TEST: Peugeot 308 – návrat do budúcnosti

1064
Peugeot robí okolo novej „tristo-osmičky“ veľký rozruch. Nový model totiž stojí na úplne novej podvozkovej platforme EMP2. Ide o plne modulárnu platformu – niečo podobné ako platforma MQB koncernu Volkswagen. Dalo by sa teda povedať, že už základný konštrukčný princíp nového Peugeotu 308 je podobný ako pri novom Volkswagene Golf. Aj preto sa od novej „tristo-osmičky“ očakáva veľa. Vďaka platforme EMP2 a skeletu karosérie, na ktorom bola z väčšej miery použitá vysokopevnostná oceľ, schudol Peugeot 308 až neuveriteľných 140 kg. To hlásali hneď prvé správy a potom aj všetky predvádzacie akcie automobilky, na ktorých sme sa zúčastnili. Samozrejme sme to takto aj napísali. Potom sa mi ale auto dostalo do rúk na redakčný test a akosi som tú ľahkosť necítil. Bolo mi jasné, že auto neschudlo 140 kg paušálne, ale platí to iba pre istú motorizáciu, pri ktorej je rozdiel hmotností najväčší. Po nahliadnutí do tabuľky technických údajov som zistil nasledovné:
 
Starý Peugeot 308 1.4 VTi

1 371 kg

Nový Peugeot 308 1.2 VTi

1 280 kg

Rozdiel

91 kg
 
Starý Peugeot 308 1.6 THP

1 439 kg

Nový Peugeot 308 1.6 THP

1 375 kg

Rozdiel

64 kg
               
Starý Peugeot 308 1.6 e-HDi 115 k M6

1 493 kg

Nový Peugeot 308 1.6 e-HDi 115 k M6

1 395 kg

Rozdiel

98 kg
 
Starý Peugeot 308 1.6 e-HDi 92 k M5

1 410 kg

Nový Peugeot 308 1.6 e-HDi 92 k M5

1 340 kg

Rozdiel

70 kg
 
Nový Peugeot 308 je oproti tomu predošlému ľahší nanajvýš o 98 kg v prípade verzie 1.6 e-HDi s výkonom 115 koní, ktorá sa dodáva so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Je možné, že rozdiel 140 kg je medzi karosériami starého a nového Peugeotu 308, no to koncového zákazníka nemusí zaujímať. V praxi totiž úspora hmotnosti nepresiahla 100 kg. Tým samozrejme nechcem povedať, že to je nič. V tejto veľkostnej kategórii je už aj 100 kg neuveriteľne dobrý výsledok. Problém je, že to nie je tých 140 kg ako deklaruje výrobca dokonca aj v prospekte novej „tristo-osmičky“.
 
Tablet namiesto tlačidiel
Vzhľad nového modelu sa nesie v úplne inom dizajnovom štýle ako u predchodcu. Aj laik dokáže na prvý pohľad rozoznať nový model od starého. Rozdiel v dizajne exteriéru je teda naozaj markantný, no vo vnútri sa Peugeot 308 zmenil ešte viac. Najväčšou zmenou je nepochybne palubná doska inšpirovaná menšími súrodencami 208 a 2008. Tá má prístrojový panel umiestnený vyššie a ďalej od vodiča. Nepozerá sa na ne teda cez volant ale ponad neho. Vyššie umiestnenie prístrojového panelu menej odvracia zrak vodiča od vozovky. Nevýhodou je, že prístrojový panel je ďalej, pritom jeho veľkosť je štandardná. Ručička rýchlomera je relatívne hrubá a font čísel neúmerne malý a tenký. V kombinácii s väčšou vzdialenosťou od vodiča to prispieva k horšej čitateľnosti rýchlomera. K otáčkomeru sa ani nevyjadrujem. Ručička ide naopak – sprava doľava. Za týždeň som si na to nezvykol, ale majiteľ si hádam časom zvykne. Je to taký zaujímavý výstrelok v štýle Aston Martinu, no nemal som pocit, žeby to nejako prispievalo k bezpečnosti. Skôr som tie prístroje celý čas iba lúštil.
Zo stredovej konzoly sa takmer úplne vytratili tlačidlá. Ostalo tam iba sedem najnutnejších. Všetky funkcie sa totiž ovládajú cez veľký (uhlopriečka 9,7 palca) dotykový displej. Vyzerá to úžasne a vytvára to futuristický dojem. Aj to však má svoje ergonomické nedostatky. Ak si chcete napríklad zmeniť teplotu klimatizácie a momentálne nie ste na danej obrazovke, musíte sa prepnúť na ovládanie klimatizácie a až potom môžete meniť teplotu. Je to síce iba jeden dotyk navyše, ale aj to je o jeden viac, ako keby tam boli klasické kolieska, ktorými by stačilo pootočiť.
Čo sa týka priestrannosti interiéru, je to taká chúlostivá téma. Nová „tristo-osmička“ je totiž oproti tej predošlej menšia. Toto Peugeotu veľmi kvitujem, pretože autá z generácie na generáciu zbytočne rastú a je čas s tým skoncovať. Myslím si, že Peugeot to zvládol ukážkovo. Nové auto je o 2,3 cm kratšie, no rázvor osí kolies je o 1,2 cm dlhší. Zlé jazyky hovoria, že na zadných sedadlách je menej miesta, ale pocitovo sú na tom obidve autá veľmi podobne. V tomto smere by som teda milimetre nenaháňal. Aj v novom Peugeote je miesta na zadných sedadlách dosť, pričom veľká pochvala patrí konštruktérom za to, že na trošičku menšom pôdoryse dokázali zväčšiť batožinový priestor až o 72 litrov na výsledných 420 litrov.
 
Skutekutek
Čo plynie z markantne zníženej hmotnosti? No predsa výrazne lepšia dynamika. Okrem iného aj nižšia spotreba. Vzhľadom na to, že starý Peugeot s týmto motorom bolo naozaj svižné auto, čakal som, že nová „tristo-osmička“ so 156 koňmi pod kapotou bude lietať ako strela. Hneď po prvých kilometroch však prišlo vytriezvenie. Už vieme, že žiadnych 140 kg sa nekoná. Nová auto je konkrétne s týmto motorom oproti predchodcovi ľahšie o 64 kg. To je síce tiež celkom dosť (o dámu na sedadle spolujazdca menej), ale nie je to tých 140 kg. Keď si pozrieme údaje o zrýchlení z nuly na stovku, starý model zvládal tento šprint za 8,8 sekundy. Novinka je ešte o pol sekundy pomalšia (9,3 s) napriek tomu, že je o dosť ľahšia. Neviem, čo sa tam stalo, zrejme za to môžu dlhšie prevody, ale nový Peugeot 308 proste nie je tak svižné auto, ako bol jeho predchodca.
Aspoň že situáciu zachraňuje spotreba paliva. V meste sme jazdili za niečo vyše sedem litrov. Podobným tempom (7,2 l/100 km) ubúda benzín z nádrže aj na diaľnici, kedy motor pri 130 km/h točí 2 500 ot./min. Pri jazde mimo mesta po okresných cestách sa dá spotreba paliva udržať pod hranicou šiestich litrov.

Ako v bavlnke

Výrazný pokrok sa dá pozorovať aj v jazdných vlastnostiach. Auto je o čosi komfortnejšie, no pritom citeľne stabilnejšie v zákrutách. Pochváliť musím aj účinok bŕzd. Podvozok je skrátka veľmi vydarený v každom smere a naozaj si zaslúži veľkú pochvalu. Tá nepochybne patrí aj odhlučneniu. Nový Peugeot 308 skvelo filtruje hluk nie len od kolies, ale aj od motora. Ten je až tak tichý, že prevodovka je hlučnejšia. A to už je čo povedať, pretože prevodovka vydáva iba minimálny hluk.

Resumé
Od nového Peugeotu 308 sme toho čakali veľa. Je naozaj v každom smere iný ako jeho predchodca, no bohužiaľ to nie je po každej stránke zlepšenie. Podľa mňa je nový model krajší, ale to je subjektívna a menej podstatná vec. Priestrannosť interiéru je zhruba na rovnakej úrovni, ale novinka má výrazne väčší kufor. Čo sa týka ergonómie, tá padla za obeť extravagantnosti. V prípade modelu 1.6 THP (156 k) sa zhoršila dynamika, ale zlepšila spotreba. Čo sa týka komfortu a jazdných vlastností, tam má jednoznačne navrch nový model. Aký záver si z toho vyvodiť? Neviem, či sa toto auto bude páčiť zarytým „Peugeoťakom“, pretože je to niečo úplne iné. Vďaka tomu má ale tento model oveľa vyššiu šancu pritiahnuť nových zákazníkov. Napriek všetkému vo mne nový Peugeot zanechal pozitívny dojem, no určite nie tak pozitívny, aký som čakal.

Základná cena modelu
 – Peugeot 308 1.2 VTi Access: 12890 € 
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308 1.6 THP (156 k) Allure: 19960 € 
Registračná daň na testované auto: 477€

""

Nový hatchback nižšej strednej triedy od Peugeotu si síce ponechal staré označenie 308, no okrem neho nemá so svojim predchodcom spoločné takmer nič. Vývoj začínal na čistom liste papiera a výsledok je viac než zaujímavý.