PRVÁ JAZDA: Honda CR-V | Člen rodiny

2802

Honda CR-V nám dospieva. Nová generácia je komfortnejšia, priestrannejšia a prvýkrát k dispozícii aj so siedmimi miestami na sedenie.

Ide už o piatu generáciu modelu, ktorý prvýkrát uzrel svetlo sveta v roku 1995. Honda CR-V bola globálne jedným z prvých SUV a dá sa povedať, že bola taktiež jedným zo „zakladajúcich členov“ dnes už po celom svete obľúbenej „kapely“ SUV. Nový model prichádza s viacerými vylepšeniami. V podstate všetko robí lepšie ako predchodca, ale dizajn sa príliš nezmenil. Jasné, je tu nová maska chladiča, ktorá udelila najväčšiemu SUV značky Honda aktuálnu korporátnu identitu. Ďalej sú tu širšie a robustnejšie podbehy, ostrejšie kontúry zadných blatníkov a kapoty, ktorá je teraz dlhšia, keďže A-stĺpiky sa posunuli viac dozadu.

Pozrieť videorýchlovku o hybridnej Honde CR-V

Konštruktérom sa podarilo zväčšiť rázvor bez zväčšenia celkovej dĺžky auta. Vďaka tomu majú cestujúci na zadných sedadlách o 50 mm viac miesta na nohy. Dĺžka ložnej plochy narástla až o 250 mm. Zaujímavosťou je tiež nárast svetlej výšky o 35 mm a zväčšenie priemeru kolies. Prvýkrát sú k dispozícii disky s priemerom až 19 palcov (štandardom sú 17-tky).

Interiér novej generácie pôsobí nielen modernejšie, ale aj hodnotnejšie.

Teplo domova

V interiéri nového modelu sú použité kvalitnejšie materiály. Je to nielen vidieť a cítiť, ale nový model sa vyznačuje aj vyššou úrovňou akustického komfortu. Drevená dekorácia, ktorou sa naozaj nešetrilo, výrazne pozdvihuje hodnotu interiéru. Nie je to síce pravé drevo, ale na pohľad vyzerá dobre a svoj účel plní.

Na sedadlá v treťom rade sa bez problémov zmestia aj priemerne vysokí dospelí.

Jednou z najdôležitejších noviniek je však schopnosť odviezť až 7 cestujúcich. Na tretí rad sedadiel som si zámerne posvietil. Bol som zvedavý, či je iba na okrasu, alebo či je skutočne použiteľný. Musím povedať, že sa tam nastupuje pomerne jednoducho. Samozrejme, v rámci možností. Po odklopení sedadla v druhom rade síce vznikne dostatočne veľká medzera, len sa treba vyštverať do relatívne veľkého SUV. Na moje prekvapenie je sedenie v treťom rade sedadiel vhodné nielen pre deti, ale odvezú sa tam bez problémov aj priemerne vysokí dospelí. Na tom si dali v Honde skutočne záležať. Konštruktéri dokonca znížili nádrž o 40 mm, aby nebola vzadu podlaha príliš vysoko a cestujúci nemuseli sedieť s kolenami pri brade.

Zo začiatku predaja bude k dispozícii iba 1,5-litrový benzínový turbomotor. Neskôr dorazí hybrid.

Diesel nebude

Pre Európu kedysi nepredstaviteľné, obzvlášť v tomto segmente trhu, ale nová Honda CR-V sa už nebude viac dodávať s naftovým motorom pod kapotou. Na začiatok je v ponuke len 1,5-litrový benzínový turbomotor a neskôr dorazí aj hybrid.

Max. výkon [kW (k)] Max. krút. moment [Nm] Max. rýchlosť [km/h] Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] Kombin. spotreba [l/100 km] Pohot. hmotnosť [kg]
1.5 VTEC Turbo FWD 127 (173) 220 210 9,3 6,3 1501-1523
1.5 VTEC Turbo AWD 127 (173) 220 208 9,8 6,6 1573-1680
1.5 VTEC Turbo AWD CVT 142 (193) 243 200 10,0 7,1 1598-1705

 

Prvé dojmy

Keďže tých motorizácií zo začiatku predaja nebude veľa, na prezentácii sme si stihli vyskúšať všetky. Znie to fantasticky, ale aby som bol presný, všetky tri. Začali sme pohonom 4×4 v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Ja osobne by som pri kúpe volil práve tento variant (na čom sme sa zhodli aj s kolegom), takže preto sme najprv siahli po tomto modeli. A dobre sme urobili, pretože po odjazdení všetkých troch verzií už máme iný názor.

Nemôžem povedať, že by CR-V-čka v tejto konfigurácii jazdila zle, ale keď sme potom presadli do verzie s pohonom iba predných kolies, auto bolo citeľne živšie. Je to zrejme spôsobené nielen hmotnosťou navyše, ktorá súvisí s komponentmi pohonu 4×4, ale možno aj skutočnosť, že ide o permanentný pohon všetkých štyroch kolies. Na zadné kolesá sa teda neustále presúva hoci len minimálne množstvo krútiaceho momentu, ale kardan a polosi sú prakticky stále roztáčané, čo spôsobuje isté straty či chcete alebo nie. Na druhej strane, reakcie pohonu 4×4 sú o to rýchlejšie, takže v teréne, resp. na zasneženej ceste, by mohol fungovať rýchlejšie a efektívnejšie.

Na záver sme sa previezli v aute s bezstupňovou prevodovkou CVT, čo je „môj obľúbený“ typ automatu. Nedával som tomu veľké šance, ale keď už teda človek pracuje, tak poriadne. Vyskúšali sme si aj to tretie auto a podľa mňa je to najlepšia voľba. Áno, samého ma to prekvapilo, ale CVT-čka funguje v novej Honde CR-V až prekvapivo dobre. Možno je to aj tým, že je kombinovaná s turbomotorom, ktorý má dostatok krútiaceho momentu aj v nízkych otáčkach (verzia CVT má dokonca o 23 Nm vyšší krútiaci moment a o 20 koní vyšší výkon). Silnejší motor zároveň ľahko vykompenzoval straty súvisiace s pohonom 4×4, takže podľa mňa je práve táto verzia ideálnou voľbou. Skrátka, pokiaľ automat funguje bez nejakých zádrheľov, vtedy je argument s vyšším komfortom jazdy vďaka odbremenenia od radenia skutočne na mieste.

Ceny

Predaj piatej generácie Hondy CR-V na Slovensku začne v októbri. Ceny štartujú na úrovni 24 990 € za verziu Comfort s pohonom prednej nápravy. Na druhý stupeň výbavy (Elegance) budete potrebovať o tri tisícky viac. Ak by ste chceli štvorkolku, treba prihodiť ešte ďalšie dve. No a ak by ste chceli nebodaj aj automat, pripravte si ďalších 2 200 €. Človek sa tak dostane na 32 190 € ani nevie ako. Vo finále je to však plne konkurencieschopná cena. Pre úplnosť dodávam, že za sedemmiestnu verziu sa pripláca 1 700 €.