TEST: Peugeot 3008 | Zmena identity

Zatiaľ čo prvá generácia Peugeotu 3008 sama poriadne nevedela, čím chce byť, nový model v tom má celkom jasno – najkrajším SUV na našom trhu.

2121

Pôvodný Peugeot 3008 bol dokonalým zhmotnením slova „crossover“. Toto označenie sa používa vo svete automobilov pre modely, ktoré kombinujú charakteristické črty áut z dvoch rozličných segmentov. V prípade prvej generácie Peugeotu 3008 to bol mix MPV a SUV. Dovolím si však povedať, že táto nezvyčajná kombinácia sa príliš nestretla s pochopením. V Peugeote preto prehodnotili svoji stratégiu a úplne sa vykašľali na MPV gény. Nielenže z druhej generácie modelu 3008 urobili čistokrvné SUV, ale dokonca zrušili aj svoje čistokrvné MPV s označením 5008. Toto označenie totiž bude niesť sedemmiestna verzia modelu 3008. Podľa slov Francúzov sú skrátka SUV-čka viac „in“.

Prekvapenie vo vnútri

Tak ako sa mi prvá generácia absolútne nepáčila, druhú generáciu Peugeotu 3008 považujem za jedno z najkrajších SUV na našom trhu. Páčia sa mi jeho dramatické športovo rezané krivky. Obzvlášť zaujímavá je zadná časť. Dizajnéri opticky predĺžili zadné okno na jednu úroveň so svetlami. Na čiernom podklade tak grafika svetiel s tromi pazúrmi leva, charakteristická pre túto značku, oveľa lepšie vynikne. Ešte viac sa mi však páči interiér. Nikdy predtým by som nebol povedal, že látka ako dekoračný materiál by mohla fungovať. V Peugeote 3008 to ale funguje. A ešte ako… Osvetlenie interiéru je kapitola sama o sebe. Keď som do auta prvýkrát nastúpil po zotmení, ostal som v nemom úžase. Niet pochýb o tom, že svetlo je pre dizajnérov nový druh dekorácie. Už dlhšie sa pri vonkajšom dizajne berie svetlomet ako ozdoba, ale skutočné obrátky to nabralo až s príchodom LED diód na denné svietenie. Odvtedy je ozdobou nielen svetlomet, ale aj samotné svetlo, resp. svetelný podpis auta. Ešte novším trendom je ambientným osvetlením zdobiť kabínu. Musím povedať, že zatiaľ sa to asi nikomu nepodarilo lepšie, ako dizajnérom Peugeotu.

Ťažko by ste hľadali auto, ktoré má dizajnovo zaujímavejší interiér. A to nie len v tejto triede.

Avantage grâce à la technologie

Nebolo to tak dávno, kedy Audi prišlo so svojím „virtual cockpitom“. Bola to veľká senzácia. Digitálny prístrojový panel, ktorý umožňoval zobrazovať okrem iného aj navigáciu priamo pred vodičom na takmer celej ploche prístrojového panela, bol ako zo Star Treku. Krátko na to prebral túto technológiu Volkswagen, no a dnes ju nájdete aj v Peugeote 3008. Tu je však krásne vidieť prínos týchto dvoch národov do automobilového priemyslu. Zatiaľ čo Nemci túto skvelú technológiu vymysleli, Francúzi jej dodali dizajn. Kým v nemeckých autách je táto vecička čisto funkčným prvkom, v Peugeote 3008 má aj estetický podtón.

Nielen že nechýba režim s navigáciou uprostred, ale vodič si môže vybrať niekoľko dizajnov a aj prístrojov, ktoré chce, aby sa zobrazovali.

Príjemná spotreba

Testovali sme verziu s 1,6-litrovým turbodieslom pod kapotou vyladeným na 120 koní. Na tak veľké auto to síce nie je veľa, ale motor spolupracoval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, s ktorou si veľmi dobre rozumel. Keď sa zohriala, radila veľmi rýchlo a plynulo, pričom preklz hydromeniča bol minimálny. V športovom režime vzorne drží otáčky a v manuálnom zas reaguje na povely z pádiel pod volantom rýchlosťou dvojspojky. Keď bola studená, občas štrajkovala pri parkovaní v kopci a nechala auto zosunúť sa dopredu napriek zaradenej spiatočke. Toto zohrané duo však príjemne prekvapilo spotrebou paliva. V meste sa dá udržať pod 6,5 litra nafty na 100 km, čo je bežná spotreba naftového hatchbacku nižšej strednej triedy. Mimo mesta si od nás 3008-mička pýtala len niečo málo vyše päť litrov a na diaľnici to bolo necelých šesť litrov. Motor pritom pri rýchlosti 130 km/h pracuje pri komótnych 2 100 ot./min. Ak zoberiete do úvahy, že Peugeot 3008 je SUV, nie klasický hatchback a v našom prípade bol vybavený aj automatickou prevodovkou, musíte uznať, že za tieto hodnoty spotreby paliva patrí konštruktérom uznanie.

Resumé

Viem, že je ešte iba marec, ale Peugeot 3008 by som označil za prekvapenie roka. A aj keby to nemalo byť len za uplynulé dva mesiace tohto kalendárneho roka, ale za celý uplynulý rok, určite by sa nová „3008-mička“ dostala na popredné miesta v danej disciplíne. Už dlho som totiž nebol tak príjemne prekvapený z nejakého auta. Je to priestranné rodinné vozidlo, ktoré kreativitou dizajnu vysoko prekonáva prémiové automobilky. S touto motorizáciou je navyše nečakane úsporné. Škoda len absencie pohonu všetkých štyroch kolies.

Základná cena modelu – Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 Access: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 EAT6 Allure: 26 990 €
Záruka: 2 roky

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1560
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,9/4,1/4,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:520/1482
Objem nádrže [l]:53
Prevádzková hmotnosť [kg]:1512
Rozmer pneumatík:225/55 R18
Dĺžka [mm]:4447
Šírka [mm]:1841
Výška [mm]:1624
Rázvor [mm]:2675