Mesiace pred predstavením štvrtej generácie Ford Focus som narazil na článok, ktorý ma zaskočil. Dozvedel som sa, že „modrý ovál“ plánuje svoj väčší hatchback spraviť prémiovejším. Prial som si, aby Ford zostal pri zemi a ponechal model ľudovým, ako doteraz. Toto prianie sa mi však nesplnilo.
Prechod modelov strednej triedy bližšie k prémiovkám je dnes už celkom klišé. Osobne tomuto trendu neholdujem. Je niečo osviežujúco ľudské na „bežných“ ľudových modeloch. Nerád by som videl automobilový svet simulovať efekt „roztvárajúcich sa nožníc“, ktorý vidieť po celom svete.
Miernemu náklonu k prémiovým modelom sa však Focus nevyhol. Na šťastie, badať ho na miestach, na ktorých by ste to absolútne neočakávali. Chvalabohu za tie priania, ktoré sa nevyplnili.
Lepšie raz vidieť…
Prvé produktové fotografie ma akosi neočarili. Focus mi na nich prišiel, úprimne povedané, divný. Sympatický, no zvláštny. Zdalo sa mi, akoby stratil svoju osobitosť a kresliči zliali jeho dizajn z piatich ďalších konkurenčných modelov.
Ford by mal prehodnotiť ďalšiu spoluprácu s daným fotografom, pretože naživo vyzerá nová generácia jednoducho dobre. Jediná črta, ktorá pôsobí na novinke zvláštne, je jeho dlhý rázvor. Ten má však svoju funkciu. Vo výbave Titanium je Focus šmrncovný, s chrómovou maskou a lemom okolo rámov dverí. Niet sa teda čoho báť, fotograf len nemal svoj deň.
Zmizík
V interiéri vás čaká ďalšie pozitívne prekvapenie, no už bez subjektívnych pocitov. Tretia generácia nebola z tohto hľadiska príliš presvedčivá. V novom Focuse však prišlo na rad veľké upratovanie. Bujaré dizajnérske línie a prebytok plastu nahradila uhladená zen záhradka.
Palubná doska neruší oko je aj na dotyk príjemná vďaka mäkkému plastu a matným povrchom. Už v prípade predchodcu zaúradoval pri redukcii tlačidiel multimediálny systém SYNC 3. Vo fyzickej podobe sa zachoval jedine panel multimediálneho systému a otočné ovládače hlasitosti a ladenia rádia.
Ďalším praktickým pomocníkom, ktorý však robí z témy tlačidiel úplnú stratu času, je funkcia hlasového ovládania. Spúšťa sa tlačidlom umiestneným na volante a pri spustení ponúkne „ťahák“ v podobe funkčných príkazov.
Hlasová funkcia vám navrhne z možností ladenia rádia, vytočenia telefónneho kontaktu podľa mena či vyhľadania adresy alebo bodu záujmu v navigácii. Systém funguje síce v českom jazyku, no príkaz „Volať“ si s príkazom „Volat“ nepomýli. Pokiaľ vás systém započuje nesprávne, opravíte ho len opätovným stlačením tlačidla na volante.
Prerozdelenie zdrojov
Potenciál predĺženého rázvoru kolies bol vyžmýkaný do sucha. Kým celková dĺžka novej generácie Fordu Focus narástla len o 18 milimetrov, pozdĺžna vzdialenosť medzi kolesami narástla o 50 milimetrov. To všetko by však na drastický nárast priestoru na zadných sedadlách určite nestačil.
Vo Forde museli poriadne premyslieť interiérové „balenie“. Nová generácia, ktorá je určená pre trhy po celom svete, zaujme štedrým priestorom na zadných sedadlách. Dodať k tomu absenciu prevodového tunela vďaka výhradnému pohonu predných kolies a dostupný stroj na dlhé cesty je na svete.
Štvrtej generácii Focusu narástol oproti predchodcovi aj batožinový priestor a to konkrétne o bezmála 60 litrov. Medzi konkurentmi však so svojimi 375 litrami veľký vietor nenarobí.
Medzigeneračne ide však o zásadný pokrok. Jediný rozmer, v ktorom sa Focus scvrkol, je výška. Strecha novinky sedí o 15 milimetrov nižšie. Evidentne bolo v tomto prípade viac vyhovené viac dizajnérom, než inžinierom.
Obľúbená téma
Okolo Fordu bol vždy z hľadiska pohonu a jazdných vlastností poriadny rozruch. Malý litrový trojvalec EcoBoost je fenoménom. Predstavte si, že zrýchlite na 90 km/h a zabudnete preradiť zo štvorky do šestky. Počas testu sa mi to zopár krát stalo a má to hneď dva dôvody.
Jedným je skvele kultivovaný chod motora, čo drobným kubatúram s nepárnym počtom valcov nie je zrovna vlastné. Druhým je fakt, že disponuje maximálnym krútiacim momentom 170 Nm a pre jeho efektívne využitie je vhodné vytočiť motor do otáčok.
Ford síce postupne posúva nábeh krútiaceho momentu bližšie k voľnobehu a konkrétne je vám k dispozícii medzi 1400 a 4500 ot./min. S drobným motorom sa teda pohráte, no so skvelým 6-stupňovým manuálom sa sťažovať nebudete. Spotreba celkom prekvapila a hlavne na mestskom okruhu, kde sme sa dopracovali ku 5,6 l na 100 km.
Jazda na diaľnici za 7 litrov nešokovala, no medzimestská spotreba na úrovni 5,2 l vyznela uspokojivo. Čo sa týka jazdných vlastností, hlboko skladám klobúk. Ford si uchmatol korunu najlepšieho podvozku triedy s ohromným náskokom.
Ako spomenul môj šéfredaktor Ondro Rabatin po novinárskych jazdách vo Francúzsku, tento podvozok spôsobuje fyzikálne anomálie. Jazda na Focuse je čírou radosťou a aj na pekných, no nepraktických 18-palcových diskoch jazdí pohodlne aj po notoricky zničených slovenských cestách. Ale je mi to jasné. Neuveríte, kým nevyskúšate. A to je ten správny prístup!
Základná cena modelu – Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium: 19 290 €
Záruka: 5 rokov / 120 000 km
Registračná daň: 110 €
Technické údaje:
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 92(125)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 170/1400-4500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,2/4,5/5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 375 |
Objem nádrže [l]: | 62 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1322 |
Rozmer pneumatík: | 235/40 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4378 |
Šírka [mm]: | 1825 |
Výška [mm]: | 1452 |
Rázvor [mm]: | 2700 |