TEST: Nissan Qashqai – všetko vidí, všetko počuje

1527
Línie karosérie sú originálne, výraz a vzhľad auta by ste ťažko porovnávali s nejakým iným modelom na trhu. Qashqai sa proste podobá iba sám na seba. Číselné označenie za názvom modelu často opisuje motorizáciu. Pri Nissane Qashqai 360 však euforických výkon 360 koní nečakajte ani zo srandy. Označenie „Qashqai 360“ znamená úroveň výbavy špeciálnej verzie.

Fešák od kosti
Brúsené 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, lesklé čierne spätné zrkadlá a strešné lišty. Zatmavené bočné sklá a obrovské panoramatické strešné okno nad hlavami posádky. Všetko sú to neprehliadnuteľné poznávacie znaky výbavy 360. Interiér sa snaží zaujať sedadlami s čiastočným koženým čalúnením, ktoré nájdete aj na dverách a dekoračnými materiálmi v kombinácii hliník + plast lakovaný čiernym klavírnym lakom. Mäkké plasty interiéru však vyzerajú paradoxne tvrdo a ich množstvom sa rozhodne nešetrilo.

Význam označenia „360“
Je to 360-stupňový výhľad z vozidla. Systém monitorovania okolia auta využíva štyri širokouhlé kamery, jednu na každej strane auta. Výstupom z nich je pohľad na auto zhora premietnutý na obrazovke systému Nissan Connect. Ten je tiež súčasťou tejto výbavy. Integruje GPS, iPod konektor, USB port a konektivitu Bluetooth. To všetko za pomoci dotykovej obrazovky. Tá je ale kameňom úrazu, nakoľko je malá a jej citlivosť na dotyk ma neraz dostala do rozpakov. Celý modul s tlačítkami pôsobí až neadekvátne lacno. Nakoniec,  presne to isté nájdete za príplatok aj v najmenšom modeli Micra.

Vydarený motor
Preplňovaný diesel s objemom 1,6 litra a výkonom 130 koní je skvelý motor. Je naozaj tichý, poskytuje vzhľadom k svojmu objemu dostatočnú dynamiku pri potešujúcom údaji o spotrebe. Jazdili sme dynamicky, bez nejakého obmedzovania sa pri rozbiehaní. V meste sme sa zmestili do 7 litrov, ale mimo mesta sa dá kľudne jazdiť aj za 4,5 a po diaľnici za 6,5 litra. Za pomoci šesťstupňovej manuálnej prevodovky – s prekvapivo krátkymi dráhami radenia – motor pri 130-tke pracuje pri 2500 otáčkach. Pri tejto rýchlosti vnímate naozaj skôr aerodymický hluk ako prejav agregátu. A aj ten vnímate vďaka koeficientu odporu vzduchu Cx 0,33 ako bežnú, nijako neobťažujúcu kulisu.
Resumé
Nie že by boli motory 1.5 dCi a 2.0 dCi zlé, ale nový agregát 1.6 dCi je presne to, čo Qashqai potreboval. Spája nízku spotrebu 1,5-litrového motora s podobnou dynamikou jazdy, akú poskytuje väčší dvojliter. Motor je teda naozaj veľmi vydarený no a vďaka špeciálnej výbave 360 teraz predstavuje Nissan Qashqai veľmi zaujímavú ponuku.
Základná cena modelu – Nissan Qashqai 1.6i Visia: 18 750 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Qashqai 1.6 dCi 360: 26 000 €
Registračná daň na testované auto: 267€
Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (cm3):
1598
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
96 / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
320 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
10,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
6,3 / 4,1 / 4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
410 / 1513
Objem nádrže (l):
65
Pohotovostná hmotnosť / nosnosť (kg):
1498 / 415
Rozmer pneumatík:
215/55 R18
Dĺžka (mm):
4330
Šírka (mm):
1780
Výška (mm):
1615
Rázvor (mm):
2630

Nissan Qashqai stretávame na cestách už od roku 2007, no stále vyzerá moderne, čo svedčí o nadčasovosti jeho dizajnu Po šiestich rokoch však prešiel menšou modernizáciou, dostal nový naftový motor a novú výbavu, a tak sme ho opäť preverili v redakčnom teste.