TEST: Honda Civic | Nie je diesel ako diesel

2877

Aj keď by sa mohlo v poslednej dobe zdať, že éra vznetových motorov je pomaly na ústupe, Honda nad nimi ešte neláme palicu. Do Civicu montuje najmodernejšiu naftovú „jedna-šestku“, ktorú navyše nedávno začala ponúkať aj s úplne novým deväťstupňovým automatom.

Japonskí výrobcovia nikdy nepatrili medzi priekopníkov na poli vznetových motorov. Pravda je však taká, že pokiaľ chceli uspieť na európskom trhu, museli mať v ponuke aj naftové pohonné jednotky. Novú Hondu CR-V si už síce s dieslom nekúpite, ale do Civicu sa vznetový motor stále montuje. Ide o výrazne prepracovaný agregát, ktorý využíva tie najmodernejšie technológie na znižovanie emisií aj spotreby paliva.

Ekológ

Tento motor je jedným z prvých agregátov, ktoré sú oficiálne testované podľa postupu pre meranie emisií v reálnej prevádzke (RDE). Testy RDE prebiehajú súčasne s laboratórnymi testovacími cyklami, ako sú NEDC a WLTP a ich cieľom je dosiahnuť nízke hodnoty emisií vozidiel počas jazdy na cestách po celej Európe. Výsledkom je iba 91 gramov COna kilometer (v prípade sedanu) a 93 gramov v prípade hatchbacku.

Interiéru nie je čo vyčítať. Má výborný dizajn, ergonómiu aj vypracovanie.

Blok motora (aj hlava valcov) si zachoval hliníkovú konštrukciu, ale piesty už hliníkové nie sú. Nové sú z kovanej ocele, čo znižuje chladiace straty a umožňuje rýchlejší prenos tepla do bloku motora. Valce sú opracované „super jemným honovaním“, čo znižuje trenie medzi piestami a stenou valcov vytvorením mimoriadne jemného povrchu. Zlepšili sa tým aj dlhodobé charakteristiky opotrebovania motora.

Výrazne prepracovaný naftový motor sa pýši najmodernejšími technológiami na znižovanie emisií a spotreby paliva.

Všetky tieto úpravy viedli v konečnom dôsledku k zníženiu maximálneho spaľovacieho tlaku z 15,8 MPa na 14,6 MPa, čo pomohlo znížiť spotrebu aj napriek tomu, že Honda potrebovala pridať k agregátu dodatočné technológie na znižovanie emisií NOx. Mohli to samozrejme urobiť len tak, bez týchto všetkých úprav a emisie by aj tak klesli. Spotreba by však narástla, a to cieľom nebolo. Vo viacerých krajinách totiž zákazník nijako nebenefituje z toho, že jeho auto má lepšie emisie. To, čo pocíti, je spotreba paliva. Preto sa konštruktéri snažili pri revízii motora nielen znížiť jeho emisie, ale aj spotrebu paliva.

Nový automat sa po vzore exkluzívnej Hondy NSX obsluhuje iba tlačidlami.

Viac než dosť

Benzínové motory sa v Civicu kombinujú okrem manuálu iba s bezstupňovou prevodovkou CVT. Diesel bol v predaji od jari len s manuálom a v lete ho doplnil klasický deväťstupňový automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Nová prevodovka radí krásne hladko. Pokiaľ je motor zohriaty, o zmenách prevodových stupňov ani netušíte. Ohľadom počtu stupňov som bol trochu skeptický. Deväť sa mi zdá byť zbytočne veľa. Osem je na automat tak akurát. Dobre fungujúcu deväťstupňovú prevodovku mal len Mercedes, ale ponovom už aj Honda. Bál som sa, že prevodovka bude v jednom kuse radiť a že bude nerozhodná, keď má toľko rýchlostí na výber. Moje obavy však neboli opodstatnené. Všetko funguje ako má a najväčšou výhodou je, že pri 130 km/h motor netočí ani 2 000 ot./min.

A čo spotreba?

Verím, že bude výborná, ale bohužiaľ vám neviem poskytnúť relevantné údaje. Mal som tú česť byť úplne prvým novinárom, ktorý toto auto testoval. Prihlásili ho len pár hodín predtým, ako som si ho prebral na test a na tachometri mu svietilo číslo 13. V novšom aute som asi ešte nikdy nejazdil, takže ťažko sa vyjadrovať ku spotrebe. Auto spaľovalo svoju úplne prvú nádrž nafty, no aj tak neboli výsledky zlé. V meste sa spotreba pohybovala okolo 6,5 l/100 km a mimo mesta mi palubný počítač vyrátal priemer 4,8 l/100 km. Vďaka nízkym otáčkam pri maximálnej povolenej rýchlosti sme diaľničný test zvládli s výsledkom 6,3 l/100 km.

Základná cena modelu – Honda Civic 1.0 VTEC TURBO S: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 1.6 i-DTEC 9AT Executive: 26 090 €
Záruka: 8 rokov/150 000 km

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1597
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2-10,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,7/3,8/4,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:478-1267
Objem nádrže [l]:46
Prevádzková hmotnosť [kg]:1358-1501
Rozmer pneumatík:235/45 R17
Dĺžka [mm]:4518
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1434
Rázvor [mm]:2697