TEST: Opel Astra – biela labuť

2316
" "

Asi najvýznamnejšou zmenou v rámci faceliftu Astry je výmena dlhoročne používaného naftového agregátu 1.7 CDTI za nový, úspornejší a tichší motor 1.6 CDTI. Druhým highlitom testovanej Astry bol už známy unikátny integrovaný nosič na bicykle FlexFix, ktorý obohatil použitie auta aj na spoločné trávenie voľného času pri športe.

Svieži dizajn

Astra ešte stále čerpá z nadčasového dizajnu tejto generácie, ktorá bola na trh uvedená pred štyrmi rokmi. Už aj jej ale bijú biologické hodiny, ktoré si žiadajú niečo nové. Hoci je stále krásna a faceliftové zmeny ako výraznejšia chrómová lišta na maske, predné xenónové natáčacie svetlomety, nové hmlové svetlá sú efektné, už len predlžujú čas do príchodu novej generácie, ktorá by mala pravdepodobne prikvitnúť na budúci rok. Aj v interiéri je všetko elegantné a primerané triede a cene. Prístrojová doska je príjemná a prehľadná so stredovým multifunkčným displejom s červeným podsvietením. Niektorí Astrám a Merivám vyčítajú množstvo tlačidiel, avšak pri ponuke toľkých nastavení a informácií sa tomu niet čo čudovať. Dá sa na to zvyknúť. Som však veľmi zvedavá, ako sa „tlačidlová kauza“ v Opli bude vyvíjať v ďalšej generácii. Súčasná navigácia a jej farebný displej s výborným rozlíšením a kvalitným grafickým spracovaním je naopak stále moderný. Nie je však dotykový a predpokladám, že i toto bude v novej generácii úplne iné.

Celkom pohodlíčko

Vodičovo sedadlo má privilégium ergonomickejšieho tvaru s certifikátom AGR od nezávislej asociácie medicínskych expertov. Nastavuje sa s dostatočným rozsahom v 6-tich smeroch, má elektrickú bedrovú opierku a možnosť manuálneho predĺženia sedáku. Hlava rodiny zrejme ocení tento benefit výbavy Cosmo, tak ako jemnejšie polovičky s prichádzajúcim chladnejším počasím ocenia trojstupňové nastavenie vyhrievania oboch predných sedadiel. Ak hovorím o rodine, tak na zadných sedadlách budú pravdepodobne sedieť deti, ale ani pri pánskej jazde nikto trpieť nebude. Na hlavu je miesta dosť aj pre vysokých ľudí, pre nohy je to na hranici komfortu. Keďže je auto dostatočne presvetlené, pocitovo sa na zadných sedadlách sedí príjemne. Batožinový priestor je tiež akurát, svojim objemom patrí k priemeru triedy a v základnom stave pojme 370 litrov. Nechýbajú tu háčiky na tašky ani sieťka proti lietaniu predmetov položených na dne.

Bicykel vo vrecku

Batožinový priestor nemá dvojité dno a chýba aj rezerva. Je to daň za použitie originálneho nosiča bicyklov FlexFix, ktorý je ukrytý priamo pod podlahou a vysúva sa zo zadného nárazníka spolu so zadným EČV. Opel má so svojim FlexFixom dosť navrch oproti ostatným značkám a cyklisti by pri výbere svojho miláčika na štyroch kolesách mali voliť showroom značky Opel ako prvú voľbu obzretia sa za novým autom. Bez ďalšej montáže je nosič za cenu 590 €. Pri najlepšej snahe o ženskú samostatnosť som ale vysúvanie šuflíka nechala na chlapa. Určite v tom treba mať prax.

Šepot gazdinej

Optimálne pre náklady rodiny pumpuje nové naftové srdce, s ktorým bude spokojná každá gazdiná i gazda. Motor je citeľne tichší a kultivovanejší s minimálnym prenosom vibrácií do interiéru. Klasický klepot naftového agregátu počuť minimálne a vyššie otáčky sú sprevádzané iba jemným hlbším zvukom. Je nám jasné, že pán rodiny si svoj testosterón musí ísť vybiť na iné ihrisko, celkovo však bude spokojný. V spotrebe som sa tabuľkovým hodnotám priblížila len pri úplne krotkej jazde, stále však súhlasím s konštruktérmi, že motor je úsporný. Pri rozhodovaní o kúpe jediného auta do rodiny musí víťaz spĺňať kvantum špecifických nárokov jednotlivých jej členov. Univerzálne veci zväčša nebývajú dobré, v prípade päťdverového hatchbacku Opel Astra vo výbave Cosmo s novým 135-koňovým dieslovým motorom a tiež novým 6-stupňovým manuálom je alchymisticky namiešané vozidlo vhodné pre uspokojenie všetkých – rodičov i detí, športovcov i elegánov.

Základná cena modelu – Opel Astra 1.4 Selection: 11 590 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Astra 1.6 CDTi (100 kW) Cosmo: 17 340 €
Záruka: 5 rokov / 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku, odťahové služby po nehode 5 rokov zadarmo (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 327 €

Technické údaje:

 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
100 (136)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
320/2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
4,6/3,6/3,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
370/1235
Objem nádrže [l]:
56
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1503
Rozmer pneumatík:
225/50 R 17
Dĺžka [mm]:
4419
Šírka [mm]:
1814
Výška [mm]:
1510
Rázvor [mm]:
2685