TEST: Mazda 3 – stop „downsizingu“

1129
Japonská automobilka Mazda je v dnešnom automobilovom priemysle tak trochu unikát. Vodičov zážitok z jazdy totiž stavia na prvé miesto. Keď som si sadol za volant novej Mazdy 3, mal som pocit, že bola vyrobená pre mňa. Rozbehol som sa a s úsmevom na tvári som vyšiel na hlavnú cestu. Už vtedy som vedel, že to bude skvelé auto. Ten posed za volantom, riadenie, radenie (aj keď spiatočka občas štrajkovala), odozva jednotlivých pedálov, odpruženie, no proste všetko, čo súvisí so šoférovaním, je na tomto aute úžasné. V Mazde tomu hovoria „JinbaIttai“. Toto slovné spojenie v japončine označuje spojenie koňa a jeho jazdca. Konštruktéri Mazdy sú presvedčení, že autá sú nástroje, ktoré používame na prekonávanie svojich bežných fyzických schopností, a preto by mali byť „predĺžením“ našich rúk. No a bez toho, aby bol vodič s autom v takej súhre, ako je jazdec a jeho kôň, to jednoducho nejde. Jazda autom je totiž zážitkom iba vtedy, keď sú vodič a auto v dokonalej harmónii.

Ako doma
Dizajn tretej generácie Mazdy 3 je veľmi športový ako zvonku tak aj vo vnútri. Dominantou prístrojového panelu je veľký analógový rýchlomer v jeho strede. Vyzerá to výborne. Škoda len, že to veľké v strede nie je otáčkomer. Namiesto toho sa otáčkomer krčí v ľavom kúte prístrojového panelu. Nie len že je digitálny, ešte je aj malý, takže je dosť ťažko čitateľný. Keby na jeho miesto umiestnili digitálny rýchlomer, určite by to bolo šťastnejšie riešenie.
Ďalšou chybičkou krásy je bezkľúčový štart, ale nie odomykanie. Keď teda nastupujete do auta, musíte ho kľúčom odomknúť, lenže potom ten kľúč nemáte kam dať, keďže štartovanie je na gombík. Zastávam ten názor, že pokiaľ treba na nastúpenie do auta použiť kľúč, mal by ten kľúč následne smerovať do spínacej skrinky. Tam je jeho miesto. Pokiaľ na štartovanie kľúč netreba, nemalo by auto obťažovať majiteľa tým, že ho musí vybrať, aby si auto domkol. Potom iba hrká v jednom z odkladacích priestorov, kam ho odložíte. Pri vystupovaní ho potom treba hľadať…no celé zle s týmito polovičnými riešeniami. Podobne ako navigácia. Ale tu sa aj tá polovica práce určite ocení – auto je kompletne v Slovenčine, čo je chvályhodné, len tetuška z navigácie na vás hovorí po anglicky.
Tu som skončil s kritikou. A ak si všimnete, sú to naozaj len drobnosti. Mazda 3 je totiž po všetkých stránkach perfektné auto. Je dostatočne priestranná a nech už si vyberiete ktorékoľvek sedadlo, cítite sa v nej ako doma. Nebudeme sa tváriť, že Mazda má patent na všetko – ovládanie hlasitosti na stredovom tuneli je inšpirované novým Audi A3, ovládanie multimediálneho systému zas pripomína systém iDrive z BMW. Nevadí, všetko to dokonalo funguje a hlavne je to azda prvýkrát, kedy podobné riešenia nachádzame v cenovo dostupnom aute. Na záver tejto state ešte jedna veľká pochvala navigácii – pri jazde po diaľnici vždy ukazuje tri najbližšie výjazdy – ako sú ďaleko, o aký čas k ním dorazíte a či sa tam nachádza čerpacia stanica, reštaurácia, odpočívadlo alebo servis vám oznámi jednoduchou ikonou.

„Rightsizing“
Mazda podľa všetkého zamestnáva tých najtvrdohlavejších konštruktérov na svete. Celý svet paušálne znižuje objemy motorov a následne vzniknuté malé motory vo veľkom prepĺňa. V Mazde sa ale nenechali strhnúť davom. Najmenší motor v novej „Trojke“ má 1,5-litra, pričom my sme testovali benzínový dvojliter. Samozrejme bez turba. Motor má na svoj objem až prekvapivo malý výkon – iba 88 kW (120 k). Viac majú aj niektoré atmosférické „jedna-šestky“, ale tento motor ťažko vôbec s niečím porovnávať. Má kompresný pomer 14:1, čo je u benzínových motorov rekordne vysoká hodnota. Aj vďaka nej dokáže pracovať pri prekvapivo nízkych otáčkach (pri 60 km/h si už pýta zaradiť šestku). Motor má teda pôsobivý ťah, ktorý paradoxne nepoľavuje ani vo vysokých otáčkach. Škoda len, že ho umŕtvili neskutočne dlhou prevodovkou. Na dvojke dokáže toto auto prekonať hranicu 100 km/h.
Vďaka dlhej prevodovke, vysokému kompresnému pomeru a v neposlednej rade aj vynikajúcej aerodynamike a nízkej hmotnosti má tento benzínový dvojliter sympatickú spotrebu paliva. V meste sme jazdili za sedem litrov benzínu. Mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo 5,5 l/100 km. Pri jazde po diaľnici nám palubný počítač vyrátal priemer 6,3 litra naturalu na každých 100 km. Otáčky motora sa pri rýchlosti 130 km/h pohybujú niekde okolo 2 600 ot./min. (ťažko to povedať presne, otáčkomer je veľmi malý a neprehľadný).

Resumé
Na celej tej originálnej filozofii automobilky Mazda je najkrajšie to, že tie reči o jazdcovi a jeho koňovi nie sú iba prázdne marketingové „žvásty“, ale že ich autá naozaj také sú. Človek o tom nemusí vedieť vôbec nič. Ale posaďte ho za volant Mazdy a rýchlo si uvedomí, že toto auto je akési iné ako tie ostatné. Že mu sedí viac. A o tom to proste je. Myslím si, že Mazda si zvolila veľmi dobrú filozofiu a nová generácia Mazdy 3 je toho len ďalším dôkazom.

Základná cena modelu
 – Mazda 3 sedan G100 Challenge: 15990 € 
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 sedan G120 Attraction: 18 590 € 
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 217 €
 
""
Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
88 (120)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
210 /4000
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,5/4,3/5,1
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
419
Objem nádrže [l]:
51
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1275
Rozmer pneumatík:
205/60 R16
Dĺžka [mm]:
4580
Šírka [mm]:
1795
Výška [mm]:
1450
Rázvor [mm]:
2700

Spoľahlivosť, bezpečnosť, priestrannosť, bohatá výbava, nízka cena, pútavý dizajn a výborné jazdné vlastnosti boli doteraz považované za atribúty nezlúčiteľné v jednom aute. Nová Mazda 3 sa pokúša túto hypotézu vyvrátiť.