TEST: Hyundai Kona | Odvaha sa cení

466

Hyundai Kona na ceste jednoducho neprehliadnete. Či už vo vás vyvolá jeho odvážny dizajn pozitívne alebo negatívne emócie, jedno je isté. Obzriete sa za ním.

Musela to byť strašná párty. Inak si totiž dizajn Hyundaia Kona neviem vysvetliť. Svetlo sem, svetlo tam. Predná časť vyzerá, akoby na ňu ten najveselší dizajnér, ktorého poslali do skladu pre nejaké svetlá, vysypal celý kýbel svetlometov. Namiesto toho, aby si partička umelcov nejaké vybrala, nechala ich tam všetky, len ich trochu poupratovali. V prednej časti sa dá spolu s odrazkami na bokoch narátať až osem svetiel. Nejde však len o tú prednú časť. Zjavne to bola dlhá noc a dizajnéri sa medzi sebou nevedeli dohodnúť, kto bude mať posledné slovo. Kona skrátka vyzerá, akoby ju nevedeli prestať dizajnovať a do poslednej chvíle pridávali nejaké ozdoby a vylepšenia. Výsledkom je po dizajnovej stránke nepochybne najodvážnejší model nielen značky Hyundai, ale možno aj celého segmentu B-SUV, ktorý medzičasom narástol do slušných rozmerov. Nie je to auto, ktoré sa bude páčiť každému, ale to je pri zaujímavých autách bežné. Kona spadá presne do tej kategórie áut, ktoré buď milujete, alebo nenávidíte.

Umiernený interiér

Interiér tak trochu kontrastuje s netradičným exteriérom. Čakal by som palubnú dosku ako od Picassa, ale vo vnútri to vyzerá celkom normálne a navyše aj veľmi útulne. Na prvý pohľad interiérpôsobí dosť hodnotne, ale pri hlbšom skúmaní človek zistí, že použité materiály nie sú najkvalitnejšie. OK, možno sa na materiáloch trochu šetrilo, ale podstatné je, že je to všetko veľmi precízne zapasované. Nič nevŕzga ani nepraská, vďaka čomu vo finále pôsobí interiér kvalitným dojmom. Po dizajnovej stránke ho pomáhajú oživiť detaily kontrastnej farby. Na výber sú dva odtiene: oranžová a limetková, ktoré perfektne ladia s tými najkrajšími lakmi karosérie, ktoré sú pre Konu dostupné.

Interiér je v porovnaní s exteriérom podstatne konzervatívnejší. Potešia však kontrastné prvky ladiace s farbou karosérie, ktoré ho pekne oživujú.

Imidžovka

Kompaktné SUV sú obľúbené najmä preto, že oproti štandardným hatchbackom sú praktickejšie a ponúkajú o niečo viac miesta. Teda, vraj. Taká je teória. V skutočnosti ich aj tak všetci kupujú iba kvôli vyššiemu posedu, možno imidžu a falošnému pocitu väčšej bezpečnosti. Pravda je však taká, že niektorí konkurenti ponúkajú aspoň posuvné zadné sedadlá. Hyundai Kona je predovšetkým o dizajne. Nemá ani posuvné sedadlá, ani príliš veľký kufor. Niečo mi však našepkáva, že vďaka tomu odvážnemu dizajnu, to pre Konu nebude žiadny problém.

S objemom 361 litrov nie je kufor najväčší, ale je väščí ako má i20 a menší ako v i30, takže misia je splnená.

Vrchol ponuky

Testovali sme tú najnamakanejšiu Konu, aká je v ponuke. Pod kapotu mala 1,6-litrový benzínový štvorvalec s turbom a vďaka nemu 177 koní. S takýmto stádom pod pravým členkom sa jazdí veľmi dobre. Situáciu občas komplikovala váhavá prevodovka, ale inak je jazdný prejav Kony suverénny. Poteší aj prítomnosť pohonu všetkých štyroch kolies, čo pri týchto kompaktných SUV nie je samozrejmosťou. Asi je vám však jasné, že sa nám tu stretáva viacero faktorov, ktoré nevplývajú práve najlepšie na spotrebu paliva: vyššia karoséria, silný benzínový motor, automat, štvorkolka. Výsledkom je zhruba deväť litrov benzínu na každých 100 km mestskej prevádzky. Mimo mesta sa však dá zmestiť aj do siedmich litrov. Pri ustálenej 130-tke nám palubný počítač vyrátal diaľničný priemer 8,6 l/100 km, zatiaľ čo motor na siedmom prevodovom stupni pri tejto rýchlosti točil 2 600 ot./min.

Skrytý talent

Mne osobne sa na Kone najviac páčil podvozok. Napriek tomu, že je to stále segment B, to auto má dospelácke jazdné vlastnosti. Je to SUV s vyššou stavbou karosérie, ale v zákrutách sedí ako prikované a nerozhodia ho ani nerovnosti. Naopak, vie si s nimi veľmi dobre poradiť. Žiadne nadmerné buchoty či nárazy od náprav sa neozývajú. Presne tak, akoby ste to od SUV očakávali. Mimochodom, zadná náprava má viacprvkové zavesenie kolies, ktoré je výsadou 1,6-litrového motora. Trojvalcový jednoliter ju nemá.

Resumé

Hyundai Kona je taký automobilový Gérard Depardieu. Zlomený nos, mierne napuchnutá tvár, ale niekde za tou nie práve najpríťažlivejšou fasádou, sa skrýva obrovský talent. Jazdí naozaj krásne a v podstate mu nie je čo vyčítať. Mierne nedostatky v praktickosti vyvažuje silnou osobnosťou a originálnym dizajnom, ktorým si vás jednoducho získa. Jedine, žeby nie. Taký je osud áut, ktorých dizajn sa nesnaží vyhovieť každému. Veľmi však Hyundaiu kvitujem, že má vo svojom portfóliu zastúpené obidva druhy. Napríklad taký Hyundai i30 s jeho nekonfliktným dizajnom sa musí páčiť, hádam, každému. Kona je pre individualistov, extrovertov a s touto motorizáciou aj takých víkendových pretekárov.

Základná cena modelu – Hyundai Kona 1.0 T-GDi 4×2 Classic: 14 490 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Kona 1.6 T-GDi 4×4 Style: 24 490 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia počtu km

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1591
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:130 (177)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:265 /1500-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,0/6,0/6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:361-1143
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1401-1496
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4165
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1565
Rázvor [mm]:2600