TEST Peugeot 308 SW: Nafta ešte neumrela!

2832
Zdroj: Rasťo Bujna

Puegeot 308 s veľkým kufrom a naftovým motorom bude ideálnou voľbou pragmatického Slováka. A spotreba nie je jeho jedinou vychytávkou.

Peugeot 308 má viacero charakterov. Krátka verzia to hrá čisto na dizajn. Iste, poskytuje jazdné vlastnosti i parametre auta, ktoré dokáže previesť štyroch dospelých, no vyslovene praktickým by ste ho asi nenazvali. Verzia SW je tradične vychýrená svojou predĺženou karosériou – kombi. A práve tu sa ukazuje, že tento francúzsky fešáčik je do koča i do voza.

Hatchback a kombi nie je to isté

Ak sa pri tomto nadpise pýtate, či máme v hlave všetko v poriadku, chápeme. Hatchback a kombi nikdy nemôžu byť úplne to isté. Spredu by ste rozdiel nezbadali, vyzerajú totiž rovnako. Predná maska adaptuje dizajn predstavený pri faceliftoch modelov 208 a 2008. Peugeot 308 však nie je facelift, ale nová generácia. A tak je jeho dizajn ešte vyšperkovanejší a ostrejší.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nájdete tu tesáky, úzke matrixové svetlá, žiaden lem mriežky chladiča a atraktívne elementy v nej, ktoré podčiarkujú športový dizajn. Pri pohľade zboku už ale zmena je vidieť. Verzia SW totiž narástla do dĺžky. Nezmenil sa rázvor, nafúkol sa zadný previs. Inými slovami, pasažieri viac miesta pre seba nedostanú. Pre svoje veci však áno.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ale prečo to teda nie je to isté? Pretože zadok. Jeho krivky sú neporovnateľné s kratšou 308-ičkou. A tento dizajnový zámer sa návrhárom vydaril. Ostré línie skombinovali s výrezmi, veľmi ostrou grafikou koncových svetiel a všetko zapracovali do plechov s veľmi jemnými oblúkmi. Navyše, športovosť nie je prítomná iba vo verzii GT. Nárazník lak-plast sa nachádza už v základnej verzii. Ten náš ale predsa vyzerá o chlp ostrejšie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Interiér bezo zmeny

Novinky vo verzii kombi nečakajte. Teda, ak porovnávate s hatchbackom. Ak by ste sa pozreli na rozdiely medzi aktuálnou a predošlou generáciou, budete žasnúť. Peugeot ešte nikdy nevyzeral tak digitálne a moderne. Celú pozornosť si vezme trojica displejov. Holografický prístrojový štít s dvomi hĺbkami, centrálna obrazovka multimédií a pod ňou tlačidlá rýchlej voľby i-Toggles, ktoré sú tiež vlastne dotykovou obrazovkou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Multimediálny systém po grafickej stránke nemá chybu. Jeho rozhranie pripomína kvalitou spracovania tablety, no je kontrastnejšie, aby sa viac hodilo do auta. Rovnako chválim aj odozvu, ktorá sa oproti predošlému peugeoťáckemu rozhraniu vylepšila hádam o 360 stupňov (hehe). Jedinou slabinou zostáva odozva pri extrémnych teplách. Vtedy systém pravdepodobne podtaktováva, aby sa neprehrieval. Ale to už sme pri IT…

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Kufor, ktorý sa nestratí

Priestor pre posádku vzadu nepatrí medzi tie najväčšie v triede. S výškou okolo 191 centimetrov som sa vzadu cítil mierne stiesnene. Všetko mi bolo akurát. Inými slovami, ak by som meral o pár centimetrov navyše, už by som si za seba sadol len s ťažkosťami.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Kúzlom zväčšovania začarovali práve kufor, ktorý pribral 196 litrov. Jeho objem sa tak ustálil na 608 litroch, ktoré sú veľmi konkurencieschopnou cifrou. Na konkurenciu z nemecka mierne strácajú, no nad tou kórejskou zas vedú. I keď rozdiely sú skutočne len v jednotkách litrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nafta ešte neumrela

Pod kapotu sme dostali naftovú motorizáciu. Pravdupovediac, ani si nespomínam, kedy sme testovali auto na diesel. A Peugeot urobil veľmi dobre, že na tento nenávidený pohon ešte nezanevrel. Totiž, nalejme si čistého vína, nenávidia ho len úradníci. Slovenský ľud na naftu jednoducho nedá dopustiť. I keď je aktuálne drahšia ako benzín. Toto auto totiž sľubuje spotrebu na 100 kilometrov v cykle WLTP iba 4,5-4,7 litra. Verím, že po tomto údaji chcete vedieť viac.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čiže, jednapäťka s výkonom 130 koní. Ide o klasickú motorizáciu Stellantisu, ktorý sme dostali v spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou. V ponuke je ale aj manuálna prevodovka.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Správanie “nafťáka” je… typicky “nafťácke”. Extrémnu dynamiku od auta nečakajte, konštruktéri sa zacielili na čo najnižšiu spotrebu. Prejazd zákrutami je však výborný a ovládanie jednoduché. Aj v meste a pomalých rýchlostiach dokážete zatáčať doslova malíčkom.

Na novej 308-ičke ma však zaujal úplne iný aspekt jazdy. Pokoj. Aerodynamika a potláčanie hluku je spracované tak dobre, že ani v diaľničných rýchlostiach vás neruší žiadne odvaľovanie pneumatík, žiadne prúdenie vzduchu a ani žiadne vrčanie motora. Jednoducho si užívate jazdu. Dovolím si tvrdiť, že komfortom jazdy ide o najlepší Peugeot, v akom ste kedy sedeli. Alebo minimálne ja.

Základná cena modelu – Peugeot 308 Active Pack 1.2 PureTech 110k BVM6 : 22 190 € (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308  GT Pack 1.5 BlueHDi 130k EAT8: 35 290 € (akcia)
EuroNCAP: 5* (2022)
Registračná daň: 150 €

Technické údaje1,5 BlueHDi 130k
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130) / 3720
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,9
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:4,5-4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:608
Objem nádrže [l]:53
Minimálna prevádzková hmotnosť [kg]:1600
Dĺžka [mm]:4636
Šírka [mm]:2062
Výška [mm]:1442
Rázvor [mm]:2732