TEST: Opel Vivaro – Lístok prosím

2197
" "

Na poslednej výstave úžitkových vozidiel v Hannoveri Opel predstavil osobnú verziu modelu Vivaro s prívlastkom Combi. Keďže ide prakticky o „osobák“, len s deviatimi sedadlami, dali sme mu šancu.

Nemecká automobilka s bleskom v logu má naozaj bohaté portfólio modelov. Široké zastúpenie má aj medzi úžitkovými vozidlami, no tým sa ja veľmi nevenujem. Na „úžitkáče“ je odborník skôr kolega, ale keďže toto auto bolo aj podľa technického preukazu charakterizované ako osobné vozidlo, vyfasoval som ho na test ja.

Estetická úžitkovosť

Druhá generácia modelu Vivaro ponúka okrem modernejšieho vzhľadu aj viac vnútorného priestoru. Porovnávať ho však s predošlou verziou by bolo ako porovnávať Kaspické a Čierne more. Miesta je tam habadej a ešte trochu viac. Aj v deväťmiestnej konfigurácii je k dispozícii ešte 1 800 litrov pre batožinu. Obidva rady zadných sedadiel sa však v prípade potreby dajú vybrať, takže Vivaro Combi sa dá ľahko premeniť na plnohodnotnú dodávku. Netreba zabúdať ani na množstvo praktických odkladacích priestorov. Niektoré z nich sú tak veľké, že sa tam môže zatúlať aj nejaké menšie dieťa. Škoda len, že posuvné dvere na strane vodiča sú iba za príplatok. Štandardne je totiž Vivaro vybavené iba jednými posuvnými dverami na strane spolujazdca. Vzadu sú krídlové dvere, cez ktoré až tak dobre nevidno. Tie sú nenahraditeľné v úžitkovej verzii, najmä pri nakladaní paliet, no osobnej verzii viac pristanú dohora výklopné dvere. Tie sú k dispozícii samozrejme tiež, ale opäť za príplatok. Cúvania sa však báť nemusíte. Okrem parkovacích senzorov vám pomôže aj cúvacia kamera.

Dvojitá porcia

Na pohon nového Vivara slúži výlučne 1,6-litrový naftový motor. Uznávam, znie to šokujúco – tak veľké auto a iba „jedna-šestka“ pod kapotou. My sme však testovali jej najsilnejší variant, ktorý je dopovaný hneď dvomi turbodúchadlami. Výsledkom je výkon 103 kW (140 k) a hlavne 340 Nm, čo ani na tak veľké auto nie je vôbec zlé. S týmto biturbom sa dá dokonca aj bezpečne predbiehať, len pritom treba prekonať odpor plynového pedálu. Ten má akoby dve „podlahy“. Naozaj mi to pripadalo, akoby sa to druhé turbo zapínalo až potom, čo som plyn na „pseudopodlahe“ zatlačil ešte viac a pedál sa prepadol ďalej. Dovtedy auto zrýchľovalo s ohľadom na spotrebu, no po prekonaní tej zarážky dokáže naozaj slušne potiahnuť. Viac ma však prekvapovala spotreba. Veď v meste som s týmto kolosom jazdil za menej ako sedem litrov a mimo mesta tiež. Jedine na diaľnici, kde už zaúradoval aerodynamický odpor, mi palubný počítač vyrátal priemer osem litrov nafty na 100 km. Otáčkomer však aj pri rýchlosti 130 km/h vďaka dobre odstupňovanej šesťstupňovej manuálnej prevodovke ukazoval pohodových 2 500 ot./min.

Resumé

Ak máte veľkú rodinu, najlepšou voľbou pre vás bude asi nejaké to „MPV-čko“. Ak máte ale skutočne veľkú rodinu, alebo je iba vašou osobnou hymnou pesnička od Elánu – Neviem byť sám, potrebujete Opel Vivaro. Primárne je však toto auto určené pre drobných autodopravcov. V prípade nového modelu im spraví radosť nielen priestor a pohodlie na palube, ale najmä to, že budú jazdiť za mimoriadne nízke náklady.

Základná cena modelu –Opel Vivaro Combi L1H1 1.6CDTI (66 kW) Base: 19950 € bez DPH
Základná cena testovanej verzie – Opel Vivaro Combi L1H1 1.6 CDTI BiTurbo (103 kW) BusinessEdition: 23 750 € bez DPH
Záruka: 5 rokov/150 000 km, rozšírenie za príplatok
Registračná daň: 327 €

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1598
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
103/ 3500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
340 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
7,2 / 5,7 / 6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
1800/2900
Objem nádrže (l):
80
Prevádzková hmotnosť:
1976
Rozmer pneumatík:
205/65 R16
Dĺžka (mm):
4998
Šírka (mm):
1956
Výška (mm):
1971
Rázvor (mm):
3098