatné sedadlá. Dajú sa posúvať a aj sklon operadiel je nastaviteľný. Škoda len, že pokiaľ ich sklopíte páčkou určenou na nastupovanie do tretieho radu sedadiel, nezapamätajú si svoju poslednú polohu a vždy idú až celkom dozadu. Človeka, ktorý sa dozadu posadil teda najprv prepasírujete, a potom, keď sa sedadlo zacvakne, môžete ho posunúť dopredu, aby sa mu obnovil krvný obeh v nohách. Treba však zdôrazniť, že aj keď sa v treťom rade budú voziť zrejme iba deti, je tam toľko miesta, že pokiaľ sa sedadlá druhého radu posunú trochu dopredu, odvezú sa tam aj dospelí. Taktiež kufor je oproti modelu 3008 väčší, a to až o 182 litrov v prípade 7-miestnej verzie. Ak vám stačí 5 miest, prirátajte si ďalších 78 litrov. Chybičkou krásy je azda len absencia možnosti sklopiť sedadlá druhého radu z kufra. Obzvlášť v čase, kedy tento benefit ponúkajú výrobcovia stále častejšie aj v menších autách.

Všetky tri sedadlá v druhom rade sa dajú individuálne nastavovať.

Na vrchole

Vrchol palety pohonných jednotiek predstavuje dvojlitrový turbodiesel s výkonom 180 koní, ktorý je dostupný iba s výbavou GT. Práve túto verziu sme testovali. Na dynamiku sa sťažovať nedá. Auto jazdí pekne aj s piatimi dospelými na palube. V porovnaní s 1,6-litrovým turbodieslom je však dvojliter o chlp hlučnejší. S vyšším výkonom ide ruka v ruke aj vyššia spotreba. Nie však oveľa. V meste sme jazdili zhruba za 7 l/100 km. Približne rovnaké množstvo nafty ubúda z nádrže každých 100 km aj pri rýchlosti 130 km/h. Ak zídete z diaľnice a vydáte sa na okresky, ušetríte tým liter paliva na 100 km.

Resumé

Peugeot 3008 bol aspoň pre mňa jedným z najpríjemnejších prekvapení minulého roka. Dizajnovo je to celkom vydarené auto, aj celkom pekne jazdí, ale úplne famózny je jeho interiér. Peugeot 5008 je v podstate to isté auto. Ide len o to, či ho potrebujete vo veľkosti L alebo XL.

Základná cena modelu – Peugeot 5008 1.2 PureTech 130 Access: 21 790 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 180 GT: 36 690 €
Záruka: 4 roky/80 000 km

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:133 (180)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:211
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,5/4,4/4,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:702/1862
Objem nádrže [l]:56
Prevádzková hmotnosť [kg]:1605-1797
Rozmer pneumatík:225/55 R18
Dĺžka [mm]:4641
Šírka [mm]:1906
Výška [mm]:1646
Rázvor [mm]:2840