TEST: Mercedes-Benz A 180 d | Štvrtá dimenzia

4203

Nový Mercedes-Benz triedy A vyzerá výborne, dokáže odpovedať na vaše hlasové povely a svojou luxusnou kabínou pripomína skôr futuristický bar, než kompaktný hatchback. Naftová verzia však dodáva modelu ďalšiu dimenziu.

Pokiaľ by malo byť nové „áčko“ človekom, bude to jeden z tých ľudí, ktorí vás odrovnajú peknou tvárou, inteligenciou a organizovaným životom. Štvrtá generácia v naftovej podobe disponuje štvrtou dimenzio. Tou je schopnosť behu na dlhé trate s okúzľujúcou ľahkosťou. Z týchto hľadísk môžete uprednostniť naftový Mercedes-Benz triedy A pred väčším autom, bez prémiového loga.

Nožom do masla

Práve excelentná aerodynamika je jednou z kľúčových vlastností triedy A. „Klzká“ karoséria, ktorá prechádza vzduchom akoby sa nechumelilo, šetrí palivo, redukuje hluk v kabíne a taktiež vyzerá fantasticky.

To isté sa však nedá povedať o diskoch z paketu AMG Line. V ponuke je mnoho lepšie vyzerajúcich diskov a obetovať zopár kvapiek paliva je len drobnou daňou pre krásu. Doteraz si však na cestách mýlim nové A-čko s neodolateľne sexy sedanom CLS, vďaka ich podobným predným maskám.

Z tohto hľadiska teda nemám čo dodať. Mercedes-Benz je značkou, ktorá dokázala len nedávno vyrobiť tri sedany rôznych veľkostí, ktoré netrénované oko od seba nerozpoznalo. Šaleli sme z toho. V tomto prípade mi to však absolútne nevadí, pretože z dizajnu cítiť vzrušenie.

Najlepší z najmenších

Interiér triedy A je najlepším a najpútavejším kokpitom v rámci modelov vo svojej triede. Inžinieri a dizajnéri odviedli vynikajúcu prácu pri zmenšovaní palubnej dosky vlajkovej lode značky.

Nové „Áčko“ však nestráca talent, ktorým sa predstavil už jeho predchodca. V interiéri som sa cítil už v predošlej generácii sústredene a útulne. Premyslené rozloženie ovládacích prvkov na volante a palubnej doske dopĺňa hlasový asistent, ktorý po viac než dekáde evolúcie konečne začal rozumieť ľudskej reči.

V prípade tohto testovacieho kúsku mi robil celý týždeň spoločnosť šarmantný ženský hlas komunikujúci v angličtine. Pokiaľ nemáte dobrú výslovnosť, nemusíte sa ničoho báť. Porozumie aj menej skúseným angličtinárom.

Hlavne skromne

Malý 1,5-litrový naftový štvorvalec mnohí odpisujú ako „francúzsky“ motor a snažia sa ho zdehonestovať. Motory pod kapotami Mercedesov zdieľajú s tými v Renaultoch jedine blok motora. Všetky ostatné komponenty majú Nemci zo svojej vlastnej „špajze“. Je však evidentné, že úpravy inžinierov zo Stuttgartu padli na úrodnú pôdu.

Malý diesel je totiž kultivovanejší než naftové motory v predošlej generácii a prekvapivo, má ešte nižšiu spotrebu. Na diaľnici si vypýta pri 130 km/h smiešnych 4,8 l/100 km a v meste som dokonca z palubného počítača odčítal ešte o jeden deciliter nižšiu spotrebu.

V rámci medzimestských presunov, pri ktorých dáva „nafťák“ asi najväčší zmysel, žiadal len 4 litre na 100 km. Pokiaľ teda jazdíte trasy dlhšie než, povedzme, 30 kilometrov do práce či za povinnosťami, verzia A 180 d začne dávať dokonalý zmysel.

Čo sa týka 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky, ide o skvelý systém. Dokonca vám dovoľuje citlivejšie narábať s plynom pri parkovaní a rozbiehaní. V tomto ohľade bola predošlá generácia zľahka neohrabaná.

Dobrá rada nad zlato

Na záver by som ešte podotkol, že má trieda A veľmi dobre vyriešený podvozok. Diskami s veľkým priemerom sa však môžete pripraviť o dávku pohodlia. Pri výbere uvážte sami.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz A 160: 24 780 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz A 180 d: 27 198 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1461
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85(116)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265/1500-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:-/-/4,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:370
Objem nádrže [l]:43
Prevádzková hmotnosť [kg]:1520
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4419
Šírka [mm]:1796
Výška [mm]:1440
Rázvor [mm]:2670