TEST: Hyundai i30 kombi | Úsporná klasika

5301

Hyundai i30 kombi pripravili podľa starého dobrého receptu. Ak hľadáte veľké rodinné auto, osvedčené ingrediencie vás nikdy nesklamú.

Ideálne rodinné auto v predstavách väčšiny slovenských vodičov by bolo veľké asi ako kĺbový autobus, aby dokázalo zhltnúť deti (samozrejme aj s kočiarmi a množstvom kadejakého iného príslušenstva) a celú rodinu (vrátane vzdialených príbuzných). Malo by mať pohon 4×4, lebo veď aj v tej Bratislave dvakrát do roka napadne sneh, no a malo by byť „cool” asi ako BMW X6. Vyšší posed je samozrejmosťou, lebo to je „bezpečné“. V neposlednom rade by mohlo mať aspoň 300 koní, ale hlavne by nemalo jazdiť za viac ako 5 litrov na 100 km. Tiež by nemuselo byť drahšie ako Fabia. Dúfam, že som na nič nezabudol. Každému je jasné, že takéto auto zatiaľ neexistuje a asi ani nikdy nebude. Napriek tomu vidia ľudia spásu v autách kategórie SUV. Čo je však zlé na klasických kombíkoch?

Viac miesta bez vedľajších účinkov

Ľudia si ospravedlňujú kúpu SUV-čok ich priestrannosťou. Stačí však, že ostaneme pri značke Hyundai a porovnáme si Tucson s i30 kombi. Väčší kufor má jednoznačne i30-tka, a to o 89 až o 114 litrov podľa toho, či má Tucson dojazdovú rezervu alebo sadu na lepenie defektov. Tucson je o niečom inom – podľa mňa hlavne o pohone 4×4, aj keď väčšina predaných kusov má iba jednu poháňanú nápravu. Ľuďom sa tie autá, skrátka, páčia. Ak však potrebujete veľký kufor, kombi bude lepšie. Nová i30-tka pritom ponúka jeden z najväčších batožinových priestorov vo svojej triede. Oproti hatchbacku do nej naložíte až o 207 litrov zbytočností viac, pričom je len o 800 € drahšia.

Batožinový priestor ponúka už v základnom stave kapacitu presahujúcu 600 l. Sklopením sedadiel je možné tento objem zväčšiť až na 1650 l.

Ani tak, ani tak

Hyundai i30 má v ponuke iba jeden turbodiesel, ktorý je k dispozícii v troch výkonnostných verziách (v prípade kombi iba v dvoch). My sme testovali tú slabšiu verziu motora 1.6 CRDi, ktorá je vyladená na 81 kW (110 k). Podľa mňa je to celkom slušný výkon. Motor však brzdia veľmi dlhé prevody 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Teda niežeby ho vyslovene brzdili, pretože len čo sa turbo nadýchne, motor má dosť pary a nevadia mu ani tie dlhé prevody. Odstupňovanie prevodovky má však dosť zlý vplyv na jazdný komfort. Pokiaľ totiž v meste jazdíte predpisovou 50-tkou, nemáte problém. Idete však na trojke. Ak chcete byť ešte v tolerancii a držať si rýchlosť tesne pod 60 km/h, na trojku je to už veľa a na štvorku málo. Palubný počítač vám síce káže preradiť na tú štvorku, ale keď ju tam dáte, motor začne nepríjemne dunieť a vibrovať. Skrátka sa dusí, ale hlavne, že spotreba je výborná. Asi v tomto duchu museli v Hyundaii rozmýšľať, keď to takto odklepli. Každopádne, spotreba je fakt super. V meste by nemala presiahnuť 5,5 l nafty na 100 km, pričom mimo mesta je ešte o liter nižšia. Pri rýchlosti 130 km/h ukazuje otáčkomer 2 200 ot./min., vďaka čomu sa na diaľnici zmestíte do šiestich litrov.

Dizajn palubnej dosky je trochu strohý, ale po ergonomickej stránke je interiér riešený veľmi dobre.

Resumé

Kašlite na imidž a módne trendy. Ak potrebujete veľké a dostupné rodinné auto, i30-tka kombi bude správnou voľbou. Veď je to moderné a navyše aj celkom pekné auto, ktorého spotreba vám bude robiť radosť. Namiesto SUV by som skôr investoval do lepšej výbavy a automatickej prevodovky, aby ste nemuseli večne riešiť dilemu: 3 či 4?

Základná cena modelu – Hyundai i30 1.4i Classic: 13 790 €
Základná cena testovanej verzie –Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort: 17 290 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1582
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81 (110)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:280 /1500-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,2/3,6/3,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:602/1650
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1310-1473
Rozmer pneumatík:195/65 R15
Dĺžka [mm]:4585
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1475
Rázvor [mm]:2650