TEST: Nissan Juke – maskovaný samuraj

1585
O Nissane Juke už ťažko napísať niečo nové. Je to auto, ktoré v roku 2011 vytvorilo triedu SUV v rámci segmentu B. Nissanu sa už predtým podarilo urobiť dieru do sveta s Qashqaiom v segmente C, a tak skúsil podobný recept aj o triedu nižšie. Opäť to vyšlo. Napriek tomu, že má Juke veľmi svojský dizajn a pre Nissan už tradične vtipné pomenovanie, môže sa tešiť veľkej obľube. Nissan opäť našiel dieru na trhu, takže sa Juke predáva ako teplé rožky a konkurenti sa až teraz snažia naskočiť na už rozbehnutý vlak.

Diskrétnosť je prvoradá
Až na pár detailov vyzerá tento Juke ako každý iný, ktorý môžete stretnúť na cestách. Má pritom iba o 10 koní menej ako jeho športová verzia Nismo. Preto je to doslova vlk v ovčom rúchu. Niečo tušiť dávajú iba pekné 18-palcové kolesá a zdvojená koncovka výfuku. Vo vnútri vás ale privítajú športové sedadlá, hliníkové športové pedále a čierny poťah stropu. Poteší aj multimediálny systém Nissan Connect 2.0 s parkovacou kamerou a navigáciou v slovenčine. Trochu mi ale chýbalo hĺbkové nastavovanie volantu, takže úplne ideálny posed za volantom som si nevedel nájsť.

Tichý zabijak
Motor v tomto aute je naozaj podarený. Pri každom naštartovaní si výfuk veľmi decentne zabuble. Akoby vám chcelo auto naznačiť: „Pozor! Ja nie som obyčajný Juke“. Inak je zvuk motora veľmi dobre utlmený. Niekde v pozadí počuť basové dunenie koncovky výfuku, ktoré ale vôbec nepôsobí rušivo. Naopak, skvelo dotvára atmosféru za volantom tohto rýchleho auta. Motor má fakt silu. A to už aj od nízkych otáčok. Ak si k tomu prirátate nakrátko poskladanú prevodovku, človek nerobí nič iné, len radí. Škoda len, že pri radení ostávajú otáčky motora visieť hore. Konštruktéri sa takto snažia minimalizovať emisie.
Čo sa týka spotreby, v meste sme jazdili za osem litrov. Mimo neho to bolo o dva litre menej. Vzhľadom na výkon auta mi to pripadá ako veľmi prijateľná spotreba. Jediným problémom je diaľnica. Spotreba paliva sa totiž pri diaľničnom tempe pohybuje okolo deviatich litrov. Ručička otáčkomera totižto pri rýchlosti 130 km/h ukazuje 3 300 ot./min. napriek šesťstupňovej prevodovke. Ani koeficient odporu vzduchu 0,35 nepatrí medzi najlepšie, takže Juke je síce rýchle auto, ale jazda vysokou rýchlosťou sa môže trochu predražiť. Teraz by bolo namieste napísať, že keďže na diaľnici sa Juke necíti najlepšie, jeho revírom sú okresky. Bohužiaľ, ani to ale nie je pravda. Nissan Juke nepatrí medzi podvozkovo najzdatnejšie autá. Bolo robené do „mestskej džungle“ a práve tam sa aj cíti najlepšie.

Resumé
Ako som napísal hneď na úvod, Nissan Juke nepatrí medzi autá, na ktorých testovanie by som sa tešil. Vďaka motoru som však po pár dňoch zmenil názor. To auto zrýchľovalo s takým odhodlaním, až som sa prichytil, ako sa za volantom usmievam. A to sa mi v SUV často nestáva.
 
Základná cena modelu – Nissan Juke 1.6 Visia: 14 900 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Juke 1.6 DIG-T N-TEC: 21 650 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 787 €
Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1618
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
140 (190)/5600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
240 /2000-5200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
215
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,0
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
9,1/5,6/6,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
251
Objem nádrže [l]:
46
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1286-1315
Rozmer pneumatík:
225/45 R18
Dĺžka [mm]:
4135
Šírka [mm]:
1765
Výška [mm]:
1565
Rázvor [mm]:
2530

Poviem to hneď na začiatku a na rovinu – Nissan Juke sa mi nepáči. Tento ma ale dostal. Pod kapotou má totiž benzínovú „jedna-šestku“ s turbom vyladenú na 190 koní!