TEST: Peugeot 3008 HYBRID4 | Evolučný stupeň

2079

Peugeot prešiel v posledných dvoch dekádach radikálnou zmenou. Značka momentálne prináša portfólio modelov, na ktorých neviete nájsť žiadne zásadné chyby. Teraz sa koncern PSA poriadne vyhecoval a svoje veľmi podarené SUV Peugeot 3008 HYBRID4 počastoval výkonom 300 koní. Trošku odvážne či zbytočné, poviete si… no budete pekne na omyle.

Na toto auto som bol skutočne veľmi zvedavý. Peugeotu a ich smerovaniu v poslednej dobe fandím. Ponuka SUV značky vyzerá famózne a na každom z nich je skutočne ťažké hľadať nejaké zásadné chyby.

Peugeot 3008 HYBRID4 ma však zaujal tabuľkovými hodnotami, ktoré som chcel pocítiť na vlastnej koži, odkedy som o novinke čo i len započul. Ako to dopadlo?

Nový VW TIGUAN

Stealth technológia

Tento výraz je známy hlavne vo vojenskom letectve a označuje stíhačky neviditeľné pre radarové systémy. Podobnú technológiu aplikoval Peugeot svojmu novému „bombardéru“. Mať výkon 300 koní a nepovedať o tom širokému okoliu je dokonalou ukážkou nenápadného sexepílu.

Trojica emblémov HYBRID4 je prakticky jediným poznávacím znamením prítomnosti najvýkonnejšieho pohonu z ponuky

Plug-in hybridný model nedostal špeciálne aerodynamické disky, špeciálnu prednú masku či vulgárne krídlo. Okrem „deklu“ pre nabíjací konektor a trojice emblémov HYBRID4 nenájdete na aute nič, čo by prezrádzalo jeho masívny potenciál. Najvyššia výbava GT pridáva do celého súboru prvkov iba 19-palcové disky Washington a emblémy „GT“ na spodku A-stĺpika.

Kapsula z budúcnosti

Po dlhých hodinách sedenia za volantom sa mi z interiéru 3008 vystupovalo pomerne ťažko. Je to veľmi príjemný priestor pre trávenie dlhých ciest. Páčia sa mi moderné textílie, spracovanie materiálov, kvalitný dojem z ovládačov a svieži pocit z toho, že sedím v niečom odvážnom a modernom.

Veľmi konkrétne definovaný priestor pre spolujazdca môže silnejšie stavaným postavám pri pohodlnom rozvaľovaní na dlhých cestách mierne prekážať

Pritom samotný model je na trhu už niekoľko rokov. Miesto spolujazdca môže pre širokú stredovú konzolu pôsobiť menej priestranne. Jednoducho sa tam nedokážete pohodlne rozvaliť s nohami naširoko.

Tlačidlá hlavných funkcií palubného systému sú síce vyhotovené z plastu, no v tak excelentnej kvalite, že sa ich budete dotýkať len tak pre radosť

Na zadných sedadlách sa so svojimi 185 centimetrami posadím „za seba“ s rezervou a pohodlne. Dokonca aj nepriek tomu, že som si začal v poslednej dobe nastavovať sedadlo šoféra ďalej od volantu. Pokiaľ máte dva metre, môžete mať problémy.

Na pohľad to možno nevyzerá nijak vábivo, no vďaka anatomickému tvaru zadných častí predných sedadiel majú pasažieri dostatok komfortu.

Pohodlne sa na zadných sedadlách poskladáte v máloktorom aute. Batožinový priestor nijakým spôsobom neutrpel pridaním plug-in hybridného pohonu. Aj naďalej ponúkne objem 520 litrov meraných podľa metodiky VDA, k čomu pridáva sekcie úložných priestorov pod podlahou kufra.

Čisté svedomie

Keďže ide o hybrid do zásuvky, bolo nutné sa pozrieť na jeho elektrický potenciál. Nabitie skrz klasický AC konektor trvalo približne 2 a pol hodiny, pretože modely PHEV nedisponujú rýchlonabíjacími konektormi na jednosmerný prúd. Tento úkon ma vyšiel na čiastku 2,24 eur prostredníctvom neviazaného základného programu ZSE ECO.

Nabitie plnej kapacity batérie 11,2 kWh vám potrvá približne 2,5 hodiny
Zdroj: Redakcia

Krúžením po večernej Bratislave som vybil batériu do prvého naštartovania spaľovacieho motora po vzdialenosti 45 kilometrov. Spotreba nepatrí k najdokonalejším údajom, no spadá do kategórie lepších výsledkov s priemerom 20,8 kWh na 100 km. To znamená, že pokiaď prejdete denne okolo 40 kilometrov na ceste z a do práce v blízkom okolí mesta, tankovať palivo nebudete musieť niekoľko týždňov.

Kráľ priameho smeru

Postupne sme sa teda dostali k technike, ktorou je 3008 HYBRID4 vybavené. Pod prednou kapotou sa nachádza 1,6-litrový benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom. Ten už sám o sebe posiela na predné kolesá výkon 147 kW/200 koní a maximálny krútiaci moment 300 Nm. Prednú nápravu zásobuje ďalšou porciou „šťavy“ elektromotor s výkonom 81 kW/110 koní. Ako už naznačuje číslovka 4 v názve modelu, tento Peugeot disponuje pohonom všetkých kolies.

Samotný 1,6-litrový benzínový štvorvalec je poriadna šelma. Dvojica elektromotorov vás dokáže čertovsky rýchlo rozhýbať.

Zadnú nápravu má úplne na starosti ďalší elektromotor s výkonom 83 kW/113 koní. Zložitá technika prináša svoje plusy, ale aj mínusy. So systémovým výkonom 221 kW/300 koní a krtútiacim momentom 520 Nm dokážete v šprinte na stovku zahanbiť Hyundai i30 N, 300-koňové SUV Jaguar F-Pace alebo remízovať s Porsche Cayenne vo svojej základnej motorizácii. Vďaka týmto údajom sú dynamické parametre a senzácia zo zrýchlenia ohromné.

Tiež ma v dobrom prekvapili schopnosti pohonu v teréne. Síce so systémom neviete pracovať tak citlivo ako s klasickým mechanickým pohonom, na terénnom polygone zvládol prakticky všetky prekážky s výnimkou kríženia náprav do 30-stupňového stúpania. Ten však dá zabrať aj samotným off-roadom.

Kde sa prejavuje hmotnosť tohto komplikovaného balenia, sú rozhodne zákruty. Peugeot 3008 HYBRID4 sa síce nijak nepríjemne nenakláňa či neposkakuje, no podvozok je výraznejšie ladený na komfort, čím utrpela obratnosť auta.

Účtovné šialenstvo

Ako som sa zahľadel do cenníka, uvedomil som si jednu vec. Pokiaľ by ste si vybrali Peugeot 3008 HYBRID4 vo výbave GT-Line a priplatíte si za parkovaciu kameru, ušetríte oproti najvyššej výbave okolo 2500 eur.

Celý interiér je kvalitatívne na vysokej úrovni

V tom momente sa dostávate na čiastku 45 440 eur, čo je podobné cenovkám veľkých neprémiových kombi. Žiadne z nich vám ale neponúkne takýto výkon a možnosť jazdiť čisto na elektrickú energiu. V Peugeote si musia účtovníci trhať vlasy. To by ste mali využiť. Stále si myslím, že autá tohto typu sú len medzistupňom k plnej elektrifikácii a sú akýmsi evolučným prvkom v automobilovej histórii.

Základná cena modelu – Peugeot 3008 1.6 Hybrid 225k e-EAT8 ALLURE: 38 490 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 3008 1.6 Hybrid4 300k e-EAT8 GT: 48 490 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2016
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 435 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + 2x elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147(200)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300/3000
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)/ot./min.]:221(300)
Najvyšší krút. moment sústavy[Nm/ot./min.]:520
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,4/6,2/6,3
Elektrický dojazd WLTP (km)65
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:520/1482
Objem nádrže [l]:43
Prevádzková hmotnosť [kg]:2000
Rozmer pneumatík:225/55 R18 V
Dĺžka [mm]:4447
Šírka [mm]:1841
Výška [mm]:1624
Rázvor [mm]:2675