S novým Focusom ST sme už mali tú česť minulé leto. Presne pred rokom sme vám priniesli redakčný test päťdverového hatchbacku. Aj pri tretej generácii je Focus ST k dispozícii iba v dvoch karosárskych verziách. Ale v iných ako v prípade predošlého modelu. Aj so svojimi športovými modelmi vykročil Ford v ústrety praktickosti. Päťdverový hatchback teda ostal a športovejšiu trojdverovú verziu nahradilo rodinnejšie orientované kombi.

Last minute

Na trhu je len málo áut, ktoré sa dajú využívať na expresnú prepravu niečoho objemnejšieho, prípadne na last minute výlety. Ford Focus ST kombi je jedno z nich. Zmestí sa do neho 490 litrov batožiny, pokiaľ sa zrieknete rezervy a uspokojíte sa so sadou na opravu defektu. S dojazdovou rezervou má batožinový priestor kapacitu tiež slušných 476 litrov. To je o 127 litrov viac (resp. o 160 litrov viac s dojazdovou rezervou) ako odvezie päťdverový Focus ST. Nemal by byť teda problém zbaliť sa do takéhoto auta napríklad aj na dovolenku do Chorvátska. Čo sa týka zvyšku interiéru, je úplne identický s „krátkym“ Focusom ST. Vpredu nechýbajú športové sedačky Recaro s čierno-žltými poťahmi. Samozrejmosťou sú aj tri prídavné „budíky“ na vrchu palubnej dosky, ktoré sú výsadou športovej verzie ST.

Pôsobivý výkon

Nami testované auto malo „svietiaci“ oranžový lak typický pre Focus ST. Nebyť farby Tangerine Scream, ktorá je mimochodom za príplatok 1 990 €, auto by až tak nevykrikovalo na všetky strany, že ide o športovú verziu. Bol by to taký maskovaný expresný sťahovák. Nový Focus ST už síce nemá pod kapotou 2,5-litrový päťvalec, ale iba dvojlitrový štvorvalec, výkon však paradoxne narástol z 225 koní na 250 koní. Škoda len toho päťvalcového zvuku. Aj s tým si ale vo Forde dokázali poradiť a aj nový model má celkom pekný športový zvuk. Zhruba do 2 500 ot./min. motor takmer vôbec nepočuť. S autom sa teda dá jazdiť úplne normálne a nikto na palube nemusí tušiť, v čom sa vezie. Akonáhle sa ale ručička otáčkomera prehupne cez 2 500, zvuk zosilnie a objaví sa výrazne dravší podtón. Čo sa teda týka zvukového prejavu, Focus ST má dve tváre.

Nástup výkonu je ale úplne lineárny, žiadna „turbodiera“ sa nekoná. Motor krásne ťahá v celom spektre otáčok. No a že je to poriadny záťah, vám pri parametroch 250 koní a 360 Nm už od 1 750 ot./min. asi nemusím vysvetľovať. Kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky je krásne presná, rovnako ako podvozok má geniálne naladenie – typický Ford. V zákrute drží ako priklincovaný, no pritom je aj komfort pruženia na nerovnostiach úplne akceptovateľný. Jediným problémom by mohlo byť extra strmé riadenie. Auto má dosť malý „rejd“, čo zhoršuje manévrovateľnosť pri parkovaní, ale na druhej strane sú reakcie na volant bleskurýchle. Na kvalitnom asfalte je to neprekonateľné, ale vo vyjazdených koľajách má auto výraznú tendenciu sledovať ich. Aj pri plnej akcelerácii treba mať volant pevne v rukách, pretože všetok ten krútiaci moment na prednej náprave v kombinácii s mimoriadne strmým riadením robí z Focusu ST nervózne auto.

Spotreba paliva vás možno prekvapí, možno nie. Podľa môjho názoru je primeraná výkonu auta. Mimo mesta dokáže toto športové kombi jazdiť aj za 7,2 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici však treba počítať so spotrebou okolo ôsmich litrov, keďže motor pri rýchlosti 130 km/h točí 3 000 ot./min. Relatívne krátka prevodovka teda nešetrí palivo, ale skôr ešte pomáha zvyšovať dynamiku už aj tak silného motora. No a v meste je pochopiteľne spotreba paliva najvyššia. Pod 10 litrov sa zrejme nedostanete, aj keď výrobca udáva 9,9 l/100 km. My sme mali spotrebu v meste o necelý liter vyššiu.

Resumé

Ťažko povedať, či je o športové „kombíky“ záujem. Zrejme áno, pokiaľ sa Ford rozhodol niečo také ponúkať. Každopádne, veľkou výhodou je pre modrý ovál skutočnosť, že v tomto úzko špecifikovanom segmente má veľmi málo konkurentov. V podstate ide iba o dva modely – Škodu Octavia RS a Renault Mégane Grandtour GT220, ktoré majú zhodne po 220 koní. Octavia možno tromfne Focus vo veľkosti batožinového priestoru, ale čo sa týka jazdných vlastností, tam je Focus ST niekde úplne inde.

Základná cena modelu – Ford Focus 1.0 EcoBoost (74 kW) kombi Trend X: 13 590 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus ST R kombi: 28 190 €
Záruka: 4 roky / 100 000 km
Registračná daň: 1 697 €

Technické údaje

 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
184 (250)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
360 /1750-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
248
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
9,9/5,6/7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
490/1516
Objem nádrže [l]:
55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1386
Rozmer pneumatík:
235/40 R18
Dĺžka [mm]:
4566
Šírka [mm]:
1823
Výška [mm]:
1505
Rázvor [mm]:
2648