TEST: Hyundai Kona Electric | Pokrok nezastavíš!

481

O tom som sa presvedčil v momente, keď som po nasadnutí za volant Hyundai Kona Electric zbadal dojazd vyše 500 kilometrov. Značka to s týmto elektromobilom myslí vážne, no že s ním na jedno nabitie teoreticky prejdete na druhý koniec krajiny, to som nečakal.

V priebehu týždňového testu SUV Hyundai Kona Electric som si svoj názor na elektromobily patrične upratal a pozrel sa na celú problematiku zo širšej perspektívy. Elektromobil je totiž úplne inou formou vozu, než automobil so spaľovacím motorom.

Keď hovoríme o dojazde, musíme spomenúť aj nabíjanie a dostupnosť. Ak vravíme o jazdných vlastnostiach, musíme spomenúť, prečo sú také, aké sú. No a keď hovoríme o bežnom živote s takýmto autom, je nutné spojiť všetky tieto malé faktory do jednej zrozumiteľnej skladačky.

Na prvý pohľad

Minimálne z jednej črty elektromobilov musia mať dizajnéri radosť. Elektromobily nepotrebujú mriežku chladiča, čo je evidentné aj na elektrickej Kone.

No a nebyť aerodynamických diskov s priemerom 17 palcov, zmeny si všimnete ešte ťažšie. Konu Electric si však zaobstaráte aj vo farebnej kombinácii s bielou strechou.

Chicago Hope 3000

Interiér bol po prechode na elektrický pohon samozrejme zľahka pozmenený. Voliče smeru jazdy sedia vysoko položené na paneli stredového tunela. Pod ním sa však nachádza odkladací priestor pre vreckovky, peňaženku, či občerstvenie.

Displej s uhlopriečkou 8 palcov je vám k dispozícii iba v drahšom vyhotovení modelu s označením ELECTRIC. Bledomodro-sivo-biely interiér mi ale evokuje nemocničné prostredie zo sci-fi románov. Pokiaľ vás odrádza jeho náchylnosť k zašpineniu, elektrický Hyundai Kona si viete objednať aj v tmavom vyhotovení.

Život s elektromobilom

Po stránke dizajnu a interiéru ide o model veľmi blízko príbuzný bežnému vyhotoveniu so spaľovacím motorom. Zvyšok testu by som sa teda rád venoval jazdným vlastnostiam a životu s elektromobilom. Začnime teda tým dojazdom, ktorý je už skutočne použiteľný.

Mnohým „odmietačom“ elektromobilov vadil na tomto pohone práve tento aspekt. Hyundai Kona Electric by mal podľa oficiálnych katalógových údajov prejsť na jedno nabitie 449 kilometrov podľa meracej metriky WLTP. Keď sa vrátim k úvodu testu, kolega Ondro mi priniesol auto, ktorému svietil na palubnom počítači dojazd 503 km.

Prišiel za mnou v poobednej zápche a zopár raz tomu šliapol na „plyn“, aby otestoval akceleráciu. Tento údaj som si išiel rovno vo večerných hodinách overiť do centra Bratislavy. Okolo ôsmej hodiny večer som nameral na mestskom okruhu dlhom 25 kilometrov pri jazde v oboch smeroch spotrebu energie na úrovni 14 kWh/100 km.

Jednoduchou trojčlenkou mi vyšlo, že v tomto prípade by som 64 kWh batériu vybil úplne na nulu po 450 kilometroch. Večerná premávka bola plynulá, chytil som niekoľko zelených vĺn a dosiahol som priemernú rýchlosť 32 km/h. V skorších hodinách pri hustejšej premávke mala spotreba klesajúcu tendenciu.

Pri jazde v miernych mestských zápchach bolo možné dosiahnuť spotrebu blížiacu sa k úrovni 12 kWh a menej. To znamená, že by ste sa mohli teoreticky plaziť v bežnej bratislavskej premávke viac než 530 kilometrov. Prakticky je teda udávaný dojazd veľmi blízky realite.

Slabou stránkou elektromobilu však aj naďalej zostáva jazda vo vysokých rýchlostiach. Spotreba pri klasickej diaľničnej 130-tke dosiahla úroveň 20,5 kWh/100 km. V prepočte to znamená, že by ste mali na jedno nabitie prejsť približne 312 kilometrov.

„Tankovanie“

Hyundai uvádza, že by ste mali elektrickú Konu nabiť na 80 % za 54 minút. To je však údaj, ktorý by bol reálny pri nabíjaní z nabíjačky s výkonom 100 kWh. Tie však na Slovensku momentálne ešte nemáme, no v obchodných centrách v sieťach distribútorov ZSE alebo GreenWay nájdete nabíjačky s výkonom 50 kWh.

Pomocou nich dobijete batérie v aute na 80 % v priebehu približne hodiny a pol. V prípade využitia domácej siete môže trvať proces nabíjania z 0 na 100 % od 9 a pol hodiny a viac.

Je to auto?

Nie, je to niečo lepšie. V priebehu týždňa sa mi do ruky dostalo auto podobnej kategórie, no s benzínovým trojvalcom a dvojspojkovou prevodovkou. Mal som pocit, akoby som sa vrátil 20 rokov späť v čase a šoféroval traktor. Vďaka nízkemu ťažisku si ma Kona získala skvelými jazdnými vlastnosťami a de facto nulovou nedotáčavosťou.

Absencia zvuku motora a okamžitá odozva na „plynový“ pedál si ma okamžite získali. Výkon silnejšej verzie so 64 kWh batériou je doslova návykový. Je to senzácia. Má to však zopár háčikov. Cena je stále vhodná len pre nadšencov, ktorí to nemajú hlboko do vrecka. Druhým problémom je infraštruktúra a ceny paušálov.

Nabíjanie a prevádzka elektromobilu je totiž pri určitých jazdných podmienkach menej výhodná, než prevádzka úsporného auta so spaľovacím motorom. Dodávateľské spoločnosti a štát by mali poriadne zabrať. Hyundai totiž vyrobil skvelý elektromobil, ktorý sa narodil predčasne o 10 a viac rokov.

Základná cena modelu – Hyundai Kona Electric ELECTRIC 39 kWh: 34 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Kona Electric ELECTRIC+ 64 kWh: 42 490 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km
Záruka na batériu: 8 rokov/200 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:150(204)
Najvyšší krút. moment [Nm]:400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:167
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,6
Dojazd – NEDC BT/WLTP kombi/WLTP mesto [km]:449/546
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:539
Kapacita batérie [kWh]:64
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1685 - 1743
Rozmer pneumatík:215/55 R17
Dĺžka [mm]:4180
Šírka [mm]:1800
Výška [mm]:1570
Rázvor [mm]:2600