TEST Ford Explorer PHEV: Kapitán Amerika (+VIDEOTEST)

2328
Zdroj: David Dejvo Schun

Od Američanov pre Američanov. A predsa sa dostal aj do Európy. Čo však preto musel urobiť a pre koho je určený? Zatiaľ viac otázok ako odpovedí. Nuž, to sa o chvíľu zmení.

Ford Explorer vyrobili v americkom Chicagu a jeho cieľovou krajinou je rovnako USA. O tom svedčí aj jeho dizajn. Obrovská hranatá architektúra sa nesnaží zakryť svoje rozmery za akési aerodynamické krivky. S dĺžkou cez 5 metrov patrí k tým naozaj veľkým, no so šírkou viac ako 2 metre bez zrkadiel sa dostáva k najširším osobným autám našej ponuky.

Chróm dominuje Exploreru azda z každej strany. Najmä ale spredu. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Vo výbave Platinum mu dominuje chróm. Leskne sa obria mriežka chladiča, leštené disky kolies, nápis EXPLORER na zadných dverách a štyri “poloskutočné” koncovky výfuku. Poloskutočné preto, lebo tesne pred koncom sa zahýbajú nadol.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Vypapaný interiér

A v interiéri je Amerika opäť. Všade, kam sa pozriete, cítite masívne prvky. Obrovské kľučky, obrovské sedadlá, obrovský rám okolo obrazovky multimédií. Tá má inak 10,1 palca, čo vôbec nie je málo. Avšak popri veľkosti auta jednoducho nie je dominantná. Nechýba ani digitálny prístrojový štít.

Chýbajú vám v dnešných autách fyzické tlačidlá? Tu nebudú. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Stredový panel je na prvý pohľad plastový. Nezanecháva odtlačky prstov a po okrajoch odkladacích skriniek má výrezy na káble, aby ste mohli nabíjať telefón aj pri zatvorenej skrinke. To je praktické.

Chválime výrezy na kábliky v odkladacích skrinkách. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Sedenie v druhom rade nie je také priestranné, ako sme čakali. Iste, miesta je dosť. Ale napríklad v takom Tiguane Allspace alebo Škode Kodiaq ho je viac. Ale nezúfajte, vo Forde dobre vedeli, prečo to robia. V kufri totiž nájdete tretí rad sedadiel, ktorý zhadzuje sánky. Samozrejme, takmer dvojmetrovým cestujúcim postačovať nebude, ale priemerne vysokému dieťaťu alebo dospelému z kategórie okolo 170 centimetrov bude slúžiť v podstate plnohodnotne.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

A plynulo k batožinovému priestoru. Predpokladám, že s číslovkou 1 137 sa tak často nestretávate. Presne toľko litrov má kufor Explorera v prípade, že tretí rad je sklopený. Ak ho chcete vyklopiť, stačí stlačiť tlačidlo na strane a o zvyšok mágie sa postará elektronika. Nechýba ani dvojité dno zložené z hlavnej časti a dvoch krytov po bokoch. Občas s nimi musíte hrať puzzle.

Takto vyzerá 1137 litrov od podlahy až po strop. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Vyšportované svaly

A teraz k pohonu. Asi už tušíte, ako sa do tej Európy dostal. Stal sa plug-in hybridom. Pohonnú sústavu Explorera tvorí trojlitrový šesťvalec EcoBoost a elektrická pohonná jednotka so systémovým výkonom 457 koní. Na jedno nabitie prejde podľa slov automobilky 45 kilometrov, no v praxi je to menej. Energiu čerpá z 13,6 kilowatthodinovej batérie. Túto dvojičku za Atlantikom nekúpite.

Ak správne a často nabíjate, spotreba pod 3 l/100 km sa dá dosiahnuť. Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Prejavy motora, alebo skôr pohonu, veľmi závisia od toho, či máte nabitú batériu, alebo nie. Ak áno, z 0 na 100 km/h dokážete zrýchliť iba za 6 sekúnd. Inak je tempo nižšie, avšak stále dokáže odfúknuť klobúk. V každom prípade je veľmi príjemné a trochu nostalgické počúvať pradenie V6-tky v obrovskej kapote pred vami.

O komfort na ceste sa stará klasická “oceľ”. Podvozok je nastavený americky – komfortne – a i keď Ford vraví, že Európa ho dostala o niečo tuhší, stále je ladený mäkko. Zistíte to napríklad pri jazde rozbitou panelovou či dokonca poľnou cestou. A zistíte to tak, že ani nezistíte, že ste zišli z tej hladkej asfaltovej. Akurát vo zvlneniach sa ukáže mierna plavnosť. Ozaj, a zákruty? Správanie motokáry určite nečakajte, ale my sme ostali príjemne prekvapení.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Ak sa rozhodnete pre nový Explorer, musíte vedieť, čo od auta chcete. Automobilka iný ako plug-in hybridný pohon neponúka, a tak je cena o niečo vyššia. Jediných konkurentov nájdete medzi prémiami. A tak s ohľadom na jeho pohon a v porovnaní s nimi ide o bagateľ.

Základná cena modelu – 3.0 V6 EcoBoost PHEV A10° AWD ST-Line: 77 990 €
Základná cena testovanej verzie – 3.0 V6 EcoBoost PHEV A10° AWD Platinum: 78 990 €
Záruka: 5 rokov / 120 000 km
Euro NCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 1950 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový / elektromotor
Valce:6
Zdvihový objem [cm3]:2999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:336 (457) / 5750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:825 / 2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:2,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:1137 (po strechu)
Objem nádrže [l]:70
Prevádzková hmotnosť [kg]:2466
Dĺžka [mm]:5049
Šírka [mm]:2285
Výška [mm]:1776
Rázvor [mm]:3025