TEST: KIA Sorento Hybrid⎜Silná osobnosť

2687
Zdroj: František Pisarovič

Najväčší európsky model automobilky KIA je už tradične Sorento – výborné a gigantické vozidlo s výnimočnou úžitkovou hodnotou. Predchádzajúce generácie však mali jeden malicherný problém, ktorý sa nová generácia rozhodla napraviť. A viete čo? Vyšlo jej to.

Nechápte ma zle, staršie Sorento bolo výborné auto. Nikdy ste si ho však nekupovali kvôli charizme či aure prémiovosti. Skôr ste nakráčali do showroomu so slovami: “Dobrý, prosím si 5 metrov dobrého SUV.”

Nové Sorento ide konečne s dobou. A ide mu to výborne!
Zdroj: František Pisarovič

Časy sa menia

KIA o tomto “probléme” veľmi dobre vedela, preto navrhla novú generáciu Sorenta tak, aby vykonávala presne to isté a presne tak dobre, no o trocha viac sexy. Úspešnosť tejto taktiky je zrejmá už na prvý pohľad: 4 810 mm dlhá karoséria tentoraz stavia na vyváženej hre ostrých hrán a rozsiahlych plôch.

Karoséria plná rozľahlých plôch je teraz posiata viacerými prvkami zvyšujúcimi vizuálne napätie.
Zdroj: František Pisarovič

Pozorné oko si všimne niektorých jemne samoúčelných výstrelkov, akými je napríklad naznačenie C-stĺpika striebornou “plutvou” alebo dekoráciou medzi blatníkom a prednými dverami. Sú to veci, ktoré nemusia rezať každému zákazníkovi, no je možné, že bez nich by Sorento pôsobilo až príliš plano. Jedno je isté: Na rozdiel od predchádzajúcej generácie je na tomto Sorente naozaj čo fotiť.

Sorento sa z týpka ťahajúceho nitkami na pozadí stalo týpkom na pódiu.
Zdroj: František Pisarovič

Keďže sa dnešné Sorento orientuje viac na cesty ako na terén, jeho celkom civilná svetlá výška 174 milimetrov mu nerobí veľa problémov. Práve naopak, cestné zameranie dovolilo postaviť Sorento na rázvore až 2 815 milimetrov.

Zozadu pripomína americký Telluride, ktorý si u nás viete doviezť len individuálne.
Zdroj: František Pisarovič

Krása veľkosti zostáva

Horeuvedené okolnosti naznačujú, že Sorento bude vnútri veľkorysé. Áno, je. Lenže prekvapivým leitmotívom interiéru sa teraz stáva kvalita, a to v niekoľkých smeroch. Kvalita spracovania, kvalita použitých materiálov, kvalita ergonómie a kvalita dizajnu, toto všetko útočí na tie najlepšie značky v danom segmente. Možno až na prebytok lesklého čierneho dekoru, ale to je malichernosť.

Priestranný interiér ponúka veľa kvality a ešte viac miesta a odkladacích priestorov.
Zdroj: František Pisarovič

Nové je tu vlastne úplne všetko okrem vysokej úrovne vašej spokojnosti, tá zostala zachovaná. Testované vozidlo bolo vybavené interiérom s kombináciou béžového a čierneho čalúnenia, ktoré pôsobí atraktívne, no prekvapivo nie groteskne. K decentnému dojmu prispievajú zvolené odtiene plastov a fakt, že väčšina z nich je mäkčených. Nevymäkli len spomínané čierne dekory a imitácia hliníka, ktorá dokonca aj na dotyk chladí ako hliník.

Nové je tu všetko, len ten vycibrený zmysel pre praktickosť zostal tam, kde mal.
Zdroj: František Pisarovič

Veľmi vydarené je ambientné podsvietenie interiéru, ktoré si viete nastaviť aj v individuálnych odtieňoch farieb, nie len v prednastavených. Okrem samoúčelností je však interiér Sorenta plný praktických a domyslených riešení. Začnime napríklad veľkým množstvom objemných odkladacích priestorov, pokračovať môžeme výborným 10,25” displejom vynikajúceho infotainmentu a ešte väčším 12,3” prístrojovým panelom s príkladnou variabilitou zobrazovania.

Poteší vynikajúci multimediálny systém s výbornou akustikou v interiéri.
Zdroj: František Pisarovič

V kontexte obrovského priestoru zamrzí snáď len odkladací priestor pre fľašu vo vodičových dverách, do ktorého sa pohodlne vojde maximálne pollitrovka. To je však jediná vec, ktorá bude mať v Sorente málo miesta. Pre posádku je ho dosť v pozdĺžnom aj priečnom smere, v druhej a dokonca aj v tretej rade! Jasné, v poslednom prípade treba rátať s kompromismi, no predsa by som priestorovú ponuku nazval ako plnohodnotnú (ak nemáte 190 cm plus). Ja – podpriemerný Európan – by som vzadu zvládol aj Chorvátsko a späť.

Volič šesťstupňovej automatickej prevodovky je otočný, podobne aj ovládač šiestich jazdných režimov.
Zdroj: František Pisarovič

V 5-miestnej konfigurácii pojme Sorento až 608 litrov batožiny, v 7-miestnej ešte stále slušných 179 litrov. Ak sa však rozhodnete pre masové sklápanie sedadiel, dostanete až 1 996 litrov priestoru pre náklad!

V základnom usporiadaní poskytuje Sorento 608 litrov batožinového priestoru, s vyklopeným tretím radom sedadiel má stále pekných 179 l.
Zdroj: František Pisarovič

Prekvapivo priamy

Ak v predchádzajúcej generácii hralo Sorento rolu skôr ťažkopádneho a komfortného spoločníka, v novej generácii už začalo viac dbať o svoju kondičku nielen vzhľadom, ale aj jazdnými vlastnosťami. Pomáha jej v tom aj hybridný agregát, ktorý sa skladá zo známeho prepĺňaného benzínového štvorvalca 1,6 T-GDi s výkonom 132 kW (180k) a krútiacim momentom 265 Nm.

Sedadlá nemajú zrovna najväčšie bočné vedenie, sú však príkladne pohodlné.
Zdroj: František Pisarovič

Prevažne mimo jeho funkčného spektra 1500 – 4500 ot./min. mu pomáha elektromotor so 44 kilowattmi a takmer identickým krútiacim momentom 264 Nm. Batéria hybridného systému má síce len malú kapacitu – 1,49 kWh – no podobne nízku hmotnosť (55 kg). Pomocou rekuperácie ju však pri bežnej jazde len málokedy natrieskate doplna.

Hybridná jednotka založená na 1,6 T-GDi dáva dovedna sympatických 169 kW (230 k).

Dovedna je systém dobrý na sympatických 169 kilowattov (230 k) celkového výkonu, krútiace momenty oboch jednotiek sa efektívne sčítajú na hodnote 350 newtonmetrov. Rozdielom medzi Sorentom a, povedzme, japonskou konkurenciou je však v použití šesťstupňového automatu, ktorý sa (prirodzene) správa úplne inak ako e-CVT systémy s variabilným prevodom.

Prístrojový panel má so svojimi 12,3″ ešte väčšiu uhlopriečku ako displej infotainmentu. To si dovoľ!
Zdroj: František Pisarovič

Za jazdy je možné rozlíšiť prácu elektromotora a prácu spaľovacej jednotky, pričom si zodpovednosť za pohyb medzi sebou skôr efektívne prehadzujú. Elektromotor pomáha rozbehnúť auto v medzičasoch, keď sa 1,6 T-GDi ešte len potrebuje nadýchnuť, a naopak. Systém je krásne priamy a dokáže efektívne zatlačiť do sedadla.

Sorento sa na ceste cíti ako doma. A čím je tá cesta dlhšia, tým viac doma sa cítite vy.
Zdroj: František Pisarovič

Aj podvozok dostal priamejšie naladenie. Svoju hybnosť Sorento využíva veľmi efektívne, cez menšie nerovnosti sa vďaka vysokej neodpruženej hmotnosti dostane ladne, nie však plavne. Prekvapením je pohon, ktorý aktívne pracuje so zadnou nápravou (nech ho máte v akomkoľvek režime, ktorých je teraz dokonca 6).

Pohon auta si elektromotor so spaľovákom prehadzujú prekvapivo priamo.
Zdroj: František Pisarovič

A potom je tu hospodárnosť. Tento kontinent na kolesách sa v meste dokáže pohybovať za menej ako osem litrov na stovku, diaľnica si vypýta mierne viac (8,4 l/100 km), s narastajúcou rýchlosťou sa však celkom exponenciálne zvyšuje. Podobné je to však aj mimo mesta, kde je zase výrazne menšia – nameraná hodnota 6,3 litra na stovku je na auto tejto veľkosti takmer dojemná.

Daddy cool. Sorento si dnes nekúpite len pre jeho praktickú stránku, ale aj kvôli štýlu. Výborne!
Zdroj: František Pisarovič

Hodnota za peniaze

Nové Sorento vám musím odporúčať, aj keby sa mi osobne nepáčilo (čo stredne platilo o minulej generácii). Keďže sa však nová generácia naučila ku všetkému aj efektne vyzerať, už jej takmer niet čo vytknúť. Nové Sorento je opäť skvelé auto, ktoré by ste mali vziať do úvahy.

Základná cena modelu – KIA Sorento 2,2 CRDi A8 DCT 4WD: 42 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Sorento Hybrid A6 4WD Gold: 46 990 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km
Registračná daň: 625 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:169 (230)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:350
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,0
Spotreba - kombi [WLTP, l/100 km]:6.8 - 7,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:608
Objem nádrže [l]:67
Prevádzková hmotnosť [kg]:1847 - 2006
Rozmer pneumatík:235/55 R19
Dĺžka [mm]:4810
Šírka [mm]:1647
Výška [mm]:1700
Rázvor [mm]:2815