TEST: Hyundai IONIQ | Ticho lieči

Po hybridnej verzii nového Hyundaia IONIQ k nám do redakcie zavítal jeho čisto elektrický brat. Jazda bez akéhokoľvek hluku či vibrácií je zážitkom z iného sveta.

1180

Minulý mesiac sme vám priniesli test hybridného Hyundaia IONIQ. Auto nás zaujalo svojím vydareným dizajnom a dvojspojkovou prevodovkou, vďaka ktorej ponúka trochu lepšiu dynamiku ako konvenčné hybridy. V predaji je už ale aj jeho čisto elektrická verzia. Pri pohľade do cenníka som nechápal, prečo je elektromobil drahší ako hybrid. Veď má len jeden motor (aj to ten jednoduchší), nižší výkon a „nenatankujete“ ho na každom rohu. Po pár dňoch mi to však došlo.

Vlastné pravidlá

Keďže Hyundai IONIQ vznikol na úplne novej podvozkovej platforme, ktorá bola od začiatku vyvíjaná pre hybridné vozidlá a automobily s alternatívnymi pohonmi, konštruktéri nemuseli bojovať s obmedzeniami, s ktorými sa bežne pasujú pri inštalácii alternatívneho pohonu do platformy určenej pre klasické spaľovacie motory. Aké plynú z toho výhody? Napríklad batérie sú umiestnené tak, aby neuberali veľa užitočného miesta, či už v kabíne, alebo v kufri a zároveň tak, aby bolo rozloženie hmotnosti čo najlepšie a výška ťažiska čo najnižšia. Ďalším detailom je viac odkladacích priestorov. Už aj v porovnaní s hybridnou verziou IONIQ-a je to cítiť, keďže interiér týchto dvoch verzií sa odlišuje tvarom stredového tunela a spodnej časti stredovej konzoly, kde má elektrický IONIQ veľký odkladací priestor. Na mieste prevodovky sú iba štyri tlačidlá, pomocou ktorých si volíte, či chcete ísť dopredu alebo dozadu. Samozrejme, nechýba neutrál a parkovacia poloha, ale všetko sa to ovláda iba tlačidlami. V jednoduchosti je naozaj krása.

Aký je reálny dojazd?

Najprv som jazdil úplne normálne. Chcel som zistiť, koľko kilometrov prejde IONIQ na jedno nabitie naozaj, nie podľa slov výrobcu. Spočiatku mi vychádzala priemerná spotreba v meste okolo 15 kWh/100 km, ale postupne klesala a blížila sa k štrnástim. Keďže batéria má kapacitu 28 kWh, na jedno nabitie by mal IONIQ prejsť až 200 km, čo je celkom slušné. Ja som reálne prešiel niečo vyše 160 km, ale už som mal len 24 % baterky, tak som si šiel dať auto nabiť do Bory Mallu. Tam je to zatiaľ ešte stále zadarmo. Auto sa mi plne nabilo za tri hodiny. Následne som sa previezol po diaľnici do Malaciek a späť. Pri rýchlosti 130 km/h sa spotreba pohybuje okolo 19 kWh/100 km a dojazd dramaticky klesá. Po prejdení 50 km mi dojazd klesol o 70 km. Predsa len sa tie elektromobily cítia lepšie v meste. Aj pri elektromobiloch však platí, že na okresných cestách mimo mesta sú najúspornejšie. Tam sa spotreba pohybovala okolo 12,5 kWh/100 km. Aby som však na jedno nabitie prešiel výrobcom udávaných 280 km, musel by som dosiahnuť spotrebu 10 kWh/100 km, a to sa mi nepodarilo.

V meste sa spotreba pohybovala medzi 14 a 15 kWh/100 km.

Elektrický hot hatch

Po pár dňoch jazdenia som objavil športový režim, ktorý zvýši krútiaci moment motora o 30 Nm na výsledných 295 Nm. Zrazu sa z IONIQ-a stalo úplne iné auto. Je to veľmi zvláštny pocit. Človek vidí a cíti, ako auto zrýchľuje. Poriadne ho to zatlačí do sedačky, ale žiadna dráma sa nekoná. Nepočuť žiaden zvuk motora. Svet okolo vás sa zrazu mihá až prekvapivo rýchlo, ale váš sluch vás na to vopred nijako nepripravil. Skrátka, akoby niekto vypol zvuk na telke. Pri IONIQ-u som pochopil, čo ľudia vidia na tých Teslách. Mne tá zvuková kulisa dosť chýbala, ale to razantné zrýchlenie elektromobilom nikto nemôže odoprieť. Takto do sedadla tlačí naozaj asi len elektrina. Až som mal pocit, že by IONIQ potreboval samosvorný diferenciál, pretože zvuk pretáčajúcich sa pneumatík bolo to jediné, čo som počul.

Resumé

Na život s elektromobilom je nutné si zvyknúť. Treba zmeniť myslenie. Je skvelé voziť sa zadarmo, ale na nabíjanie si skrátka musíte vyhradiť čas. Sú to približne tri hodiny každých 150 km, pokiaľ sa nechcete zahrávať s ohňom a jazdiť až do úplného vybitia batérie. Je však otázne, dokedy bude nabíjanie elektromobilov bezplatné. Väčšina rýchlonabíjacích staníc je spoplatnených už dnes, aj keď plné nabitie batérie bude v najhoršom prípade stáť maximálne 15 € v závislosti od zvoleného programu. Nie je to veľa, ale vzhľadom na to, že za tých 15 € prejdete len 200 km, sa dostávame prakticky na rovnakú cenu prevádzky ako u vozidiel s klasickým spaľovacím motorom. Nehovoriac o tom, že netankujete 30 sekúnd (na tých 200 km), ale nabíjate 30 minút. Auto si môžete nabíjať aj doma, pokiaľ máte garáž. Vtedy to trvá pri plnom vybití aj dvanásť hodín, ale v noci vám ten čas chýbať nebude. Hodina nabíjania by pritom podľa ZSE nemala byť drahšia ako 30 centov.

A čo IONIQ? Podľa mňa mu nie je čo vyčítať. Treba sa len stotožniť s elektromobilmi ako takými. Či už im poviete áno alebo nie, to nechám na vás. Všetci propagátori elektromobility hovoria o bezemisnej prevádzke, ale na Slovensku stále vzniká 18 % elektrickej energie v tepelných elektrárňach, ktoré majú k nulovým emisiám veľmi ďaleko. Ak sa vám ale predstava jazdiť v elektromobile páči, určite vás poteší nedávno schválená štátna podpora pre elektromobily vo výške 5 000 €. Nedostanete ju však naraz. Prvé dve tisícky vám dajú po registrácii vozidla a zvyšných 3 000 € vám bude vyplatených v dvoch splátkach vo výške 1 500 € rok a následne dva roky po prihlásení vozidla.

Základná cena modelu – Hyundai IONIQ elecrtic: 34 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai IONIQ elecrtic: 34 990 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia kilometrov (8 rokov na batériu)

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:88 (120)
Najvyšší krút. moment [Nm]:295
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:165
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Dojazd [km]280
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:455/1410
Kapacita batérie [kWh]28
Prevádzková hmotnosť [kg]:-
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4470
Šírka [mm]:1820
Výška [mm]:1450
Rázvor [mm]:2700